לראשונה זה 80 שנה: תוכנית לבנייה רוויה בכפר שמריהו

הוועדה המחוזית החליטה להפקיד תוכנית לבניית 260 יחידות דיור נוספות, רובן בבנייה רוויה ■ ראש המועצה: "אם היישוב לא יקלוט משפחות צעירות, נהפוך לבית קברות"

כפר שמריהו / צילום: תמר מצפי
כפר שמריהו / צילום: תמר מצפי

היישוב היוקרתי יתרחב: הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל-אביב, בראשות דלית זילבר, החליטה להפקיד להתנגדויות הציבור תוכנית לבניית 260 יחידות דיור נוספות בכפר שמריהו. מדובר בקרקע בת 1,200 דונם, הממוקמת מזרחית ליישוב הקיים, שמחציתה בבעלות רשות מקרקעי ישראל, ומחציתה בבעלות פרטית.

התוכנית, שיזמו רמ"י והמועצה המקומית כפר שמריהו, גובלת בין כפר שמריהו ממערב, הרצליה מדרום וממזרח ורשפון ורעננה מצפון. על-פי התוכנית שהופקדה, בחלק הצפוני של התוכנית יוקמו 88 בתים צמודי קרקע על מגרשים בגדלים שונים, ובחלק הדרומי של התוכנית יוקמו כ-169 דירות בבניינים של עד 5 קומות. מדובר בפעם הראשונה שמתאשרת בנייה רוויה ביישוב היוקרה המאופיין בבתים צמודי קרקע הבנויים על מגרשים גדולים. כמו כן, התוכנית כוללת 700 מ"ר שטחי מסחר, 7,800 מ"ר מבני ציבור, ו-63 דונם שטח ציבורי פתוח.

את התוכנית ערך משרד נעמה מליס אדריכלים, ובוועדה המחוזית הסבירו כי "תמהיל מוצע זה יוצר מצד אחד איזון של כמות יחידות הדיור וניצול הקרקע ומצד שני שמירה על האופי הכפרי של כפר שמריהו".

נתיבי איילון שצפויים לעבור במרכז התוכנית, מחלקים אותה לשניים. ממערב להם יורחב היישוב, ומזרחית להם ישומרו השטחים החקלאיים בשטח 646 דונם שחלקם יוקצו לטובת פארק חקלאי. כידוע, כיום עוברת בגבול המזרחי של היישוב מסילת ברזל של רכבת ישראל, שבמסגרת תוכנית (תת"ל 5), צפויה המסילה להעתיק מיקומה אל תוואי נתיבי איילון ולפנות מקומה לרצועה ירוקה.

החיבור בין שני חלקי התוכנית יעשה באמצעות גשר קיים מעל כביש איילון בחלק הדרומי של התוכנית לטובת הולכי רגל, רוכבי אופניים ורכב חקלאי. כמו כן, יבחן מעבר הולכי רגל ורוכבי אופניים נוסף בחלק הצפוני. התוכנית תצא לפועל עם הפסקת פעילות שדה התעופה הרצליה ב-2018.

"התוכנית להרחבת נתיבי איילון יצרה למעשה הזדמנות לתכנן את השטח שבין מסילת הרכבת המתפנה, לבין נתיבי איילון", אמר ראש המועצה המקומית כפר שמריהו דרור אלוני ל"גלובס". "מדובר ב-260 יחידות דיור שיהוו תוספת ל-700 יחידות הדיור הקיימות ביישוב. בנוסף, אנחנו מקדמים תוכנית שתאפשר הוספת 100 יחידות דיור בתוך היישוב על-ידי פיצול של החלקות הקיימות, שהן פרטיות וגדולות מאוד. מבחינת מוסדות ציבור, גני הילדים ובתי הספר ביישוב ערוכים לתת שירות למספר יחידות הדיור המורחב. זאת בנוסף לתוכנית עתידית שמתוכננת על שטח שדה התעופה הרצליה, ששני שליש ממנו שייכים מוניציפלית לכפר שמריהו. כך שב-6 השנים הקרובות אני רואה את היישוב גדל ב-400 יחידות דיור נוספות. צריך לזכור שכפר שמריהו הוא יישוב בן 80 שנה שצריך להצעיר אותו. אם היישוב לא יגדל ולא יקלטו בו משפחות צעירות, הוא יהפוך לבית קברות".