מהנדסים ואדריכלים: "אולי שיביאו גם ראש ממשלה סיני"

התנגדות מקיר לקיר (תרתי-משמע) לתיקון שמוביל משרד העבודה והרווחה, לפיו מהנדסים ואדריכלים מחו"ל יוכלו לקבל רישיון לעבוד בפרויקטים גדולים בארץ

בניית הרכבת הקלה בתל אביב. מה יקרה אחרי שהמהנדס הזר יעזוב את הארץ / צילום: רפי קוץ
בניית הרכבת הקלה בתל אביב. מה יקרה אחרי שהמהנדס הזר יעזוב את הארץ / צילום: רפי קוץ

התנגדות רחבה של אנשי אקדמיה וגורמים מקצועיים מענפי התכנון, האדריכלות וההנדסה לתיקון שמקדם משרד העבודה והרווחה לחוק האדריכלים והמהנדסים. הצעת החוק, שנידונה בוועדת הכלכלה לפני כשבוע וחצי, מתייחסת לשינוי שמבקש לקבוע כי מהנדס או אדריכל שאינם תושבי ישראל יוכלו לקבל אישור לעבוד בפרויקטים גדולים בארץ.

על פי הצעת החוק, מוצע לאפשר למהנדס או אדריכל זר לקבל רישיון זמני לעבוד בישראל: "השר רשאי לתת רישיון זמני למהנדס או אדריכל, ממדינת חוץ לשם תכנון או ביצוע פעולות של מהנדס או אדריכל רשוי, לתקופה שלא תעלה על שנה אחת".

הצעת החוק מציבה כמה תנאים למתן הרישיון הזמני, ביניהם רישום בפנקס האדריכלים והמהנדסים; שהאדריכל או המהנדס הזר רשאי לבצע במדינת המקור שלו את המיזם שלשם תכנונו או ביצועו הוזמן לישראל; שהוא הוכר "כבעל מוניטין בתחומו על ידי השר בהתייעצות עם המועצה"; ושהוא ביצע כבר פרויקט דומה או מקביל בחו"ל. עוד תנאי קובע כי רישיון זמני שכזה יונפק רק לאדריכל או מהנדס שיגיע לתכנן או לבצע פרויקט בסכום העולה על 100 מיליון דולר.

הצעת החוק גם מציעה לקבוע כי אותו אדריכל או מהנדס יפעל בישראל רק באמצעות ליווי של איש מקצועי ישראלי.

הרקע להתנגדות באקדמיה ובקרב בעלי המקצוע היא אחריותו של המהנדס או האדריכל על הפרויקט לא רק בשנים שבהן הוא יהיה בישראל, אלא לאחר מכן. עוד הם טוענים כי מתן סמכויות חתימה רחבות למהנדס או לאדריכל מחו"ל עשויות אף לסכן את הציבור וזאת בשל אי ידיעה מלאה אודות חוקים ותקנות ישראלים.

"סעיף הזוי"

"מדובר בסעיף הזוי", אומר המהנדס ישראל דוד, ממלא מקום יו"ר איגוד המהנדסים. "למהנדס יש אחריות פלילית, הוא לא רק יועץ. ולתת אפשרות למישהו מחו"ל לחתום בפרויקטים זה בעייתי מאוד. בסעיף הזה בהצעת החוק אין הגדרה מה זה מומחה, אז אפשר להביא מישהו שהוא חבר של מישהו אחר, הוא יברח אחר כך מהארץ ויצטרכו לחפש אותו?

"צריך להבין שמהנדס ואדריכל נושאים בהרבה חובות ובהרבה אחריות. יש כללים ברורים בישראל בחוק התכנון והבנייה ובהכשרה של אנשי המקצוע. לתת רישיון זמני עם כאלו סמכויות למישהו מחו"ל זה לא אחראי וזה גם עשוי ממש לסכן את הציבור".

דוד הוסיף כי נכון להיום בעלי מקצוע מחו"ל מגיעים לעבודה בשיתוף פעולה עם גורמים ישראליים, אבל הם מגיעים כיועצים ואין להם זכות חתימה: "אני בעצמי עובד בחו"ל, כמומחה, אבל אני תמיד נמצא על תקן של יועץ ואף פעם אין לי זכות חתימה. עשיתי מאות פרויקטים בחו"ל, תמיד אני עובד יחד עם מהנדס מקומי. יש לי אפילו דרכון רומני, ואני לא יכול לחתום ברומניה על תוכניות".

 

"100% מתנגדים"

לקראת הדיון בוועדת הכלכלה שנערך ב-15 בחודש, התבקשו אנשי מועצת ההנדסה והאדריכלות לחוות את דעתם על החוק במשאל אינטרנטי שנערך זמן קצר לפני הישיבה. אנשי המועצה התנגדו לתוספת לחוק, אולם עד כה, התנגדות זו לא קיבלה ביטוי.

לדברי דוד מדובר בהתנהלות שאינה תקינה: "100% מהנציגים מתנגדים. כולם אומרים שבשום פנים ואופן לא - אבל למרות זאת, אחרי ההתנגדות, הביאו לכנסת לדיון בקריאה הראשונה והפוליטיקאים מצביעים כי יש הסכמים קואליציוניים.

