פינטו מנקה אורוות: הפועלים יפריש 890 מיליון ש' ברבעון ה-4

הפועלים פרסם בסוף השבוע אזהרת רווח ■ יפריש 890 מיליון שקל בגין החקירה בארה"ב והפסדי אשראי ■ 470 מיליון שקל יופרשו לטובת הפסדי אשראי

אריק פינטו / צילום: תמר מצפי
אריק פינטו / צילום: תמר מצפי

בבנק הפועלים אולי קיוו שפרסום אזהרת רווח ביום חמישי בערב ירכך את הבשורה בקרב פעילי שוק ההון, אבל היום הם גילו שחופשת סוף השבוע לא השכיחה את ההודעה מהמשקיעים: מניית פועלים  ירדה היום. כמו כן, במקרה (או שלא) החליט הבנק לבטל את מסיבת העיתונאים השנתית שלו לרגל פרסום הדוחות, שהייתה צפויה ביום חמישי הנוכחי, ובמקום זאת לקיים שיחות עם העיתונאים.

ביום חמישי האחרון, לעומת זאת, בשעה 19:38, שיגר הבנק הודעה, שמשמעותה אזהרת רווח. הבנק הודיע כי יבצע הפרשות בגובה של 890 מיליון שקל ברבעון הרביעי (בגין החקירה בארה"ב, הפרשות להפסדי אשראי וגידול בהוצאות המס), שצפויים לגרוע מהרווח הנקי כ-730 מיליון שקל. המשמעות היא שהבנק צפוי לסיים את הרבעון הרביעי עם רווח בסדר גודל של כ-100 מיליון שקל ולהביא לכך שבשנת 2016 רווחי הבנק יסתכמו בכ-2.6 מיליארד שקל, המשקפים תשואה על ההון של כ-7.5%, נתון פושר למדי לבנק הרגיל להציג תשואה של 9%-10%. כמה נקודות למחשבה בעקבות ההפרשות של הבנק:

מצמצמים פערים מול לאומי

בנק הפועלים יגדיל בדוחות הקרובים את ההפרשה בגין חקירת הרשויות בארה"ב בעוד 263 מיליון שקל, כשעד כה היקף ההפרשות כבר מגיע ל-724 מיליון שקל. על אף שהחקירה בנושא סיוע הבנק ללקוחותיו האמריקאים להעלים מס נמשכת כבר כמה שנים, מרבית ההפרשות בוצעו בחצי שנה האחרונה. נראה כי מאז שנכנס אריק פינטו לתפקיד מנכ"ל בנק הפועלים באוגוסט האחרון, הוא שינה גישה באשר להתייחסות הבנק לחקירה לעומת קודמו בתפקיד ומקורבו ציון קינן. בתקופת קינן שידרו בבנק כי עד שהאמריקאים לא דורשים קנס - לא ניתן לדעת על כמה הוא יעמוד, ולכן לא ביצעו כמעט הפרשות (למעט ההפרשות שבנק ישראל כפה עליהם).

פינטו לעומת זאת, כבר החליט על הפרשה חודשיים לאחר שנכנס לתפקידו וכעת הוא מגדיל אותה עוד יותר. נראה שבדומה למנכ"לים רבים שנכנסים לתפקידם, גם פינטו מבצע ניקוי אורוות ומנסה להגיע עם מאזן כמה שיותר נקי לשנת 2017 - השנה הראשונה שבה תוצאות הבנק במלואן יירשמו על שמו.

כמו בהרבה תחומים, גם בנושא חקירת הרשויות בארה"ב בנק הפועלים ובנק לאומי משווים עצמם אחד לשני. בפועלים טענו לאורך השנים, כי מצבם שונה לגמרי מלאומי, ששילם קנס עתק של 400 מיליון דולר וכי הפרקטיקות שלאומי הודה בהן במסגרת ההסדר עם האמריקאים לא היו קיימות אצלו. בינתיים, ככל שעובר הזמן, פועלים "מצמצם את הפער" מול לאומי. ההפרשות שביצע עד כה פועלים מהוות לעת עתה קרוב למחצית מההפרשות של לאומי, אבל המילה האחרונה עדיין לא נאמרה. לאומי חווה זאת היטב, כשברגע האחרון גילה קנס גדול מהצפוי מהרגולטור של מדינת ניו יורק. כך שבהחלט ייתכן תרחיש לפיו הפועלים יסיים את הפרשה עם פגיעה דומה לזו של לאומי.

הפרשה יותר מדאיגה

אמנם הפרשה האמריקאית תפסה את עיקר תשומת הלב, אולם דווקא סעיף אחר בדוח הבנק צריך להטריד יותר - והוא ההפרשות להפסדי אשראי. בסיום המסמך ששוגר לבורסה ציין הבנק בלקוניות, כי ההוצאה להפסדי אשראי לרבעון הרביעי צפויה לעמוד על 470 מיליון שקל - מדובר בהפרשה גבוהה יותר מההפרשה שביצע הבנק ברבעון בגין חקירת הרשויות בארה"ב. בבנק הפועלים מסרבים לפרט בשלב זה ממה נובעת ההפרשה הגבוהה. ככל הנראה לא מדובר בקריסה של לווה בודד, אלא מהצטברות של כמה אירועים ובראשם ירידה בריקברי (פירעון חוב בעייתי שהופרש בגינו) ועלייה בהפרשות במגזר משקי הבית על רקע הגידול החד בהלוואות הללו, ובעיות גבייה בשל חקיקה ההולכת לקראת הלווה.

