פקקים חכמים ידווחו מתי אוזל הנוזל או התרופה שבבקבוק

הסטארט-אפ Water.io חתם על הסכם לשיתוף-פעולה אסטרטגי עם ענקית האריזה האוסטרלית VISY ■ פקקי הבקבוקים יתקשרו באמצעות חיישן ואפליקציית מובייל הן עם הצרכן והן עם היצרן, לצורך הזמנה נוספת

אחת מחברות האריזה המובילות באוסטרליה ובניו-זילנד, VISY, חתמה על הסכם לשיתוף-פעולה אסטרטגי עם חברת הסטארט-אפ הישראלית Water.io, שעוסקת בפיתוח של אריזות ופקקים חכמים. במסגרתו, החברה האוסטרלית, שמספקת שירותי אריזה לחברות מוצרי צריכה רבות, תשלב באריזותיה את הרכיבים החכמים שפותחו בחברה הישראלית.

הפיתוח המרכזי של Water.io הוא פקק חכם לבקבוקי תרופות או לבקבוקי משקה שמספק למשתמשים התרעות שונות, כמו מתי לצרוך תרופה, מתי לשתות מים ומתי תכולת הבקבוק אזלה - ויש להצטייד בחדש.

ההתרעות מועברות מן הפקק באמצעות יישומון ייעודי אל הטלפון הנייד או למחשב הלוח של המשתמש, ובמקרים אחרים, גם באמצעות הבהוב של הפקק.

"זה הדור הבא של האריזות", אומר אחד היזמים שמובילים את Water.io, יואב חושן, בשיחה עם "גלובס". "אם עד כה למדנו את המושג 'אינטרנט של הדברים', אנו מביאים את המושג 'אינטרנט של האריזות': הפקק החכם שפיתחנו מתחבר לפקק הקיים של בקבוק המשקה או בקבוק התרופה, והטכנולוגיה שמוטמעת בו מודדת את גובה הנוזל, את האופן ואת תדירות השימוש בו, ומספקת דיווחים שונים למשתמש על צריכת המוצר. השימוש השוטף במוצר הופך באמצעות הפקק החכם למידע שניתן לפלח ולנתח".

באופן זה, אומר חושן, גם היצרנים ילמדו להכיר את דפוסי השימוש של הצרכנים בזמן, לתקשר איתם ישירות ולאפשר הזמנה מראש של מוצר מסוים ברגע שאזל: "חברות שיידעו לקרוא את השוק נכון ולהיערך לשינוי המתהווה, יוכלו לשפר את חוויית המשתמש של לקוחותיהם ולהציע להם מוצרים משלימים. הפתרונות שלנו נמצאים במימוש מסחרי בקרב כמה מהיצרנים המובילים בעולם, ובקרוב הם יגיעו גם לשוק הישראלי".

לדברי חושן, כבר נעשתה התקשרות עם חברה ישראלית ידועה, שעתידה להשיק בקרוב קו מוצרים שצוידו בפקק החכם, אך הוא מסרב לגלות את שמה. לדבריו, "מדובר בסנסציה של ממש, שתלווה בקמפיין גדול".

כך, לקראת הרחבת הפעילות שלה בתחום ובניסיון להגדיל את מעגל לקוחותיה ואת היקף המכירות שלה, Water.io נמצאת בעיצומו של גיוס בהיקף של 2.5 מיליון דולר. עם הרחבת פעילותה, החברה מתכוונת להטמיע את הפקקים החכמים שלה גם בתכשירי קוסמטיקה ובחומרי ניקוי, כך שהמשתמשים יידעו באמצעות התרעה שיקבלו לטלפון הנייד שלהם מתי האקונומיקה או מרכך הכביסה עומדים להיגמר.

חושן משמש בתפקיד סמנכ"ל לפיתוח עסקי ואסטרטגיה ב-Water.io, קובי בנטקובסקי משמש בתפקיד מנכ"ל החברה, ונמרוד קפלן משמש כמדען הראשי שלה. השלושה ייסדו את החברה לפני כשנתיים, הפעילו אותה בשנה הראשונה בהון עצמי, ובשנה השנייה גייסו ממשקיעים פרטיים כ-650 אלף דולר.

לדברי חושן, החזון של החברה הוא "להיות הגוגל או הפייסבוק של מוצרי הצריכה": "בתחום המוצרים והאריזות אין דאטה, ואנחנו רוצים לעשות אותה. שוק האריזות, כמו גם הבקבוקים, לא השתנה מאות שנים ונשאר מאוד מסורתי. אין לנו ספק שהשינוי הבא יקרה בתחום הזה", אמר.

הסטארט-אפ עצמו מעסיק כ-15 אנשי פיתוח, והייצור של הפקקים החכמים נעשה על-ידי יצרניות בסין.

חושן לא הסגיר נתונים אודות היקפי המכירות של החברה הצעירה: "כיום אנחנו יודעים לספק הזמנות בהיקף של מאות אלפים ואף מיליוני פקקים חכמים - בהתאם לדרישת הלקוחות. שיתוף-הפעולה שלנו עם VISY מהווה מבחינתנו דחיפה משמעותית, שכן מדובר בחברה שמוכרת מדי שנה אריזות בהיקף כ-5 מיליארד דולר. יש לנו פיילוטים גם עם חברות נוספות בעוד שווקים בעולם".

הקשר בין Water.io לבין ענקית האריזות מאוסטרליה נוצר בעקבות מפגש עסקי שיזמו מכון היצוא והנספחות המסחרית של משרד הכלכלה והתעשייה באוסטרליה. לדברי מנהלת ענף המים במכון היצוא, גל ג'וס, VISY האוסטרלית חיפשה בישראל דווקא מוצר אחר, לטיפול ולמחזור בשפכים תעשייתיים שנוצרים במסגרת תהליכי היצור שלה: "הפגשנו את נציגי החברה עם חברות מים ישראליות שיכולות להציע לה פתרונות מתאימים, והצענו לאנשיה להיפגש גם עם אנשי Water.io, שנמצאת גם היא בפורטפוליו חברות המים של מכון היצוא. אמרנו לעצמנו שאם הם ירצו - ייקחו, ואם לא - אז לא. אנחנו מאוד שמחים מהכיוון שאליו התקדמו הדברים", אמרה.

ג'וס מסרבת לומר אם VISY התקשרה בסופו של דבר עם חברה ישראלית שעוסקת בטיפול בשפכים תעשייתיים, אך מנהלי החברה הצעירה מישראל מרוצים.