בגלל אי-הוודאות? צניחה בהתחלות הבנייה בתמ"א 38

מספר הדירות שנוספו במסגרת פרויקטים של תמ"א 38 במסלול חיזוק ותוספת בנייה על מבנה קיים נחתך כמעט בחצי, מרמה של 497 דירות ברבעון השלישי של 2016 לרמה של 282 דירות חדשות בלבד ברבעון הרביעי

אסיפת דיירים מחוץ לבניין תמ”א 38 / צילום: שלומי יוסף
אסיפת דיירים מחוץ לבניין תמ”א 38 / צילום: שלומי יוסף

היום (ד') פורסמו נתוני התחלות הבנייה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המתייחסים לרבעון האחרון של שנת 2016.

במסגרת הפרסום מפרטת הלמ"ס גם את מספר הדירות החדשות שהחלו להיבנות במסגרת פרויקטים של תמ"א 38, במסלול הריסה ובנייה (תמ"א 38/2) ובמסלול תוספת בנייה על בניין קיים. על פי הנתונים, תמ"א 38 במסלול חיזוק נמצא בירידה משמעותית ברבעון האחרון של השנה, וזאת במקביל לעלייה קלה שנרשמה בפרויקטי ההריסה ובנייה מחדש.

כאמור, נתוני התחלות הבנייה של הלמ"ס מתייחסים גם לפרויקטים במסגרת פינוי-בינוי ותמ"א 38. על פי הנתונים, לאחר ירידה שנרשמה ביישום תמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה מחדש ברבעון השלישי של 2016, ברבעון האחרון של השנה נרשמה עלייה בנתון זה, מרמה של 631 יחידות דיור לרמה של 706 יחידות דיור. במקביל, במסלול חיזוק ותוספת בנייה על מבנה קיים במסגרת תמ"א 38 דווקא נרשמה ירידה. כך, מספר הדירות שנוספו במסגרת פרויקטים אלה נחתך כמעט בחצי, מרמה של 497 דירות תוספתיות ברבעון השלישי של 2016 לרמה של 282 דירות חדשות בלבד ברבעון האחרון של השנה. מדובר בנתון הנמוך ביותר מאז סוף 2014.

 

נתונים אלהו אודות פרויקטים במסגרת תמ"א 38 בשני המסלולים מעידים כי השוק תנודתי. אם לפני מספר שנים צפו בענף כי מספר הפרויקטים במסגרת תמ"א 38 רק יילך ויגדל, נתוני הלמ"ס מעידים כי לא כך הדבר. נזכיר כי בשנה שעברה היו אלה הדיונים על תיקון 3א' לתמ"א 38 שעצרו את מתן ההיתרים, ובמקביל, סוגיות נוספות של אי-ודאות בתחום זה, בין היתר על רקע נושא היטלי ההשבחה או כתבי שיפוי, וגם התנגדות רשויות מקומיות פוגעות בהתקדמות התחום וביציאה לדרך של פרויקטים.