נציין כי גם במזרחי טפחות ובבינלאומי, שכבר פרסמו דוחות שנתיים, נרשם גידול ברבעון הרביעי בהפסדי האשראי, אולם לא בממדים כפי שצפוי בבנק הפועלים.

הגידול בהפרשות מביא לשאלה האם מדובר ברבעון חריג חד-פעמי, בהמשך של ניקוי אורוות לקראת 2017, או אולי בהתהפכות מגמה ולפיה אחרי מספר שנים לא מבוטלות על הפסדי אשראי נמוכים במערכת הבנקאית, אנחנו נמצאים בהתחלה של סייקל שלילי.

בדרך לדיבידנד עוצרים להפריש

הפרשות זה עניין גמיש, ישנם כל מיני כללים חשבונאיים, אבל בסופו של דבר מגיע גם שיקול הדעת של המנהלים. נראה שבבנק הפועלים בחרו בגישה "המכסחת", והחליטו להפריש ככל הניתן ברבעון האחרון של השנה.

מה זה נתן להם? ראשית צריך לזכור שגם היו"ר וגם המנכ"ל התחלפו בשנה האחרונה ובעבור שניהם 2017 היא השנה הראשונה שהם אחראים על מלוא התוצאות. הם ירצו בוודאי להגיע לשנה זו עם שולחן נקי, שיאפשר להם להציג תוצאות טובות בשנה הראשונה לתפקידם.

כמו כן, בבנק הפועלים רוצים מזה זמן להגדיל את הדיבידנד לבעלי המניות ובראשם בעלת השליטה שרי אריסון. הבנק כבר קיבל היתר להגדיל דיבידנד מ-15% ל-30% מהרווח, אבל הוא לא מסתפק בכך. היעד בבנק להגיע לדיבידנד של 50% מהרווח. לא נתפלא אם ההפרשות האגרסיביות שבוצעו ברבעון יעזרו ליו"ר הבנק החדש, עודד ערן, לשכנע את המפקחת על הבנקים כי ריפדו עצמם בכריות ביטחון, שיכולים לאפשר לה לאשר הגדלת הדיבידנד גם מבלי שהסתיימה החקירה האמריקאית.

טעם רע

ההחלטה של בנק הפועלים לפרסם הודעה כה מהותית ביום חמישי בערב היא לא פחות מתמוהה. הרי כאשר מדובר בחברה בסדר הגודל של הבנק לא ניתן באמת "להחביא" הודעות שכאלה. גם אם מדובר באיחור של יומיים וחצי מפרסום ההודעה, המשקיעים הגיבו ושלחו היום את מניית הבנק לירידות.

גורמים המקורבים לבנק ציינו כי לא הייתה לבנק ברירה וכי פרסום ההודעה נעשה מיד לאחר שסוכמו ההפרשות הצפויות עם בנק ישראל. עם זאת, סוגיה כמו הפרשות בדוחות כספיים אינה נקבעת מהיום למחר, במיוחד כשכבר פורסם לפני מספר שבועות בתקשורת כי הבנק צפוי להפריש בגין פרשת האמריקאים.

אפשר היה לנהל את האירוע הזה בצורה יותר מוצלחת. קורה שלחברה יש הודעה שלילית - זה חלק טבעי מחייה של חברה ציבורית, אבל לא צריך גם להשאיר טעם רע בדרך בה היא מתפרסמת.

פועלים כבר הפריש 724 מיליון שקל בגין החקירה בארה"ב

בנק הפועלים הודיע בסוף השבוע על מספר הפרשות, שיביאו לירידה דרמטית ברווחי הבנק ברבעון הרביעי. ראשית, הבנק הודיע כי הגדיל את ההפרשות בגין חקירת הרשויות האמריקאיות בסך של 68.5 מיליון דולר (263 מיליון שקל). אם נצרף זאת להפרשות שכבר ביצע הבנק בעבר, הרי שבסך הכל הוא הפריש עד כה כ-190 מיליון דולר (724 מיליון שקל).

נזכיר כי הבנק מתמודד עם חקירה מול מספר רגולטורים. הרגולטור הראשון הוא משרד המשפטים האמריקאי, בגינו כבר הפריש הבנק 120 מיליון דולר וכעת הבנק יגדיל את ההפרשה בעוד 25 מיליון דולר. בנוסף, מול הבנק מתנהלת חקירה גם של הרגולטור הפיננסי של מדינת ניו יורק, ה-DFS. עד כה לא הפריש הבנק בגין חקירה זו, ואילו כעת הוא מפריש בראשונה סכום של 43.5 מיליון דולר.לדברי בנק הפועלים, ההפרשה נבעה מדרישה של בנק ישראל, לפיה תבוצע הפרשה אל מול החשיפה לרגולטור זה בהיקף של לפחות 30% מההפרשה למשרד המשפטים האמריקאי.

בנוסף לכך הפריש הבנק באופן חריג 470 מיליון שקל בסעיף הפרשות להפסדי אשראי, מדובר בהפרשה גבוהה לעומת ההפרשות בשנים האחרונות, שפעמים רבות אפילו הניבו לבנק הכנסות בעקבות גביית חוב שהופרש בעבר (ריקברי). בנוסף לשני הנושאים הללו, ובדומה לבנקים האחרים, גם פועלים יספוג ברבעון הרביעי גידול בהוצאות המס, וזאת בעקבות ירידת מס החברות, המקטינה את יתרות המס הנדחים. פועלים דיווח כי השינוי במס יגרום לו להפרשה של 157 מיליון שקל. בסה"כ יבצעו בבנק הפרשות בגובה של 890 מיליון שקל ברבעון הרביעי.

הפרשות בנק הפועלים
 הפרשות בנק הפועלים