אורנשטיין: המנהל המיוחד ימכור דירת פישמן ברח' חיסין בת"א

(עדכון) - עו"ד בנקל: "הימנעות מהכרזתו של פישמן כפושט-רגל, משמעה כי הוא הופך חסין מדיני חדלות הפירעון" ■ ב"כ פישמן: "בנקל מתנכל לפישמן ומשפחתו" ■ השופט אורנשטיין לפישמן ולמנהל המיוחד: "לא צריך להתלהם"

הדיון שהתקיים היום (ה') בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בתיק פשיטת-הרגל של איש העסקים אליעזר פישמן נראה היה כזירת התגוששות, יותר מאשר דיון ענייני בהיקף הנכסים והחובות של החייב ובשאלהה אם הוא מסוגל להביא הסדר ראוי לנושיו, כטענתו - או שמא יש להכריז עליו כפושט-רגל, כטענת המנהלל המיוחד על נכסיו, עו"ד יוסי בנקל.

פישמן התייצב לדיון הבוקר מלווה בבני משפחתו, בהם בנותיו רונית פישמן-אופיר וענת מניפז, וניסה לשדר נינוחות, אולם ניכר היה כי לא נוח לו לשמוע את הטענות נגדו, והוא שומר על איפוק בקושי רב.

הדרמה הצליחה להפר במשהו אפילו את שלוותו של נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, איתן אורנשטיין, מהשופטים בעלי המזג השיפוטי הנוח שידענו, עד כדי כך שבסופו של הדיון הוא ביקש מהצדדים, מחוץ לפרוטוקול, להוריד את רמת ההתנצחויות ביניהם.

"צריך להוריד את הלהבות", אמר השופט. "מקצינים מאוד את מה שלא צריך להקצין. חוסר שיתוף-פעולה זה לא טוב. זה מוביל למקומות שלא צריך להגיע אליהם. לא צריך להתלהם ולהתנצח על דברים מיותרים".

אורנשטיין הוסיף ואמר: "אני לא מצפה שיגיעו כאלה דברים לקיצוניות ולפעמים להשתלחות, שהיא לא ראויה ולא דרושה. צריך להגיע למקסום הנכסים וחלוקתם באופן הטוב ביותר. זה האינטרס של כולם, גם של החייב, רעייתו וילדיו. אני מצפה לשיתוף-פעולה מלא (מצד הפישמנים - א' ל"ו). אני לא אומר שאין. הם צריכים לסייע ככל האפשר".

בתום הדיון הבהיר אורנשטיין כי לא יקבל עדיין החלטה בנוגע להכרזה על פשיטת-רגל, ושלח את הצדדים לנסות להגיע להסכמות. 

מאוחר יותר הערב הודיע אורנשטיין כי הציע, והצעתו התקבלה, שתינתן הסכמה למכירת זכויותיו של פישמן בדירה ברחוב חיסין 15 בתל-אביב על-ידי המנהל המיוחד, וזאת "ללא צורך שיוכרז פושט רגל ומבלי שיהיה בכך כדי להוות הודאה בכל טענה".

לדברי השופט, "יפה עשה החייב עת קיבל את הצעת בית המשפט". לפיכך הסמיך אורנשטיין את המנהל המיוחד, עו"ד בנקל, למכור את הדירה בהליך התמחרות, שיהיה כפוף לאישור בית המשפט. 

עורך דין יוסי בנקל/ צילום:תמר מצפי
 עורך דין יוסי בנקל/ צילום:תמר מצפי

"מונעים מידע"

את הדיון פתח המנהל המיוחד - שמונה לנכסיו של פישמן בעקבות חובות נטענים של מיליארדי שקלים - בטענות חמורות כלפי פישמן ובני משפחתו. לטענתו, הם אינם משתפים פעולה ומסכלים כל אפשרות לבחון את מצבת הנכסים והחובות האמיתית בתיק.

"אני מופרע מכל כיוון אפשרי. בניגוד למצג שהחייב (פישמן) מציג בתשובותיו - הוא איננו משתף פעולה", טען עו"ד בנקל. "ליתר דיוק, בפגישה הראשונה עם מניפז, בתו של החייב, האווירה הייתה מאוד טובה,, והסיבה לכך הייתה פשוטה - כי בפגישות הללו הצוות שלי ואני רק האזנו, כי ידענו פחות מדי. גם היום אנחנו יודעים פחות מדי, כי עושים מאמצים שנמשיך לא לדעת. האווירה נעכרה ברגע שהתחלתי לשאול שאלות ולבקש נתונים. הפכתי להיות בעצם אויב החייב ובני ביתו".

