אושר ניהול תביעה ייצוגית בגין גביית אגרת כבאות בניגוד לחוק

בתביעה נטען כי עיריית טירת הכרמל המשיכה בגבייה גם לאחר הקמת רשות כבאות ארצית, וגבתה סכום אחיד מכל דירה ללא קשר לשטח הנכס ■ היקף הגבייה הלא חוקית מוערך בכ-5 מיליון שקל

בית המשפט המחוזי בחיפה אישר תביעה ייצוגית נגד עיריית טירת הכרמל בשל גביית אגרת כבאות בניגוד לחוק, גם לאחר הקמת רשות הכבאות הארצית בחודש פברואר 2013.

התביעה הוגשה על-ידי בני זוג המתגוררים בעיר. באמצעות משרד עורכי הדין כץ, גבע איצקוביץ' (KGI), המתמחה במיסוי מוניציפלי, טענו בני זוג כי הטלת מס הכבאות נעשתה בניגוד לדין ושלא בהתאם לקריטריונים של הארנונה, וכי היא נגועה באפליה ובחוסר סבירות קיצונית.

לטענת התובעים, עד תחילת 2013 התשלומים בגין שירותי כבאות נגבו כאשר העיריות לא היו מאוגדות כרשות כבאות עצמאית, אלא היו חברות באיגוד ערים לשירותי כבאות (אזור חיפה), הגובה באופן ישיר את התשלומים בעד השירותים השונים.

אלא שחוק הכבאות בוטל ביום 8/2/2013 עם הקמת רשות הכבאות הארצית, ולפיכך כל גבייה שנעשתה מאז כ"אגרת כבאות" על-ידי העיריות אינה חוקית. לכן, טוענים התובעים, ככל שהייתה לעיריות סמכות לגבות ארנונת כבאות לפני ה-8.2.13, הרי שסמכות זו פקעה עם ביטולו של החוק והקמת רשות הכבאות הארצית.

לפיכך, נטען בתביעה, כל פעולותיה של העירייה בהקשר זה לאחר התאריך הנקוב נעשו בהיעדר סמכות.

התובעים ביקשו, כאמור, לאשר את תביעתם כייצוגית וכן להורות לעירייה להשיב חזרה את הסכומים שנגבו מיום הקמת רשות הכבאות הארצית ועד להגשת התביעה, וככל שתימשך הגבייה האמורה בפועל. לטענתם, מדובר ב-6,311 משקי-בית ובסכום כולל של כ-570,000 שקל עד ליום הגשת התביעה בלבד.

בקבלו את התביעה כייצוגית ציין השופט אלכסנדר קיסרי: "לדעתי יש ממש בטענת המבקשים כי הטלת חיוב של תוספת כבאות באופן אחיד, לפי יחידת דיור, אינה עולה בקנה אחד עם חוק ההסדרים, המחייב ש'ארנונה תוטל לפי יחידת שטח, בהתאם לסוג הנכס, לשימושו ולמיקומו'. גם אם הייתה סמכות לעירייה לגבות את תוספת הכבאות, יש מקום לטענה כי הגבייה הייתה שלא כדין, בשל כך שנקבע סכום אחיד ולא בהתאם לשטח הנכס. המסקנה היא שתביעה ייצוגית היא ההליך הנכון כשמדובר בעילת השבה של סכום שנגבה שלא כדין".

הקבוצה מתייחסת לכל תושבי העיר, שהעירייה גבתה מהם תוספת לארנונה הכללית, לכל יחידת דיור בתקופה של 24 חודשים לפני הגשת התביעה, היינו מיום 3/5/2009 ועד ליום 8/2/2013.

לדברי עו"ד אכלס כץ ממשרד כץ, גבע, איצקוביץ, "מדובר בבשורה של ממש לתושבים". לדבריו, היקף הגבייה הלא חוקית ביחס לבעלי הדירות בטירת הכרמל מוערך בסכום כולל של כ-5 מיליון שקל.