הסתיימו השביתות והעיצומים בנמל אשדוד ובחנ"י

ביה"ד הורה ל-250 עובדי מחלקת התפעול באשדוד להירשם לשעות נוספות, לאחר שבוע של עיצומים ■ במקביל הגיעה הערב ההסתדרות להסכם מחייב עם חברת נמלי ישראל הכולל תוספות שכר לעובדים

נמל אשדוד / צילום: איל יצהר
נמל אשדוד / צילום: איל יצהר

השופט משה טוינה מבית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע, הורה אחר הצהריים ל-250 עובדי התפעול בנמל אשדוד להירשם לעבודה בשעות נוספות "כנהוג בשגרת העבודה הרגילה; בהתאם לדרישות ההנהלה". ההחלטה ניתנה בתגובה לבקשת הנהלת נמל אשדוד, בעקבות מעין שביתה איטלקית שהחלו בה העובדים החל מיום חמישי שעבר, וגרמה למחסור בכוח אדם ולעיכובים בפריקת אוניות.

הרקע לעיצומים אינו ידוע, אך ההערכה היא שמדובר במפגן כוח של ההסתדרות הכללית בנמל, על רקע המאבק מול ההסתדרות הלאומית והבחירות במאי על ראשות ההסתדרות.

הנהלת הנמל, שיוצגה על ידי עו"ד יעקב מלישקביץ', שותף במשרד נ. פינברג, טענה כי ההסכמים הקיבוציים מ-1996 ו-2007 קבעו מפורשות שהעובדים מחויבים להירשם למשמרות במסגרת שעות נוספות, כדי להפעיל את הנמל בכל שעות היממה. עו"ד שי תקן שייצג את ההסתדרות טען כי בשונה מטענת נמל אשדוד, ההסתדרות לא הורתה לוועד עובדי התפעול להימנע מהרשמה לשעות נוספות והסכים שיינתן להצהרה זאת תוקף של פסק דין.

על הרקע הזה נמנע בית הדין מלהכריע בשאלה אם ההסתדרות יזמה את העיצומים, למרות שהימנעות העובדים להירשם לשעות נוספות "איננה יכול להיות מוסברת כהתנהגות אקראית של עובדים", בהתחשב בכך אין מחלוקת על כך שנוהל השעות הנוספות נהוג בנמל כבר שנים ועובד היטב. השופט טוינה קבע עוד כי אם העיצומים יימשכו למרות החלטתו, תוכל הנהלת הנמל לבקש את חידוש ההליך.

שלושה ימי שביתה חילצו מו"מ שהיה תקוע שנתיים

לפני זמן קצר הודיעה ההסתדרות על עוד מאבק שהגיע לסיומו, הפעם בחברת נמלי ישראל (חנ"י). ביום שני השבוע הכריזה ההסתדרות על שביתה כללית של 80 מעובדי החברה, במחאה על "סחבת" בחתימת הסכם קיבוצי חדש, לאחר שהקודם פקע עוד ב-2014.

הערב חתם יו״ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, על מסמך הבנות מול הנהלת חנ"י לסיום הצעדים הארגוניים. זאת לאחר שסוכם על תוספת שכר של 5% לעובדי החברה מדור א׳; תוספת של 13% לעובדי דור ב׳; תוספת שכר שקלית לעובדים בעלי השכר הנמוך ביותר; שמירה מלאה על זכויות העובדים ותנאי העסקתם לאחר הנפקת אג"ח לציבור; והימנעות מהעברת עובדי מחלקות הים - נתבים ועובדי גוררות - לחברת נמלי ישראל מבלי הגעה לסיכום נפרד על התנאים למהלך זה.

העברת העובדים לחנ"י היא חלק מהרפורמה בנמלים, ומטרתה לספק את שירותי הניתוב והגרירה היקרים לכל הנמלים באופן יעיל. זאת כדי שהנמלים החדשים - הדרום באשדוד והמפרץ בחיפה - לא יקימו מנגנונים כפולים שאינם דרושים. שכר הנתבים, כזכור, מתבלט מדי שנה בדו"ח הממונה על השכר, ורק אתמול פורסם כי בעל השכר הגבוה ביותר בנמל אשדוד הוא נתב שמשתכר 89 אלף שקל. נתבים אחרים משתכרים סכומים קרובים של 80-85 אלף שקל בחודש.