עומאר ברגותי, ממייסדי ה-BDS, חשוד בהעלמת 700 אלף דולר

לפי החשד, ברגותי העלים הכנסות שהפיק כמנהל חברה הרשומה ברמאללה ועוסקת במכירת כספומטים וציוד טכנולוגי בשטחי הרשות הפלסטינית ■ לפי הנטען, ברגותי הפקיד את הכנסותיו בבנק ברמאללה ובבנק בארה"ב, מבלי לדווח עליהן לרשות המסים

עומאר ברגותי / צילום מסך
עומאר ברגותי / צילום מסך

עומאר ברגותי - חבר "הוועד הפלסטיני למען חרם אקדמי ותרבותי של ישראל" וממייסדי תנועת ה-BDS העולמית הקוראת לחרם על ישראל - נעצר בחשד כי העלים הכנסות של מאות אלפי דולרים מרשות המסים. ברגותי נעצר ונחקר הבוקר (ב') על-ידי משרד חקירות מס הכנסה חיפה והצפון, ושוחרר ממעצרו בערבות ובתנאים מגבילים - בהם צו איסור יציאה מן הארץ, והפקדת דרכון - על-ידי בית משפט השלום בחיפה.

על-פי בקשת המעצר, ברגותי, תושב עכו משנת 1997, הוא מנהל חברת "National Computing Resources", הרשומה בעיר רמאללה ועוסקת בשיווק ובמכירת כספומטים וציוד טכנולוגי בשטחי הרשות הפלסטינית.

על-פי החשד, בין השנים 2017-2007 העלים ברגותי הכנסות בסכום כולל של כ-700 אלף דולר, שאותם הפיק כמנהל החברה. בבקשת המעצר נטען כי על-מנת להסוות את פעילותו הפלילית, הפקיד ברגותי את הכנסותיו בחשבון בנק ברמאללה.

עוד נטען כי לצד עיסוקו כמנהל החברה, הפיק ברגותי הכנסות נוספות ממתן הרצאות ברחבי העולם וקיבל תמלוגים מספר שפרסם. הכנסות אלה, נטען, הופקדו בחשבון בנק שניהל בארצות-הברית, הוסתרו ולא דווחו לרשות המסים.

בחיפוש שנערך בביתו של ברגותי נמצאו מסמכים וכרטיסי אשראי התומכים בחשדות כי חשבון הבנק בארצות-הברית לא דווח לרשויות.

ספרו המדובר של ברגותי, שיצא לאור תחת הכותרת "חרם, משיכת השקעות, סנקציות: המאבק העולמי לזכויות הפלסטינים", פורסם בשפה הצרפתית בשנת 2010 ותורגם לאנגלית בשנת 2011.

פרס גנדי לשלום

במהלך הדיון על תנאי שחרורו ממעצר של ברגותי, ביקש סנגורו, עו"ד ניר אלי, לצמצם את צו איסור היציאה מהארץ שהוטל על ברגותי, היות שהוא אמור לצאת מהארץ פעמיים, בחודש אפריל, "לצורך קבלת 'פרס גנדי לשלום' באוניברסיטת ייל בארה"ב".

רשות המסים הודיעה, באמצעות רכז המבצעים במחלקת חקירות חיפה והצפון, איתן שפירא, כי היא מתנגדת בשלב זה למתן צו המתיר יציאה מן הארץ לברגותי; וכי הרשות תשקול את הבקשה בסמוך למועד היציאה מן הארץ.

"פרס גנדי לשלום הבינלאומי", שנקרא על-שם מהטמה גנדי, מוענק מדי שנה על-ידי ממשלת הודו לאישים או לארגונים שפעלו לשינוי פוליטי, כלכלי או חברתי, בדרכים לא אלימות.

ברגותי, נזכיר, הוא אחד המנהיגים של תנועת ה-BDS, שמקדמת חרם, משיכת השקעות וסנקציות נגד ישראל. ברגותי נולד בקטאר, גדל במצרים ועבר להתגורר בישראל לאחר שנישא לערבייה ישראלית. בעבר הוא חי ברמאללה, וכעת, על-פי הרישומים של רשות המסים, הוא מתגורר בעכו.

ברגותי הוא בוגר לימודי פילוסופיה באוניברסיטת תל-אביב, ובעבר שימש ככוראוגרף של להקת המחול הפלסטינית מרמאללה "אל-פונון" והצטרף אליה למסע הופעות בארצות-הברית.

ב-2004 ייסד ברגותי, עם אנשים נוספים, את ארגון PACBI - "הוועד הפלסטיני למען חרם אקדמי ותרבותי של ישראל". באמנת היסוד של הארגון הם קראו להטיל חרם אקדמי וכלכלי על ישראל, עד שהיא תיסוג מכל השטחים שכבשה ב-1967.

בשנת 2005 הקים ארגון PACBI (הנ"ל), יחד עם ארגונים נוספים, את תנועת ה-BDS העולמית. על-פי הצהרותיו הפומביות והרצאותיו בנושא החרם על ישראל בארץ ובעולם, ברגותי מתנגד לקיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית וכן לרעיון של "שתי מדינות לשני עמים". הוא דוגל בחזון של מדינה אחת דמוקרטית וחילונית. הוא אף מתראיין בנושא בכלי תקשורת זרים, אך ככלל הוא מסרב להתראיין לכלי התקשורת הישראליים.

עומאר ברגותי אינו קשור למרואן ברגותי, המרצה 5 עונשי מאסר עולם ו-40 שנות מאסר נוספות בגין מעשי טרור שבהם נרצחו ונפצעו ישראלים רבים; אם כי ככל הידוע שניהם נמנים עם חלק מחמולת ברגותי, אחת המשפחות הפלסטיניות הגדולות ביותר.

הגם ששמו אינו מאוד מוכר בציבוריות הישראלית, עומאר ברגותי מוכר לפוליטיקאים במדינה. בשנה שעברה עלה שמו לכותרות סביב הודעתו של שר הפנים אריה דרעי כי הוא פועל לשלילת תושבותו. דרעי אמר אז כי "עומאר ברגותי הוא אחד מראשי ה-BDS, ארגון שנלחם בישראל בצורה הכי קשה שיכולה להיות".

לדברי דרעי, "ברגותי אינו אזרח ישראלי - הוא נולד בקטאר, התחתן עם ישראלית מעכו וקיבל תושבות קבע ב-1994 על סמך זה שמרכז חייו בישראל - והנה מתברר שזה לא נכון. הונח בפניי מידע שמרכז חייו ברמאללה, ושהוא משתמש בתושבות הקבע שלו, יוצא ונכנס בכל העולם ופועל נגד ישראל בצורה הכי קשה. אלה זכויות של אזרח שניתנו לו, והוא ניצל את המדינה הנאורה והופך אותנו למדינה הכי נוראיתת בעולם".