אוהב מתנות יחיה

חשיבות התיעוד שבידינו נוגעת לדפוס ההתנהגות של האיש שעומד בראש המדינה

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

מערכת היחסים שהייתה בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לבין עורך הדין המנוח, יורם יוסיפוף, לא הייתה זהה לזו שניהל נתניהו עם אנשי עסקים אחרים, ובהם ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר, שהמשטרה חוקרת בימים אלה חשד לעבירות פליליות שביצע לכאורה נתניהו בקשריו עימם.

מערכת זו לא הייתה זהה, לא ברמת הקירבה בין הצדדים, לא באינטנסיביות של היחסים וגם לא מבחינות אחרות. יחסיו של נתניהו עם יוסיפוף גם לא היו דומים ליחסיו של ראש הממשלה ובני ביתו עם רוני מאנה, שותפו לשעבר של יוסיפוף לעסקי נדל"ן ומי שהיה (מאנה) מקורבם ואיש סודם של בנימין ושרה נתניהו.

לפי המידע ש"גלובס" חושף היום (ב'), ושמתבסס על דברים שאמר אחד האנשים שהיו מקורבים ביותר ליוסיפוף בימי חייו, יוסיפוף רכש באמצעות מקורבו חולצות יוקרה לנתניהו; אך למען האמת נדגיש כי הדבר קרה כנראה לפני שנים די רבות, וכי אין לנו מידע בדבר מתנות נוספות שהעביר לכאורה יוסיפוף לנתניהו במהלך השנים. בנוסף, יוסיפוף הלך לעולמו, כך שאת תגובתו לדברים אי-אפשר לקבל.

חשיבות התיעוד שבידינו נוגעת בעיקר לדפוס ההתנהגות של האיש שעומד בראש המדינה ומנהל את ענייניה. דפוס התנהגות שכבר נחשף בעבר, ושבו ראש ממשלה, אדם אמיד שעשה הון רב לאורך חייו, נוהג לקבל ולקחת מתנות מאנשי עסקים וממקורבים, ונמנע מלהכניס יד לכיסו הפרטי כדי לשלם על הוצאותיו ועל הוצאות רעייתו וילדיו.

ובנוגע להיום - במסגרת "פרשה 1000" חוקרת המשטרה בימים אלה את החשד כי ראש הממשלה ורעייתו, שרה נתניהו, קיבלו לאורך שנים לפי דרישתם, מתנות והטבות מאיש העסקים הישראלי-אמריקאי ארנון מילצ'ן ומהמיליארדר האוסטרלי ג'יימס פאקר.

לפי החשד, מילצ'ן סיפק לאורך ובמשך שנים ובתכיפות משקאות חריפים וסיגרים יקרי-ערך לנתניהו ולמשפחתו, באלפי שקלים בכל פעם. עוד נחקר החשד כי מילצ'ן רכש כבר בשנת 2004 תכשיטים יקרי-ערך לשרה נתניהו, בעת שבנימין נתניהו היה שר האוצר.

לפי החשד, העברת הסיגרים, האלכוהול והתכשיטים מצדו של מילצ'ן נעשו לדרישת הזוג נתניהו, ולאו דווקא מיוזמתו שלו. לפי פרסום ב"הארץ", ראש הממשלה ורעייתו השתמשו בקודים כשביקשו לחדש את אספקת תיבות הסיגרים ובקבוקי השמפניה הוורודה. עוד פורסם כי נתניהו סייע למילצ'ן בענייני הוויזה שלו לארצות-הברית.

כמו כן, נחקר החשד כי המיליארדר ג'יימס פאקר סיפק לזוג נתניהו ארוחות והטבות נוספות בשווי של עשרות אלפי דולרים.