האגודה לצדק חלוקתי: יש לעצור שיווק הקרקעות בקיבוץ האון

האגודה לצדק חלוקתי פנתה היום לשר האוצר משה כחלון, ליועץ המשפטי לממשלה ולרשות מקרקעי ישראל (רמ"י), בדרישה להשהות את תהליך מכירת המגרשים בקיבוץ עד לקבלת עמדה של הציבור ואירגונים חברתיים

בנצי ליברמן / צילום: איל יצהר
בנצי ליברמן / צילום: איל יצהר

בהמשך לפרסום אתמול ב"גלובס" על הכוונה למכור מגרשים בקיבוץ האון ללא מכרז על-ידי החטיבה להתיישבות, פנתה היום האגודה לצדק חלוקתי לשר האוצר משה כחלון, ליועץ המשפטי לממשלה ולרשות מקרקעי ישראל (רמ"י), בדרישה להשהות את תהליך מכירת המגרשים בקיבוץ עד לקבלת עמדה של הציבור ואירגונים חברתיים.

מכירת המגרשים צפויה להתבצע במסגרת תהליך הפיכת הקיבוץ ליישוב קהילתי, בו יוצעו למכירה 290 מגרשים לבניית בתים צמודי קרקע. שיטת שיווק המגרשים נקבעה בתחילה על-ידי רמ"י בדרך של מכרזים. אולם מנהל רמ"י הקודם, בנצי ליברמן, הוביל מהלך לשינוי שיטת השיווק - במקום מכרזים גלויים הקרקע תימסר לשיווק של החטיבה להתיישבות, בפטור ממכרז ובהנחה גדולה של עד כ-80% משווי הקרקע, כאשר לא ברור מהם הקריטריונים לבחירת הזוכים. בשיטת שיווק זו תומכת המועצה האזורית עמק הירדן, בנימוק שבשיטת המכרזים יהפוך היישוב החדש למעין "כפר נופש לעשירים".

המשנה ליועמ"ש רמ"י, עו"ד מניה לייקין, מסרה לאחרונה חוות דעת השוללת לחלוטין את הרעיון לשיווק הקרקע על-ידי החטיבה להתיישבות בפטור ממכרז. לדבריה, שיווק על-ידי החטיבה להתיישבות הוא הליך לא שוויוני שיעניק הטבה משמעותית לציבור מצומצם. לדבריה, "הקרקע תוקצה רק באחוז זעום מערכה לעומת תמורה מלאה בהליך של מכרז פומבי. מדובר בהבדל שעשוי להגיע למאות מיליוני שקלים. עולה החשש כי אף אם הקרקע תוקצה בהטבה כה משמעותית, כוחות השוק יעשו את שלהם וכאשר ההטבה כה משמעותית המגרשים יימכרו בסופו של יום לאלה אשר יואילו לשלם את ערך השוק, רק שבמקרה זה במקום שהקופה הציבורית תצא נשכרת, אנשים פרטיים יהנו מהטובה".

ד"ר אלכסנדר (סנדי) קדר ועו"ד רויטל ברילנשטיין מהאגודה לצדק חלוקתי אומרים במכתבם, כי נוכח הכתבה והפגיעה באינטרס הציבורי ובקופה הציבורית, "נבקש את התערבותך להורות לרשות מקרקעי ישראל להשהות כל החלטה בעניין שבנידון, לנהוג בשקיפות ולפרסם מידע לציבור וכן לאפשר לציבור ולאירגונים החברתיים להביע את עמדתם בעניין, בכתב או בע"פ, טרם תתקבל כל החלטה".