בעקבות גל החסימות: אנשי תקשורת נגד פייסבוק

העיתונאית שרון שפורר פועלת לגבש רשימה שתראה כמה רחבה תופעת החסימות בפייסבוק ■ "המצב חמור. זו סכנה אדירה לדמוקרטיה"

שרון שפורר/ צילום  מתוך פייסבוק
שרון שפורר/ צילום מתוך פייסבוק

גל חסימת החשבונות בפייסבוק, שהתגבר מאוד באחרונה, מוביל לצעדים אקטיביים של אושיות רשת ואנשי תקשורת. ביומיים האחרונים יוצאים לפועל כמה צעדי מחאה שאמורים להציף את תופעת החסימות והנפגעים ממנה.

העיתונאית שרון שפורר יוזמת רשימה שתבהיר לציבור הרחב את היקף התופעה. בפוסט שפרסמה אתמול (ד') באתר "המקום הכי נמוך בגיהנום", אחד מאתרי החדשות העצמאיים הפופלריים, כתבהה שפורר: "נחסמתם בפייסבוק? חברים שלכם נחסמו? תנו שמות ותייגו. ובואו ננסה לגבש רשימה ענקית שתראה עד כמה רחבה התופעה וכמה קטנוניות הסיבות לה".

"המצב חמור. זו סכנה אדירה לדמוקרטיה", כתבה שפורר בפוסט. "רבים מהפעילים החברתיים האהובים עליי, שאני קוראת את תובנותיהם בשקיקה, נחסמו בחודשים האחרונים ונעלמו לי מהעין בלי ששמתי לב".

שפורר טוענת כי מרבית התקשורת הממוסדת חוששת לעסוק בנושא: "זה צריך להיות פרויקט-על שבו בכל יום צריכה להיות כתבה על חסימה בכלי התקשורת. אסור להרפות מעדי סופר-תאני, מנכ"לית פייסבוק, וגם לא מהיחצן של פייסבוק, זמיר דחב"ש. כל יום צריך להרים להם טלפון ולבקש הסבר על החסימות התורניות. גם אם זה לא הם. זה האלגוריתם או זה צוקי הגדול... הם צריכים לספק תשובות לטירוף הזה".

אחת הסיבות לעליית התופעה לסדר היום הייתה חסימת אפשרויות הגישה לאתר "המזבלה" של דורי בן ישראל קריו - בלוגר העוסק בתחום הפרסום והדיגיטל, שהרבה בשנים האחרונות לבקר את פייסבוק על מדיניותה בנוגע לחסימת תכנים מסוימים והתרת תכנים פוגעניים. נראה כי קריו אינו מתכוון להרים ידיים, והיום הוא הסלים את המאבק שלו ויצא נגד יועץ התקשורת של פייסבוק.

למרות חסימת דף המזבלה והאפשרות לשתף ממנו קישורים, דף הפייסבוק האישי של בין ישראל עדיין פועל, והוא העלה אליו, כמו גם לרשתות חברתיות אחרות, סרטון חריף תחת הכותרת "דברים שלא ידעת על זמיר דחב"ש". בסרטון מוצג דחב"ש כמי שפועל עבור בעלי הון ותאגידים הפוגעים בציבור ובמחאותיו תמורת בצע כסף.

בציוץ בטוויטר הודיע בן ישראל קריו כי סרט מסוג זה יעלה גם בהתייחסות למנכ"לית פייסבוק. אין זו הפעם הראשונה שבה בן ישראל קריו מכוון חצים ישירים לסופר-תאני ולדחב"ש: לפני שבועות ספורים, במחאה על כך שפייסבוק אינה נגישה לטענתו, הוא פרסם את מספרי הטלפון של שניהם וכן חשף את כתובות הדוא"ל של עוד 30 עובדים בחברה. 

"פייסבוק מתנהגת כאילו היא לא חייבת לאף אחד. זה מסוכן"