3 שנים אחרי רכישת תנובה: נחתם הסכם ליצוא מוצרי חלב לסין

לאחר 7 שנים של דיונים מול הממשל הסיני, נחתם הסכם המאפשר יצוא מוצרי חלב מישראל לסין ■ בין המרוויחות העיקריות מההסכם - חברת תנובה

מוצרי חלב על מדפי שופרסל / צילום: תמר מצפי
מוצרי חלב על מדפי שופרסל / צילום: תמר מצפי

השוק הסיני נפתח ליצוא מוצרי חלב מישראל. על-פי ההסכם שנחתם אתמול (ג'), הממשל הסיני מכיר ומאשר את הפיקוח הווטרינרי הישראלי על תעשיית החלב ויאפשר למחלבות ישראליות לייצא מוצרי חלב ישירות לסין.

ההסכם נחתם על-ידי מנכ"ל משרד החקלאות, שלמה בן-אליהו, יחד עם מקבילתו הסינית, באי לו, במהלך הביקור הממשלתי בסין, לאחר מגעים שנמשכו כ-7 שנים. את המגעים מול הסינים הוביל שגריר ישראל בסין, צבי חפץ.

על-פי נתוני משרד החקלאות לשנת 2015, תנובת הפרה המקומית היא הגבוהה בעולם ועומדת על 11,772 ליטר חלב לפרה בשנה בממוצע. צריכת מוצרי החלב מייצור מקומי לנפש בשנת 2015 הייתה שקולה לכ-175 ליטר חלב בשנה. מספר הרפתות בארץ עמד בסוף 2015 על 801 עם כ-1,100 רפתנים.

אריאל התייחס לדברים ואמר: "מהיום, שביל החלב הישראלי מגיע עד לסין. זו בשורה לחקלאות הישראלית, לכלכלה הישראלית וליחסי החוץ של מדינת ישראל. במסגרת התוכנית האסטרטגית שלנו, אנו פועלים להרחיב ולמנף את החקלאות הישראלית לשווקים אחרים ולמדינות נוספות. ההסכם שנחתם עם ממשלת סין מהווה פריצת דרך משמעותית, שתאפשר לחקלאים הישראלים להגדיל את ייצור החלב באופן משמעותי, ובקרוב האזרח הסיני יאכל גבינות שיוצרו במחלבות ישראליות".

ההסכם שנחתם עם סין מצטרף לשורת הסכמים בתחום החקלאות שנחתמו בשנה האחרונה, בהם הסכם עם רוסיה בשווי כ-12-13 מיליארד דולר, ובחודש יולי הקרוב צפוי להיחתם הסכם נוסף עם הודו, אשר גם הוא צפוי להניב רווחים משמעותיים לחקלאים בענף החלב בישראל.

אחת החברות העיקריות שתהנה מהחתימה על ההסכם היא תנובה, כאשר במשרד אומרים כי אחד המהלכים המרכזיים שסייעו להגיע להבנות עם הסינים הוא רכישתה על-ידי הענקית הסינית ברייט פוד.

העסקה לרכישת תנובה מידי קרן אייפקס נחתמה במאי 2014 לפי שווי 8.6 מיליארד שקל. בבסיס העסקה עמד הרצון של ברייט פוד להרחיב את פעילות תנובה לסין באמצעות יצוא מוצרי החלב, הירקות הקפואים ומוצרים נוספים של החברה - תהליך שיתאפשר החל מהיום, למעשה כ-3 שנים אחרי חתימת העסקה.

הסינים כיום אמנם לא צורכים כמויות גדולות של חלב, אך במשרד החקלאות אומרים כי כמות המערביים החיים כיום בבייג'ינג עומדת על למעלה ממיליון איש, אשר מהווים פוטנציאל גדול עבור ישראל.

שוק מוצרי החלב לצרכנים פרטיים בסין מוערך ב־52 מיליארד דולר בשנה ונשלט בידי הספקיות המקומיות אינר מונגוליה יילי גרופ וצ'יינה מנגניו דירי. לפי חברת המחקר יורומוניטור אינטרנשיונל, חברות זרות מתקשות לחדור לשוק החלב הסיני, ואפילו נסטלה השווייצרית, שפתחה את המפעל הראשון שלה במדינה ב־1979, חולשת רק על 2% ממנו.

אמנם צריכת החלב של הסיני הממוצע היא רק 12 ליטר בשנה, לעומת 180 ליטר בישראל, 210 ליטר בארה"ב ו-300 ליטר באירופה, אך היא גדלה פי שלושה בעשור האחרון וצפויה להמשיך לגדול.

ברייט פוד היא קבוצת המזון השנייה בגודלה בסין, ובבעלותה 4 חברות מזון סיניות מצליחות, כולן נסחרות בבורסה של שנגחאי. הבולטת בהן היא ברייט דיירי אנד פוד, חברת החלב השנייה בגודלה בסין. 

הסכם חלב סיני
 הסכם חלב סיני