"אם זה יימשך ככה בסוף יישארו כאן רק הודים וסינים שיעבדו. אולי יביאו גם ראש ממשלה סיני בהמשך. לפחות יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, ראה שמשהו לא תקין וקבע שבקריאה שנייה שלישית יצטרכו להתייעץ לפני שיקדמו. אבל בדיון לא אמרו שגורמי המקצוע הביעו התנגדות. הסעיף הזה אפילו לא היה על סדר היום, הגיע פחות מ-24 שעות לפני הדיון בוועדה. זה לא תקין. אםזה יעבור ככה, כל אחד יכול לקחת ולפרש איך שהוא רוצה את הסעיף ותמיד יש שפע של פרשנויות שאפשר לתת לכל סעיף".

- אולי אתם מתנגדים כי אתם חוששים מפני "פתיחת השמיים" לבעלי מקצוע מתחרים מחו"ל?

דוד: "חד משמעית לא. אין בעיה שיבואו - העניין הוא האחריות. הנקודה כאן היא האינטרס הציבורי ובטיחות הציבור".

תכתובות מייל שהגיעו לידי "גלובס נדל"ן" מעידות כי גורמי מקצוע נוספים מהאקדמיה, מארגונים שונים ואף ממשרדים ממשלתיים סבורים שמדובר בהחלטה בעייתית. "כיצד ניתן לקבוע מי מומחה ומי לא? וכיצד ניתן לקבוע איך תוטל עליו האחריות?", כותב מתנגד אחד. "בפן הבטיחותי חוק ארגון הפיקוח על העבודה, תקנות ארגון הפיקוח על העבודה ותקנות הבטיחות בעבודה מהוות דרישות רגולטוריות המחויבות בארץ ואי הכרתם, או מתן המלצות הסותרות אותן ועבודה בניגוד להם מהווה הפרה של חובה חקוקה על כל המשתמע מכך.

"הבאת מהנדסים / אדריכלים מחו"ל כדי לתת מענה לסוגיות הנדסיות / אדריכליות בארץ ימנע ממהנדסים / אדריכלים בארץ להתפתח וללמוד תחומים חדשים. הרישיון הזמני יהווה פתח ומצב בו ניתן יהיה להביא מחו"ל מהנדסים / אדריכלים 'זולים' בטענה שהם 'מומחים' - מצב שעלול לפגוע במקורות הפרנסה של מהנדסים / אדריכלים בארץ", נכתב בהתנגדות אחרת.

גורם בכיר נוסף הבקיא בעולם התכנון והבנייה בישראל הביע אף הוא את התנגדותו וכתב: "דווקא פרויקטים גדולים כאלה מחייבים משנה זהירות ואחריות הכרוכה בידע המקומי ובנוהג המקומי. אסור לדלג עליהם".

פרקטיקות ולא רק ידע

מקורות הבקיאים בנושא הוסיפו ואמרו כי התנגדות כה גורפת של המועצה המייעצת לשר, חשוב שתישמע, גם אם השר לא יקבל את המלצתה. "אנחנו מדברים כאן על נושא שקשור לבטיחות, נושא עיקרי שבעצם החוק צריך לטפל בו.

"צריך להבין שלא מדובר רק בידע הנדסי תיאורטי אלא בפרקטיקות של עבודה בכל מדינה ומדינה. בשביל שאדריכל ומהנדס יהיו אחראים על כך, הם צריכים לדעת מה קורה כאן, בישראל, מה הבעיות של הבטון ומה הבעיות של הברזלים. אחרת ייעשו שגיאות מפרקטיקות אחרות שנהוגות בעולם. אם הסעיף הזה ייכנס לתוקף, אני חושש שהענף כולו עשוי להיכנס לסחרור נורא".

משרד העבודה: אין בחוק כדי לפטור המומחה מאחריות

ממשרד העבודה והרווחה נמסר בתגובה כי: "הצעת החוק בעניין תיקון חוק המהנדסים והאדריכלים כוללת כמה נושאים, וביניהם אפשרות למתן רישיון זמני למהנדס מומחה מחו"ל. מתן הרישיון מותנה בתנאים מסוימים, כגון רישום בפנקס המהנדסים והאדריכלים, היקף עלות המיזם שלשם תכנונו או ביצועו מוזמן המומחה, וכן היותו של המומחה בעל שם עולמי בתחומו.

"הצורך בתיקון זה עלה, בין היתר, בעקבות ההתפתחות המשמעותית בנושא תשתיות, תחבורה ומבנים בישראל, כמו כריית מנהרות לרכבות, תכנון הרכבת הקלה, תכנון גשרים בהיקף משמעותי ועוד.

"באשר לאחריות, אין בהצעת החוק כדי לפטור את המהנדס או את האדריכל מומחה החוץ מאחריות פלילית, וכיום דווקא קל יותר למצוא בעולם חשודים בעבירות שונות על מנת לשפוט אותם בישראל. עוד יובהר כי תפקידה של מועצת ההנדסה והאדריכלות היא לייעץ לשר בנוגע לתחומים שונים. השר חיים כץ שקל את הנושא והחליט לתקן את החוק, בין היתר, בשל השיקולים דלעיל".