ריקון מכל האמוניה: עיכוב ביצוע עד לדיון בביהמ"ש העליון

חיפה כימיקלים הגישה ערעור לעליון על החלטת המחוזי ■ ריקון המכל לא יתבצע עד לדיון בעתירה בפני הרכב של 3 שופטים בעליון ■ החברה הגישה היום למשרד להגנת הסביבה תוכנית מפורטת לריקון מוחלט של המכל

מיכל האמוניה בחיפה / צילום: ערן גילווארג
מיכל האמוניה בחיפה / צילום: ערן גילווארג

בית המשפט העליון נעתר היום (ד') לבקשת חיפה כימיקלים והוציא צו עיכוב ביצוע להחלטת ביתה משפט המחוזי בחיפה המורה על סגירת מכל האמוניה בסוף השבוע הקרוב.

הצו הוא עד להודעה אחרת והצדדים שמעורבים בנושא, בהם עיריית חיפה, היועץ המשפטי לממשלה, התאחדות התעשיינים והארגון הסביבתי "צלול" התבקשו למסור לבית המשפט את תגובתם לערעור של חיפה כימיקלים, שהוגש בידי עו"ד יוסי בנקל.

הערעור הוגש מוקדם יותר היום ובו נטען כי יישום החלטת בית המשפט המחוזי יחשוף את המשק למחסור חמור באמוניה, בשל היעדר חלופות של חומר זה לתעשייה ויחשוף כ-900 עובדי חיפה כימיקלים לפיטורים - ערב חג פסח.

ראש עיריית חיפה, יונה יהב שמוביל את המאבק לסגירת מכל האמוניה שמפעילה חיפה כימיקלים הגיב בעקבות הצו כי: "אנו שוב רואים שיש מגמה לנסות לשנות ולהפוך את החלטת בית המשפט לסגור את מערך האמוניה. לא ניתן לזה להתרחש. נעמוד על כך בכל האמצעים העומדים לרשותנו ואנו בטוחים שבית המשפט העליון שכבר הביעה מורת רוח מהתנהלות זו, ימנע אותה גם הפעם".

יצוין כי למרות שהחלטת בית המשפט המחוזי היא לרוקן את מכל האמוניה עד ה-1 לאפריל, החלטה סופית על כך צפויה להתקבל רק במהלך השבוע הבא וזאת בשל הליך משפטי אחר שמקיימת חיפה כימיקלים בנוגע ליכולתה לרוקן את המכל. לטענת החברה, המשאבות שבאמצעותן נשאבת האמוניה מהמכל לא מסוגלות לשאוב את כל האמוניה שבתוכו - כך שעדיין נמצאת בו כמות של כ-400 טון אמוניה.

החברה הגישה היום למשרד להגנת הסביבה תוכנית מפורטת לריקון מוחלט של המכל והגורמים המקצועיים במשרד דנים בה - וימסרו בשבוע הבא לבית המשפט את עמדתם על הנושא.

בכל מקרה, שאיבת האמוניה מהמכל שבמפרץ חיפה הופסקה לחלוטין במהלך הימים האחרונים וחברות תעשייתיות במשק שמשתמשות באמוניה במסגרת תהליכי היצור השוטפים שלהם מזהירות כי יסגרו קווי יצור. גם חיפה כימיקלים סגרה בימים האחרונים את אחד מקווי היצור שלה לחומצה חנקתית וזאת בשל מחסור באמוניה.

יצוין כי בשל החלטת בית המשפט גם הגעת האמוניה, שמספקת את מלאי האמוניה למכל שבמפרץ חיפה וממנו לכלל המשק, נאסרה.

מעיריית חיפה נמסר: "משחקי ההון שלטון מבית חיפה כימיקלים נמשכים, עיריית חיפה תפנה מחר לבית המשפט בבקשה לצמצם את צו העיכוב ולמנוע כניסת אוניה ואת מילוי המכל. כמו כן, נפעל להקדמת הדיון במהירות האפשרית. כל יום שעובר מהווה איום על מעל למיליון תושבי מדינת ישראל".

ראש עיריית חיפה, יונה יהב: "אני קורא לראש הממשלה ולשר להגנת הסביבה להמשיך ולתמוך בהסרת הסכנה מעל ראשיהם של כמיליון מתושבי המטרופולין ולהעדיף את האינטרס הציבורי על פני אינטרס בעל ההון".