עימות בין שר התחבורה ישראל כץ ליו"ר עמותת אור ירוק

כץ על אבי נאור: "אור ירוק הפכה לגוף פוליטי לכל דבר, שכל תפקידה לנגח את הממשלה ואת משרד התחבורה בפרט, תוך שימוש בנתונים שקריים והתעלמות מוחלטת מהעובדות, בשיתוף-פעולה עם גורמים עסקיים בעלי עניין"

אבי נאור וישראל כץ / צילומים: יוסי כהן ואיל יצהר
אבי נאור וישראל כץ / צילומים: יוסי כהן ואיל יצהר

בעקבות ביקורת שמתח הבוקר יו"ר עמותת אור ירוק אבי נאור על שר התחבורה ישראל כץ בכנס הארגון, הוציא כץ הודעה ולפיה אור ירוק "הפכה לגוף פוליטי לכל דבר, שכל תפקידה לנגח את הממשלה ואת משרד התחבורה בפרט, תוך שימוש בנתונים שקריים והתעלמות מוחלטת מהעובדות, זאת, תוך שיתוף פעולה עם גורמים עסקיים בעלי עניין".

נאור, שנשא את נאום פתיחת הכנס, אמר כי השר כ"ץ "עוסק בדמגוגיה ומשתמש באופן ציני בנתונים סטטיסטיים", והביע צער על כך שכ"ץ ביטל שלשום את הגעתו המתוכננת לכנס. "בדבריי אתייחס רבות לשר ואני בטוח שדבריי יועברו אליו", אמר.

בנאומו אמר עוד נאור, כי "במדינת ישראל אין כיום גורם אחד האחראי לבטיחות בדרכים… כבוד השר, זו בריחה מאחריות תוך הפקרת הציבור בחזית כל כך מדממת. אם אין ביכולתך למלא אחריות זו, אנא החזר את המינוי לממשלה, ולפחות דרוש ממנה החלטה חלופית שתאפשר לך או לשר אחר לפעול ביעילות. זו ההגינות האלמנטרית, זהו יושר ציבורי".

בהודעת התגובה מטעם כ"ץ נמסר כי הוא משתתף היום בכנס כלכליסט לקידום ופיתוח והגליל, וכי "אין בכוונתו לקיים בעתיד כל קשר עם ארגון אור ירוק… משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ימשיך לפעול ישירות ובאמצעות הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לקידום הבטיחות, במאבק בתאונות הדרכים".

בשנת 2012 נהרגו בכבישים 263 איש ומשרד התחבורה הכריז אז כי היעד ל-2018 הוא 260 הרוגים. בפועל, 2012 היתה שנה חריגה של ירידה במספר ההרוגים, ובכל השנים האחרונות היה מספר ההרוגים בתאונות דרכים גבוה מ-300, ובשנה שעברה 378.

על רקע זה מותחים באור ירוק ביקורת מתמשכת על השר כ"ץ, שלאחרונה בחר לשנות את שיטת המדידה ולחשב את מספר ההרוגים לכל מיליארד ק"מ נסועה. שיטה זאת הגיונית על רקע הצמיחה במספר המכוניות והנסיעות, אך הניסיון של משרד התחבורה להחליף את יעדיו הקודמים - ב-2015 הציב המשרד יעד של 5% הפחתה במספר ההרוגים בשנה - בשיטת מדידה שמכסה יותר משהיא חושפת בעייתית. כך, למשל, השיטה אינה מודדת את השפעות השיפור בבטיחות הפאסיבית והאקטיבית של המכוניות, וכן את השיפור בתשתיות.

בראיון לערוץ 2 לפני כחודש אמר השר כץ כי מספר ההרוגים בתאונות ירד במהלך כהונתו ב-30%, והאשים את תרבות הנהיגה בתאונות שכן מתרחשות. כץ התבסס על חישוב של מספר ההרוגים הממוצע בשמונה השנים שלפני כהונתו, לעומת שמונה השנים של כהונתו. באור ירוק, מאידך, הוציאו דוח המראה עליה של 22.4% במספר ההרוגים בין 2012 ל-2015, בה נהרגו 322 איש, ומנכ"ל העמותה שמואל אבוהב (שמונה החודש לקדנציה שנייה כמנכ"ל משרד החינוך) אמר כי השר כץ אחראי לנתונים ועליו להשקיע במוקדי סיכון ובפעולות אחרות במקום "להאשים את הנהגים".