נתניהו: "ישראל פועלת למניעת העברת נשק לחיזבאללה"

ראש הממשלה התייחס לתקיפת חיל האוויר בסוריה והסביר כי נועדה לסכל ניסיון העברת נשק לידי חיזבאללה ■ "כשיש היתכנות מבצעית, אנחנו פועלים למנוע העברות כאלו"

מטוס F16 / צילום: דובר צה"ל
מטוס F16 / צילום: דובר צה"ל

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס לראשונה (ו') לתקרית במהלכה נורו טילים נגד מטוסי חיל האוויר במהלך תקיפה בסוריה. "אנו פועלים למניעת העברת נשק מתקדם לידי חיזבאללה", הסביר נתניהו.

"המדיניות שלנו עקבית", אמר נתניהו. "כשאנחנו מזהים ניסיונות להעביר נשק מתקדם לידי חיזבאללה, ויש לנו את המודיעין וההיתכנות המבצעית, נפעל למנוע את זה".

מוקדם יותר, אתר החדשות הלבנוני "א-נשרה", הידוע כבעל מקורות עיתונאיים בחיזבאללה ובסוריה, סיפק פרטים נוספים על ההתרחשויות בסוריה הלילה. על פי דיווח מפי מקור צבאי הנמצא בשטח, בוצע לפני זמן מה שינוי פקודות לפיו יש להגיב בירי לחדירת מטוסי אויב. "המטוסים הישראליים תקפו משטח לבנון, ומשנקרתה ההזדמנות הראשונה - ירו סוללות הנ"מ לעבר מטוסי האויב", הסביר.

לטענת המקור, אמש בחצות זיהו יחידות ההגנה האווירית של סוריה פעילות אינטנסיבית של חיל האוויר הישראלי מעל הגולן בצדו הישראלי, וכן חדירות חוזרות ונשנות של המטוסים לשטח סוריה. המקור ציין כי בשעה 02:40 בדיוק, שבו וחדרו המטוסים למרחב האווירי של סוריה כדי לבצע את התקיפות בשטחה.

בשלב זה, לטענת המקור, הגיבה מערכת ההגנה האווירית S-200 לעבר המטוסים הישראלים, שניסו לסגת לשטח ישראל כדי להסתייע במערכת ההגנה האווירית (החץ 2), ששיגרה מספר טילי יירוט. "אחד מהם נפל בשטח ירדן", ציין המקור.

דבריו של המקור הצבאי בנוגע לשינוי המוקדם של הפקודות בסוריה בנוגע לירי לעבר מטוסים, מתקשר לאירוע קודם שבו נורה טיל נ"מ לאחר תקיפה שיוחסה לישראל. הדבר מאשר גם אמירותיהם של מקורבים למשטר הסורי בנוגע לשימוש ב-S-200.

תלונה לאו"ם נגד "התוקפנות הישראלית"

במקביל, משרד החוץ הסורי שיגר שני מכתבים למזכ"ל האו"ם ולנשיא מועצת הביטחון בנוגע לה שהוגדר על ידם כ"תוקפנות הישראלית נגד הרפובליקה הערבית של סוריה, תוך התגרות מקוממת בדין הבינלאומי, בהחלטות האו״ם ובריבונות סוריה והאיסור על פגיעה באדמותיה".

"התוקפנות הישראלית היום בבוקר היא ניסיון נוסף להעלות את מורל ארגוני הטרור שקרס בעקבות הכישלונות שנחלו בלחימה", נכתב. "התירוצים שישראל מספקת לשם כך אינם אלא ניסיונות זולים של הונאה, שבהם היא משתמשת על מנת להצדיק את המשך כיבוש הגולן, האדמות הפלסטיניות והאדמות שנותרו כבושות בדרום לבנון. סוריה קוראת למזכ"ל האו"ם ולנשיא מועצת הביטחון לגנות את התוקפנות הישראלית המקוממת ולתבוע מישראל להפסיק את התמיכה בטרור, ליישם את כל החלטות האו״ם הנוגעות למאבק בטרור וכן לסגת מרמת הגולן עד לקו ה-4 ביוני 1967".

שימוש ראשון במערכת ה"חץ"

במהלך התקרית יירטה מערכת "החץ" את אחד הטילים, שנפל בשטח ירדן ולא גרם נזק - בעוד אזעקה חריגה נשמעה בצפון בקעת הירדן. מדובר למעשה בהפלה המבצעית הראשונה של מערכת טילי ה"חץ" ההגנתית, שנמצאת כבר 17 שנה בשירות חיל האוויר.

מנגד, צבא סוריה תיאר את השתלשלות האירועים מעט אחרת והוסיף מסר מאיים: "חיל האוויר הישראלי חדר לשטח סוריה מלבנון בשעה 2:40 לפנות בוקר ותקף בסיס צבאי במזרח העיר חומס, בדרך לתדמור. בתגובה תקפה ההגנה האווירית את המטוסים, הפילה מטוס אחד, פגעה באחרים והיתר ברחו". בצה"ל הבהירו מנגד כי אף מטוס לא נפגע.