מנהל התיקים דב רוזמן הורשע בהשפעה בתרמית על שערי ני"ע

רוזמן הודע והורשע, במסגרת הסדר טיעון, בכך שבין 2012-2008 סחר בני"ע לשם יצירת רווחים עצמיים וביצע בחשבונות שהיו בבעלותו כ-1,500 עסקאות עצמיות ומתואמות במניות גרינסטון, מולטימטריקס ופולאר

פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו
פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו

בית המשפט המחוזי בתל-אביב הרשיע הבוקר (ג') את דב רוזמן, מנהל תיקים לשעבר, בעבירות של השפעה בדרכי תרמית על שערי ניירות ערך, בעבירות דיווח לפי חוק ניירות ערך ובעבירות ניהול תיקי לקוחות בלי רישיון לפי חוק הסדרת העיסוק.

על-פי כתב האישום המתוקן שהוגש לבית המשפט, ואשר בעבודותיו הודה והורשע רוזמן במסגרת הסדר טיעון, בין השנים 2012-2008 סחר רוזמן בניירות ערך לשם יצירת רווחים עצמיים, וביצע בחשבונות שהיו בבעלותו כ-1,500 עסקאות עצמיות ומתואמות במניות החברות גרינסטון תעשיות בע"מ, מולטימטריקס בע"מ ופולאר תקשורת בע"מ. בכך השפיע רוזמן בתרמית על שערי ניירות ערך. היקף העסקאות עמד על עשרות מיליוני שקלים.

רוזמן הודה עוד כי גרם לכך שלא יועבר דיווח בגין חלק מהעסקאות שחייבות בדיווח לבורסה, בשל שינוי בהחזקות בעלי עניין.

על-פי כתב האישום, שהוגש בידי עו"ד יעל ענתות ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), בשנים 2008-2005 הפנה רוזמן לקוחות לקבלת שירותי ניהול תיקי השקעות בחברת רמב"ם שוקי הון, חברה פרטית לניהול תיקי השקעות שניהלה תיקי השקעות של כ-100 לקוחות. עד 2008 הייתה החברה בבעלות רמב"ם שביט, שבהמשך עבד כמנהל תיקי השקעות שכיר בחברת דוד שוורץ ניהול השקעות.

על-פי הסכם שנחתם בין רוזמן לבין רמב"ם שוקי הון, רוזמן היה זכאי ל-50% מההכנסות מתיקי הלקוחות אותם הפנה, והתחייב לספק שירותי ייעוץ השקעות לחברת רמב"ם שוקי הון. בפועל, רוזמן ניהל בעצמו חלק מתיקי ההשקעות של לקוחותיו ברמב"ם שוקי הון.

רוזמן הורשע בכך שעשה זאת באישורו ובסיועו של רמב"ם, שנתן לרוזמן גישה לחשבונות לקוחות רוזמן והנחה את עובדיו לבצע את הוראותיו של רוזמן לגבי ניהול תיקי לקוחות רוזמן.

עוד הודה והורשע רוזמן כי גם לאחר שהותלה רישיון ניהול התיקים שלו, וחרף זאת, הוא ניהל כ-30 מתיקי ההשקעות של לקוחותיו ברמב"ם שוקי הון.

ניהל תיקי השקעות עבור בתו

עוד על-פי האישום, במקביל לכך שניהל תיקים של כ-30 מהלקוחות, שעה שרישיונו מותלה, החזיק רוזמן וסחר בניירות ערך עבור עצמו וכן ניהל תיקי השקעות עבור בתו, סיוון רוזמן, ועבור רוזמן יזמות, וזאת על אף האיסור שחל על מנהל תיקי השקעות לעשות זאת.

בשנת 2008, נטען, ביצע רוזמן, באמצעות חשבונות בשליטתו, כ-3,000 עסקות קנייה ומכירה של ניירות ערך, בכמות כוללת של כ-490 אלף ערך נקוב למניה ובמחזור כולל של כ-21 מיליון שקל.

עוד נטען באישום כי במסגרת פעילותו התרמיתית של רוזמן במניית גרינסטון תעשיות בע"מ, שהתפרשה על פני 255 ימי מסחר, הוא ביצע 614 עסקאות עצמיות, בהיקף כולל של כ-1.7 מיליון ערך נקוב למניה ובסכום כולל של כ-1.4 מיליון שקל.

