"היועמ"שים ממהרים להגיד 'לא חוקי' - זה מוביל לאובדן אמון"

כך אומר עו"ד אלדר דוכן, לשעבר סגן בכיר ליועץ המשפטי במשרד האוצר, שהחל לעבוד באחרונה במשרד עורכי הדין הפרטי איתן מהולל & שדות

עוד אלדר דוכן /צילום: שלומי יוסף
עוד אלדר דוכן /צילום: שלומי יוסף

עו"ד אלדר דוכן - שפרש לפני כחצי שנה מעבודתו כסגן בכיר ליועץ המשפטי במשרד האוצר והממונה על תחומי האנרגיה ומימון פרויקטים - החל לעבוד באחרונה במשרד עורכי הדין הפרטי איתן מהולל & שדות.

עו"ד דוכן, שעזב את משרד האוצר לאחר 18 שנה, עסק לאורך שנותיו כיועץ משפטי לאוצר במכרזים רבים שפרסמה המדינה, לצורך ביצוע פרויקטים שמומנו בשיטות שונות.

ליועץ משפטי במכרזים אלה יש זכות וטו לאסור על הסכמים המנוגדים, לטעמו, לחוק. לדברי עו"ד דוכן, "אני מאמין שצריך לעשות בכוח הזה שימוש מאוד זהיר. אני מאוד השתדלתי לא לכפות החלטות בתירוץ של 'לא חוקי' או 'לא חוקתי'".

- מתי בכל זאת השתמשת בזכות וטו?

"במכרז של תחנת כוח במישור רותם שמופעלת על-ידי חברת OPC של האחים עופר, הייתה בשלב המכרז בקשה של היזם, באמצעות עו"ד משה שחל, לבטל את מנגנון ההצמדה למדד של המחיר שהמדינה צריכה הייתה לשלם ליזם.

"אני קבעתי שאנחנו לא יכולים לבטל את ההצמדה למדד, כי יהיה בכך כדי לתת הטבה לא מוצדקת שמשמעותה מתן הנחה ליזם. בעקבות חוות-דעתי, הדרישה הזאת לא הגיעה לוועדת המכרזים".

החשיבות של עבודת מטה

מבקר המדינה מתח ביקורת נוקבת למדי על ההתנהלות ה"סוליסטית" של אגף התקציבים ומנכ"ל האוצר בניהול המשא-ומתן עם משרד הביטחון על הסכם רב-שנתי וקבע כי המשא-ומתן נוהל באופן "לא תקין ולא יעיל".

"אני מכיר את הביקורת שנמתחה לא פעם ולא פעמיים על ההסכם שנעשה מול משרד הביטחון. אני לא הייתי מעורב בהסכם הזה, אבל אני מניח שמה שקרה שם זה שלא נעשתה עבודת מטה, וזהו כנראה שורש הבעיה. בכל המקומות שבהם הייתי באוצר, הושגה הצלחה רק כאשר נעשתה עבודת מטה מסודרת. השיטה להצליח היא לשתף ולהתייעץ עם כל הגורמים המעורבים - אגף התקציבים, אגף החשב הכללי וגם הלשכה המשפטית, וכשצריך, חייבים לקחת גם יועצים חיצוניים".

עו"ד דוכן מוסיף ואומר כי "רוב העבודה שנעשית באגף התקציבים היא של תקצוב פנים-ממשלתי. אגף החשב הכללי, לעומת זאת, עושה עסקאות עם גורמים חיצוניים ורוכש ניסיון בעבודת מטה, ולכן העבודה באגף החשב הכללי היא יותר מסודרת. אני חייב להדגיש שגם באגף התקציבים עושים עבודה מצוינת, אבל איפה שלא נעשית עבודת מטה, אתה נופל".

משפטיזציית יתר

- מהי עמדתך בסוגיית המעורבות של היועצים המשפטיים בתהליכי קבלת ההחלטות בישראל?

"אני חושב שמי שצריך להחליט בנושאי מדיניות הם הפוליטיקאים, ומי שצריך להחליט בעניינים מקצועיים הם הגורמים המקצועיים. חשוב להקשיב ליועצים משפטיים, כי רובם אנשים מוכשרים וחכמים ומנוסים, אבל בסופו של דבר, אם אין בעיה חוקתית אמיתית, ההחלטות צריכות להתקבל על-ידי הדרג הניהולי, הדרג של מקבלי ההחלטות.

"לטעמי, יש היום אצבע קצת קלה מדי על ההדק המשפטי בלהגיד - 'זה לא חוקי' או 'לא חוקתי'. זה לא דבר טוב, כי זה מוביל לאובדן אמון ביועצים המשפטיים".

- לדוגמה?

"אני בכוונה אתן לך דוגמה בתחום שאני לא הייתי קשור בו - פינוי ההתנחלות עמונה שבשומרון. אני חושב שהתחושה של הציבור היא שההחלטה על פינויה של ההתנחלות עמונה היא החלטה של משפטנים ולא החלטה של קובעי המדיניות.

"יש, למשל, הבדל גדול בין פינוי נצרים ברצועת עזה לבין פינוי עמונה. בפינוי נצרים הממשלה החליטה על כך. לעומת זאת, עמונה פונתה בגלל לחץ של משפטנים.

"אני גם חושב שפסילת חוקים על-ידי בג"ץ צריכה להתקבל ברוב מיוחס של 85% מהשופטים, ולא ברוב רגיל, כפי שקורה היום, כי אי-אפשר להפריד בהחלטות הללו בין המשפטי לערכי".

"מכפיל כוח משמעותי"

עו"ד ירון מהולל, שותף בכיר בפירמת איתן מהולל & שדות, אליה הצטרף באחרונה עו"ד דוכן, מסר בתגובה להצטרפותו למשרד: "אלדר הוא מעורכי הדין המובילים בארץ בתחומי עיסוקו, והצטרפותו מהווה מכפיל כוח משמעותי ליכולות של המשרד.

"לעו"ד אלדר דוכן יש מומחיות ייחודית ומעמיקה בתחומים בעלי חשיבות רבה ללקוחות משרדנו ולשחקנים בתחומי התשתיות והמימון בכלל.

"הצטרפותו של אלדר אל פירמת איתן מהולל & שדות מחזקת את מגמת ההתרחבות והצמיחה של המשרד, מגמה שעליה אנו שוקדים, תוך שימת דגש על מתן ערך ייחודי ללקוחותינו".