מחטף: הצעת החוק שמכשירה את היטלי ההשבחה על תמ"א 38

ועדת הפנים של הכנסת דנה היום בהצעת החוק הממשלתית הנוגעת לכתבי השיפוי, הצעת חוק שבאה להכשיר את דרישת הרשויות המקומיות לכתבי שיפוי מיזמים וקבלנים וזאת בניגוד להחלטת ביהמ"ש העליון

שלט המבשר על פרויקט  תמ"א 38 / צילום: תמר מצפי
שלט המבשר על פרויקט תמ"א 38 / צילום: תמר מצפי

ועדת הפנים של הכנסת דנה היום (ב') בהצעת החוק הממשלתית הנוגעת לכתבי השיפוי, הצעת חוק שבאה להכשיר את דרישת הרשויות המקומיות לכתבי שיפוי מיזמים וקבלנים, וזאת בניגוד להחלטה של בית המשפט העליון שקבע שדרישה זו אינה חוקית. הוועדה אישרה את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית.

בעוד הצעת החוק הממשלתית, שהיא פרי החלטת ממשלה שהתקבלה בקבינט הדיור לפני כחודשיים, עסקה במקור אך ורק בסוגיית כתבי השיפוי, זמן קצר לפני הדיון היום (ב') שמכין את הצעת החוק לקריאה השנייה והשלישית, נוסף להצעה סעיף נוסף שעוסק בהיטלי השבחה. על פי אותו הסעיף, שאינו קשור לנושא כתבי השיפוי, רשויות מקומיות יוכלו לגבות היטלי השבחה בפרויקטים של תמ"א 38. נזכיר כי סוגיית היטלי השבחה היא סוגיה טעונה כאשר מצד אחד נציגי הרשויות המקומיות דורשות כבר זמן רב לאפשר להם לגבות את ההיטל שתמ"א 38 פוטרת את הקבלנים ממנו אך מהצד השני היזמים והקבלנים טוענים כי גביית ההיטל משמעותה אי התכנות כלכלית לפרויקטים רבים שלא יוכלו לצאת לפועל.

בשל הוספת הסעיף האמור להצעת החוק התקיים דיון סוער היום בוועדת הפנים והגנת הסביבה בראשותו של חברה כנסת דוד אמסלם (ליכוד). בדיון עלו התנגדויות הן מצד נציגי הקבלנים והיזמים ואף מצד נציגי הרשויות המקומיות. הראשונים ממשיכים לטעון כי מדובר במכת מוות לחלק מהפרויקטים ואילו ברשויות המקומיות שלכאורה היו אמורים להיות מרוצים מהתוספת טענו היום כי אי החלת אפשרות הגבייה על כלל הזכויות כמו גם אי מתן אפשרות לגבות השבחה מלאה אינה מקובלת עליהם.

נזכיר כי נציגי הרשויות אף הגישו בג"צ בנושא היטלי ההשבחה כנגד התיקון האחרון שאושר בתמ"א 38 (תיקון 3א') במסגרתו הם דורשים לאפשר להם לגבות היטלי השבחה כדי לממן פיתוח תשתיות. כעת, הסעיף המדובר בהצעת החוק הנוגעת לכתבי השיפוי מעניקה להם רק תשובה חלקית וזאת בשל העובדה שמדובר באפשרות גבייה של עד 25% מהיטלי ההשבחה בלבד ולא תשלום מלא, וגם זאת רק על תוספת הזכויות שתינתן ליזם או הקבלן מעבר ל-2.5 קומות.

בסופו של דבר ננעלה הישיבה כאשר הצעת החוק אושרה לקריאה שנייה ושלישית ונקבע כי העיריות יוסמכו לדרוש כתבי שיפוי, וזאת תוך הפעלת שיקול דעת בין תוכנית ותוכנית. עוד נקבע כי הרשויות יוכלו לדרוש כתבי שיפוי גם על פרויקטים של תמ"א 38. במקביל, נקבע כי הרשויות המקומיות יוכלו לגבות היטלי השבחה בשיעור של עד 25% (במדרגות של פטור מלא, 13% או 25%) בפרויקטים של תמ"א 38 וזאת כאמור רק על הזכויות הנוספות שניתנו מעבר לזכויות לבניית 2.5 קומות בתמ"א 38 שנותרו עם פטור מלא מהיטלי ההשבחה.

מפורום ה-15 נמסר לאחר הדיון כי הם מברכים על הורדת הסעיף שביקש לקזז את היטלי ההשבחה במקרה וכתב השיפוי ייפרע אך בכל הנוגע להיטלי ההשבחה בתמ"א 38 הפתרון שנקבע בוועדה אינו מקול עליהם והם ימשיכו לקדם את הבג"צ שכבר הוגש בנושא.

במקביל, נציגי הקבלנים קיבלו את ההחלטה ברגשות מעורבים. "הגישה שמבקשת להטיל היטל השבחה בתמ"א 38 מוטעית מיסודה", כך אמר עו"ד אליאב בן שמעון מנכ"ל התאחדות בוני הארץ לאחר הדיון, "במקום להשתמש בעודפי מיסוי כדי לעודד הפרויקטים באוצר יוצרים מצב של מיסוי נוסף על פרויקטים של תמ"א 38. אומנם מדובר בפחות ממה שהרשויות דרשו אבל עדיין מדובר בהיטל שיכול להפוך פרויקט ללא כלכלי". במקביל, הוסיף עו"ד בן שמעון ואמר כי הוא מקווה שההחלטה שהתקבלה תאפשר את סוף הקיפאון באישור תוכניות שנוצר בעקבות פסיקת העליון בכל הנוגע לכתבי השיפוי.