עוד על-פי האישום, בין השנים 2011-2008 תיקי ההשקעות של מרבית לקוחות רוזמן, שנוהלו תחילה ברמב"ם שוקי הון ובהמשך בשוורץ ניהול השקעות, הורכבו מהחזקות של עשרות אחוזים במניית מולטימטריקס, חברה ציבורית שניירות הערך שלה הוצעו לציבור ונסחרו בבורסה לניירות ערך בתל-אביב. אחוז החזקות גבוה זה היה תוצאה של הנחייתו וניהולו של רוזמן את תיקי ההשקעה.

באותה תקופה החזיק רוזמן, בעצמו ובאמצעות רוזמן יזמות, במניות מולטימטריקס וכן ניהל עבור בתו, סיוון רוזמן, שני חשבונות ניירות ערך בבנק אגוד, בהם החזיקה מניות מולטימטריקס בשווי של למעלה ממיליון שקל. החזקותיה של סיוון היוו כ-4% מהון המניות המונפק של מולטימטריקס, והיא הייתה חלק מדבוקת השליטה בחברה יחד עם חברת א. פרומיד הולדינג ומחזיקה נוספת. סיוון רכשה את המניות בפברואר 2008, בין היתר באמצעות הלוואה של כ-250 אלף שקל שקיבלה מרוזמן יזמות. סיוון הייתה חלק מדבוקת השליטה במולטימטריקס עד יוני 2011 וכן שימשה כדירקטורית במולטימטריקס ממארס 2007 עד פברואר 2010.

החל משנת 2008, בעקבות ירידות שחלו בשער מניית מולטימטריקס, החל רוזמן לקבל פניות מלקוחות רוזמן ברמב"ם שוקי הון, שביקשו למכור את מניית מולטימטריקס מתיק ההשקעות שלהם ברמב"ם שוקי הון, אך רוזמן פעל לשכנע את הלקוחות להוסיף ולהחזיק במניה.

במקביל לניסיונותיו להניע לקוחות מלמכור את מניית מולטימטריקס, ביצע רוזמן פעילות תרמיתית במניה בדרך של "עסקאות עצמיות". לצורך פעילות זו הזרים רוזמן מחשבונות בשליטתו הוראות נוגדות של קנייה ומכירה של מניית מולטימטריקס באותו יום. הוראות אלה התגבשו לכדי עסקאות, תוך שהן נחזות במסכי הבורסה כעסקאות שבוצעו בין צדדים אקראיים, בלתי מתואמים ובלתי תלויים.

"בעסקאות אלה השפיע רוזמן על שער מניית מולטימטריקס וחשף את ציבור המשקיעים לנתוני מסחר כוזבים, אשר יצרו מצג-שווא של פעילות תקינה בניירות הערך", נכתב באישום.

בנוסף, נכתב, בשנת 2009 ביצע רוזמן פעילות תרמיתית במניית מולטימטריקס בדרך של "עסקאות מתואמות" עם אחד מעובדיו ברוזמן יזמות, דב רזניק. פעולות אלה בוצעו לבקשתו של רזניק, שנקלע לקשיים כלכליים. פעילותו התרמיתית של רוזמן במניית מולטימטריקס התפרשה על פני 329 ימי מסחר, במהלכם ביצע 925 עסקאות עצמיות, בהיקף כולל של כ-2.9 מיליון ערך נקוב ובסכום כולל של כ-2.4 מיליון שקל, ו-13 עסקאות מתואמות בסכום כולל של כ-13,500 שקל.

בנוסף, בזמן שסיוון הייתה חלק מדבוקת בעלי השליטה במולטימטריקס, ביצע רוזמן 17 עסקאות בחשבונה של סיוון בסכום כולל של 320,714 שקל, וגרם לכך שעסקאות אלה לא ידווחו לציבור.

הסדר הטיעון במסגרתו הורשע רוזמן אינו כולל הסכמה בנוגע לעונש שיוטל עליו. 

בא-כוחו של רוזמן, עו"ד ד"ר גיל עשת, מסר בתגובה: "מר רוזמן פעל לכל אורך השנים כשטובת הלקוחות לנגד עיניו. כך גם פעל במקרה זה, בו כשל, למרבה הצער, מתוך רצון לשמור על ערכן של השקעת לקוחותיו, אותם העביר לניהול רמב"ם, אך נותר מעורב בניהול חלק מהתיקים, ועל כך הוא נותן את הדין. המעשים בוצעו על רקע משבר 2008 בשוק ההון ובנסיבות המצדיקות התחשבות והקלה, כפי שנציג לבית המשפט בשלב המתאים".