המתפשטת בין קודש לחול

אישה צעירה ונאה פשטה את חולצתה - והפכה לסמל המאבק החילוני

חרדים מצייצים / צילום: רויטרס
חרדים מצייצים / צילום: רויטרס

באחד הצמתים המרכזיים בארץ נערכה אחת ההפגנות של חרדים נגד הגיוס לצבא. במקום עברה אישה צעירה ונאה, ונקראו לעברה קריאות כאלה ואחרות כמיטב השפה הקדושה בה משתמשים אברכים באירועים כאלה.

לצעירה הייתה תשובה מהירה: היא פשטה את חולצתה לעיני החרדים ונזפה בהם: לכו מכאן. ואכן, רובם מיהרו להתפזר כאילו ראו את השטן בכבודו ובעצמו, אף על פי שהצעירה לא ממש התפשטה, הייתה לה חזייה, וזה לא נראה שונה מחלק עליון של בגד ים. אלא שגם זה מספיק כדי שחרדים ינוסו כל עוד נפשם בם, לפחות כאשר יש במקום מצלמות. ייתכן שלולא הקהל והצלמים, החרדים היו מסתכלים עוד קצת.

דרך חדשה?

יכול להיות שהצעירה הזאת עלתה על משהו חשוב ביותר כאשר הורידה את חולצתה. אולי היא מצאה בשבילנו, החילונים, את הדרך להתמודד מול ציבור הדורש להכתיב לנו את חיינו; ואת הרצון שלהם ליהנות מההגנה שאנחנו מעניקים להם, בלי לתרום משהו מעצמם. נראה די ברור שכל מה שעושים בעניין זה עד עכשיו לא ממש עוזר - ואולי אפילו להפך.

כיום הדרך להתמודד עם ההפגנות והפרות החוק היא לשלוח שוטרים מצוידים בזרנוקי מים, סוסים ואלות, וכל זה נגמר לבסוף במעצרים שלא שווים את הטרחה, כי בדרך כלל משחררים את העצורים כעבור מינימום של זמן. לעתים גם נשפך דם, של פורעי חוק מפגינים ושל שומרי חוק, כפי שקורה במהלך פעולות אלימות.

גיוס או עירום

הבחורה שהסירה את חולצתה אולי הראתה לנו את הדרך הנכונה. יש הפגנה לא חוקית של חרדים? מספיק לשלוח למקום קבוצה של בנות שיפשטו את חולצותיהן - וההפגנה מתפזרת במהירות וביעילות. נראה מי ימשיך להפגין לנוכח העירום הנשי שהוא אימת הרבנים, האברכים וכל מי שנפשו טהורה וזכה. הרי גם אלף תפילות לא יכולות למחוק את החטא של הצצה בבשר אישה גלוי, גלוי מאוד.

נראה כי מבחינת החרדים להביט באישה עירומה, כולה או בחלקה, או להיות בנוכחותה - זה יותר גרוע מאשר להתגייס. אני באמת לא מבין גדול בהלכה בכלל, ובהלכות גיוס ועירום בוודאי שלא - אבל כך זה נראה מהתנהגות חלק מהרבנים.

ישועת החילונים

הציבור החילוני צריך לאמץ את הבחורה הזאת שהתפשטה להיות סמל המאבק החילוני נגד כל ניסיון לכפות עליו חוקים ומנהגים. סביבה יתקבצו נשים נוספות, והצבא הקטן הזה ייקרא צבא הישע. ישועתם של החילונים, כמובן.