עו"ד בנקל הוסיף כי פישמן אינו משתף פעולה בחקירותיו. "מתנגדים לחקירות או לשיחות שלי עם צדדים שלישיים... בית המשפט מוזמן להסתכל כמה שעות בוזבזו על-ידי חברי, עו"ד שולי גולדבלט (בא-כוחוו של פישמן, א' ל"ו), וילדי החייב, להפריע לי על שאלה אחת, שהיא 'מה זו קבוצת פישמן'. נאמר לי שאין דבר כזה, לא היה דבר כזה... פניתי למר פישמן ואמרתי לו: 'אתה השתמשת בזה לפני חודש, איך אתהה יכול לשכוח זאת?'. הוא קם וניסה לצאת מהחדר, כי אני מעליב אותו. במשך שעות אני לא יכול לשאולל שאלה, ולא מאפשרים לי לשאול אף שאלה".

עו"ד בנקל פרס במשך שעה ארוכה את טענותיו כלפי פישמן, משפחתו וכן הבנקים, שלטענתו עשו יד אחת עם פישמן ומסכלים את ניהול התיק כראוי. "כל יום אנחנו מגלים דבר חדש", אמר והתייחס לעסקת מכירה אותה גילה אתמול - מכירה בית הרופאים ברחוב ריינס 6 בתל-אביב מחברת "נכסי משפחת פישמן" לחברה שמוחזקת על-ידי ילדיו של פישמן.

"פנינו לקבל פרטים, והתשובה שתהיה זה שאני לא זכאי, שזה לא קשור", טען עו"ד בנקל. "לא יעזרו כל תרגילי המתמטיקה - לי יש חוב של כ-4 מיליארד שקל, וכנגד זה הצעה של פישמן שנעה בין 50-70 מיליון שקל... אנחנו לא מגיעים למדרגת מינימום של הסדר".

עוד לטענת עו"ד בנקל, פישמן הודה כבר ב-2006 - בתצהיר שהגיש בהליכים מול רשות המסים שטענה לחוב מס של כ-200 מיליון שקל - כי הוא חדל פירעון, וכי הוא חייב לפחות 1.5 מיליארד שקל. "יש פה הודאה-חד משמעית מפי החייב עצמו... שהוא פושט-רגל שלא יכול להחזיר את החוב".

לדברי בנקל, הוא אינו יכול לבחון את העובדות, כי "מאיתנו מונעים את הנתונים, את המידע והאפשרות להשתמש באנשי מקצוע". 

אליעזר וטובה פישמן ובנותיו רונית אופיר ענת מניפז / צילום:שלומי יוסף
 אליעזר וטובה פישמן ובנותיו רונית אופיר ענת מניפז / צילום:שלומי יוסף

"מעוותים תשובות"

בתגובה לדברים תקף עו"ד שולי גולדבלט, בא-כוחו של פישמן, את עו"ד בנקל, תוך שהוא טוען כי המנהל המיוחד מעולם לא התכוון ללכת להסדר. לטענתו, פישמן שיתף פעולה עם בנקל, עד שזה החליט, ללא בדיקה ראויה, כי הוא פושט-רגל, ומאותו רגע "עיוות" את דבריו.

"מיד אחרי מינוי בנקל הופענו במשרדו, לבקשתנו, הבאנו בפניו קלסר עם כל המבנה של החברות, עם פירוט כל החובות על כלל הנכסים... פגשנו את כל הנושים, הבאנו את כל הנתונים לנושים, ולא היו להם טענות", טען עו"ד גולדבלט. "חרף זאת, לאחר הפגישה אנחנו מקבלים שתי בקשות של המנהל המיוחד - האחת, שבית המשפט יקבע שרעייתו של פישמן חייבת בנכסיו וצריך לעצור את כל נכסיה; והשנייה, קביעה שאומרת שהחייב פושט-רגל מ-2006. למה? כי קראתי בתצהיר של מס הכנסה".

עו"ד גולדבלט האשים את בנקל בהתנכלות לפישמן ובני משפחתו, ולפיכך אין פלא שפישמן חדל לשתף פעולה. "פותחים במסכת של השמצות ובקשות שאין בינן לבין העובדות והמשפט דבר, ומה מצפה עו"ד בנקל, שיבואו אליו וישתפו פעולה באופן מלא, כאשר כל דבר שאומרים לו הופך למשהו אחר בצורה מעוותת. עם בעל תפקיד כזה קשה לשתף פעולה".

עוד טען עו"ד גולדבלט כי בדרך ניהולו את התיק "הורס בנקל עסקות אסטרטגיות ומעמיד בסכנה את קיומן של 3 החברות התפעוליות שנותרו בידי פישמן. החברות נפגעות מדי יום - תחילה בשל עצם קיומם של ההליכים, וכעת בשל מעשיו של בנקל".

לדבריו, "ההתפרעות של המנהל המיוחד אינה סיבה למנוע מהנושים לדון בהסדר המוצע, שבנקל מודה שלא הייתה לו אפשרות לבדוק אותו, ולמרות זאת הוא מתנגד לו".

 

.