כוננות שיא בלונדון לאחר הפיגוע; מיי: "לא ניכנע לטרור לעולם"

ראש ממשלת בריטניה: "המיקום בו בחר המחבל אינו מקרי - הוא ביקש לפגוע בלב האומה שלנו בה האזרחים חוגגים את הדמוקרטיה... כל ניסיון להביס את הערכים הללו בטרור נידון לכישלון. לא ניתן לשנאה להפריד בינינו" ■ 4 הרוגים וכ-40 פצועים בפיגוע הטרור

תרזה מיי/ צילום:רויטרס
תרזה מיי/ צילום:רויטרס

שעות לאחר הפיגוע המשולב שהתרחש אתמול (ד') סמוך לבניין הפרלמנט הבריטי, האווירה בלונדון מתוחה במיוחד: ברחבי העיר הוכרזה כוננות שיא, ושוטרים רבים התפרסו ברחובות. במקביל לחקירת האירוע, הקבינט הבריטי התכנס לקבלת החלטות בנוגע לדרכי פעולה אפשריות. בעקבות האירועים הוחלט לבטל את השתתפות המלכה אליזבת' בטקס חניכת מפקדה חדשה של הסקוטלנד יארד. ראש הממשלה מיי בנאום לאומה: "לא ניכנע לטרור לעולם".

כוחות משטרה פשטו הלילה על מלון בברמינגהם וסגרו חלק מהעיר למשך כשעתיים, באזור הכתובת ממנה על פי החשד השכיר המחבל את הרכב אתו ביצע את פיגוע הדריסה. עשרות שוטרים חמושים נראו מגיעים למקום, אך טרם נמסרה הודעה רשמית מהמשטרה על הפעילות.

בנאומה טענה מיי כי המיקום בו בחר המחבל אינו מקרי. "הוא ביקש לפגוע בלב האומה שלנו בה האזרחים חוגגים את הדמוקרטיה", אמרה. "רחובות הפרלמנט, שמסמלים את הדמוקרטיה הראשונה, הם מטרה לכל מי שמתנגד לערכיה. אני מבהירה בזאת: כל ניסיון להביס את הערכים הללו בטרור נידון לכישלון. לא ניתן לשנאה להפריד בינינו".

בשלב זה, חקירת גופי הביטחון הבריטיים מתמקדת בניסיונות להבין כיצד הצליח המחבל להתקדם לאורך גשר ווסטמינסטר ולהגיע לבניין הפרלמנט, תוך שהוא גובה את חייהם של ארבעה בני אדם וגורם לפציעתם של כ-40 נוספים. במהלך הערב, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שוחח עם ראש הממשלה מיי, והביע את תנחומיו על מותם של ארבעת ההרוגים, בהם שוטר. טראמפ שיבח את כוחות הביטחון הבריטיים על תגובתם המהירה שהובילה לנטרול המחבל, ואף הציע את סיוע ארצות הברית ככל שידרש.

בתחילה דווח כי בכלי התקשורת בבריטניה כי החשוד בביצוע הפיגוע הוא טרוור ברוקס, אזרח בריטי מוסלמי בן 46, המתגורר ברובע האקני בלונדון. אולם לאחר מכן התברר כי נפלה טעות, וכי ברוקס, מטיף מוסלמי נגד שוטרים הידוע גם בכינוי אבו עז א-דין, מרצה למעשה עונש מאסר בכלא הבריטי.

באירוע שהתרחש סמוך לשעה 16:30 (שעון ישראל) בבירה הבריטית נדרסו שלושה עוברי אורח בגשר ווסטמינסטר, לאחר מכן המחבל התנגש בכניסה לפרלמנט הבריטי, יצא מהרכב ותקף אנשים כשהוא אוחז במצ'טה ודקר למוות שוטר. הוא נורה ונהרג על ידי השוטרים שהוזעקו למקום. הדיונים בפרלמנט הופסקו ותנועת הרכבת התחתית במקום נעצרה.