מחקר חדש חושף: עוד סיבה למה כדאי לישון טוב בלילה

לשינה שלנו יש השפעה חשובה ביותר על הגוף ועל הנפש ■ את ההשפעות שלה על חיינו ניתן לראות גם ברמת התפקוד היומיומי וגם בבדיקות רפואיות מקיפות ■ שני מחקרים חדשים שהתפרסמו לאחרונה חושפים כיצד היא גם מהווה מרכיב קריטי במיוחד בעיצוב הזיכרון שלנו

שינה וזיכרון / צילום: שאטרסטוק
שינה וזיכרון / צילום: שאטרסטוק

לשינה שלנו יש השפעה חשובה ביותר על הגוף ועל הנפש. את ההשפעות האלה אנחנו יכולים לראות גם ברמת התפקוד שלנו בחיי היומיום וגם בבדיקות רפואיות מקיפות. שני מחקרים שהתפרסמו לאחרונה מראים שכשאנחנו ישנים אנחנו מאבדים חלק מהקשרים העצביים שנוצרו במוח כשהיינו ערים, ושהתהליך הזה נחוץ כדי לעצב את הזיכרונות שלנו.

החוקרים ניסו למצוא איך שינה עוזרת לגבש את הזיכרון, לייצב ולקבע אותו במוח. הקשר בין שינה טובה לזיכרון ידוע, אבל עד עכשיו לא היה ברור מה המנגנון הביולוגי שפועל כאן.

מדובר בשני מחקרים חדשים ונפרדים, אשר התמקדו במה קורה לקשרים העצביים שנוצרים במוח, בזמן שאנחנו ישנים. לפי אחת ההשערות הקיימות, השינה מאפשרת למוח להפחית את מספר הקשרים העצביים שנוצרים כשאנחנו ערים, כמו בגיזום של ענפים מיותרים מעץ. לפי ההשערה הזאת, תהליכי הגיזום האלה מחדדים ומגבשים את הזיכרון. בשני המחקרים החדשים מציגים החוקרים ראיות שתומכות בהשערה הזאת.

במחקר שנערך באוניברסיטת ויסקונסין הראו החוקרים שאצל עכברים לאחר שינה, יש ירידה של כ-18 אחוז בשטח המגע בין שני תאי עצב. בגלל שהם ראו את השינוי הזה בעיקר בקשרים קטנים ולא ברשתות עצביות רחבות החוקרים משערים שמדובר בקשרים שאחראים על חוויות יומיומיות משתנות, ולא במעגלי זיכרון מורכבים יותר.

במחקר השני, החוקרים השתמשו בחומר שנקשר לחלבונים שפועלים בין הקשרים העצביים ומגיב בפליטה של אור. כפי שהם ציפו, במוחות של עכברים ישנים הייתה ירידה בפליטת האור, מה שמעיד על הפחתה בכמות הקשרים העצביים.