לקוח לא שילם 7.5 מיליון ש' לאחים נאווי; יגדילו את החומ"ס

בשנת 2016 כולה הפרישה חברת המימון החוץ-בנקאי 1 מיליון שקל בלבד לחובות מסופקים ■ דורי נאוי: "אלה דברים שקורים לכל השחקנים בענף"

דורי ושאול נאוי / צילום: יונתן בלום
דורי ושאול נאוי / צילום: יונתן בלום

זמן קצר לאחר שסיכמה שנה מוצלחת ב-2016, כמעט ללא הפרשה לחובות מסופקים, מתחילה חברת המימון החוץ-בנקאי אחים נאווי את שנת 2017 ברגל שמאל. אמש עדכנה החברה על הפרשה חריגה בהיקף של כ-7.5 מיליון שקל, הצפויה לה בעקבות צ'ק שחזר מאחד מלקוחותיה.

עיקר פעילותה של האחים נאווי מתרכז בניכיון צ'קים (ממסרים דחויים) - עסקת המרה שבה מקבלים לקוחות החברה את ערכם הכספי של הצ'קים הדחויים שבידם, ואלה מוסבים לחברה בתמורה לעמלה הנקבעת באחוזים.

מהדיווח של נאווי עולה כי החברה עודכנה "בדבר אי כיבוד אחד מהממסרים של צד ג' שמסר לה חייב (לקוח) להבטחת החוב הכולל של הלקוח לחברה בסך של כ-7.5 מיליון שקל, וזאת בשל מצבם הפיננסי של הלקוח והמושך אשר נקלעו לקשיים".

עוד מציינים באחים נאווי כי בעקבות העדכון, החברה תבחן את הצורך בביצוע הפרשה לחובות מסופקים בגין החוב, כולו או בחלקו, בדוחות הרבעון הראשון של 2017 הצפויים להתפרסם עד סוף חודש מאי. מניית נאווי הגיבה לעדכון הנוכחי בירידה של כ-2%, אחרי שבשנה החולפת טיפסה בקרוב ל-50% ומשקפת כעת לחברה שווי של קרוב ל-900 מיליון שקל.

סכום ההפרשה הצפויה גבוה מסך ההוצאה השנתית לחובות מסופקים שרשמה נאווי בכל אחת משלוש השנים האחרונות (2014-2016), שעמדה על כ-6.5 מיליון שקל ב-2014 והצטמצמה עד לכ-1 מיליון שקל בלבד אשתקד - ירידה של כ-70% לעומת השנה הקודמת וזאת מתוך תיק לקוחות נטו של 1.75 מיליארד שקל - סכום המהווה פחות מעשירית האחוז מהתיק.

תחרות עם הבנקים

דורי נאווי, מנכ"ל החברה המחזיק בשליטה בה יחד עם אחיו שאול נאווי (המכהן כיו"ר), התייחס היום למקרה והסביר כי "אלה דברים שקורים לכל השחקנים בענף, ואצלנו החשיפה לחובות מסופקים היא מאוד נמוכה. אנחנו מקפידים על שקיפות גבוהה אצלנו בחברה, ומעדכנים את הציבור על כל אירוע חריג כפי שעשינו כעת. האירוע לא מהותי להמשך העסקים שלנו, לא יפגע בהם ולא יפריע לנו בהמשך הפעילות השוטפת".

בימים האחרונים השלימה נאווי גיוס אג"ח בהיקף של כ-125 מיליון שקל, ובכך המשיכה את גל גיוסי החוב בו החלה בשנה החולפת בשוק ההון (לאחר מאבק מול בנק ישראל, שהתנגד להנפקת אג"ח שהחברה ביקשה לבצע).

במהלך 2016 ביצעה נאווי הנפקה פרטית של נע"מ (ניירות ערך מסחריים) למוסדיים בהיקף של כ-280 מיליון שקל (שהוחלפה בתחילת 2017 בהקצאה פרטית בהיקף של 300 מיליון שקל) וכן הנפקת מניות בהיקף של 120 מיליון שקל, נוסף על הנפקת שתי סדרות אג"ח, בהיקף כולל של כ-560 מיליון שקל.

בסיכום 2016, הכנסותיה של אחים נאווי קפצו ב-14% ל-115 מיליון שקל, והרווח הנקי שלה טיפס ב-10% לכ-65 מיליון שקל. דורי נאווי אמר עם פרסום הדוחות: "אנחנו כבר רואים באופק את היעד שהצבנו לעצמנו, של כ-2 מיליארד שקל בתיק לקוחות. אנחנו גדלים בצורה מרשימה, השוק ענקי ויש לנו עוד הרבה לאן לצמוח. במקביל לצמיחה, הורדנו את המרווחים על ההלוואות, וכתוצאה מכך אנו מצליחים להתחרות במערכת הבנקאית ומגיעים אלינו עוד לקוחות".