מחשש לחייה: זקן מסרבת להעיד בפרשת הלבנת ההון בב. יאיר

מנהלת לשכתו לשעבר של אולמרט מסרה לפרקליטות כי לא תגיע לדיון בפרשת ב.יאיר - זאת כנראה בשל מעורבתו לכאורה בפרשה של יצחק אברג'יל ■ חלק מראיות התביעה הן קלטות בהן הקליטה זקן את ביטון, המוכיחות לכאורה את הקשר שלו לאברג'יל

שולה זקן / צילום: איל יצהר
שולה זקן / צילום: איל יצהר

שולה זקן - לשעבר מנהלת לשכתו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שהעידה נגדו בפרשת הולילנד והביאה להפללתו - מסרבת להעיד בבית המשפט המחוזי בפרשת הלבנת ההון לכאורה בחברה הציבורית ב. יאיר, זאת מחשש לחייה - כך נודע ל"גלובס". 

כפי הנראה, הרקע לחשש של זקן מפני מסירת עדות בפרשה הוא מעורבותו לכאורה של העבריין יצחק אברג'יל בפרשה. לפי האישומים בתיק, בין העבריין לבין הקבלן יאיר ביטון, מבעלי חברת ב. יאיר, התפתחה מערכת יחסים חברית, במסגרתה קשרו קשר פלילי להעברת כספים לאברג'יל ולגורמים מטעמו, בדרכי מירמה, באמצעות ב. יאיר.

עדותה של זקן, המסבכת לכאורה את ביטון וקושרת אותו לעבירות המיוחסות לו, לגישת התביעה, תסבך גם את אברג'יל. ניתן להניח כי זקן מבקשת להימנע מכך.

זקן הביעה את החשש לחייה בשיחה שקיים עמה עו"ד יונתן טל, סגן בכיר בפרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי) ביום שני השבוע, במסגרתה הודיע לה כי עליה להתייצב למסור עדות במסגרת דיון שיתקיים בתיק ב. יאיר בבית המשפט המחוזי ב-5 באפריל. זקן השיבה לעו"ד טל באופן חד-משמעי כי לא תגיע לדיון, שכן היא חוששת לחייה. לאותו דיון זומנו כעדים גם יצחק אברג'יל, רונן גינזבורג, אייל פרץ, אושרי אברג'יל ואביב גלעדי.

במהלך החקירה של פרשת הלבנת הון בחברת ב. יאיר גבתה המשטרה עדות גם מזקן, שהייתה מקורבת מאוד לביטון ואף הקליטה שיחות שניהלה עמו. זקן זומנה למסור עדות בשעה שריצתה עונש מאסר של 11 חודשים, שנגזר עליה במסגרת פרשת הולילנד (בפרשה זו העידה זקן נגד אולמרט וכן העבירה לפרקליטות קלטות בהן הקליטה שיחות שניהלה עמו ועם אחרים).

חלק מראיות התביעה בתיק ב. יאיר הן קלטות שבהן מוקלט ביטון, המוכיחות לכאורה את הקשר שלו לאברג'יל ואת האישומים נגדו, בהן קלטות שהקליטה זקן.

בנייה ברמה נמוכה

כתב האישום בפרשת ב. יאיר הוגש בספטמבר 2015, ובמסגרתו נחשף הקשר בין הקבלן ביטון לבין ראש ארגון הפשע, יצחק אברג'יל. כתב האישום הוגש נגד ביטון, אברג'יל, ניסים פינס, שמעון בלולו, חניתה פינס, נפתלי פרץ ונגד החברות ב. יאיר, ש.י.נ גן רווה ו-א.א.נ חשמל.

האישומים כוללים שלל עבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון, עבירות מנהלים בתאגיד, רישום כוזב במסמכי תאגיד, עבירות מס, קשירת קשר לביצוע פשע ועבירות נוספות.

לפי כתב האישום, במהלך השנים התפתחה מערכת יחסים חברית בין אברג'יל לביטון, במסגרתה נקשר הקשר הפלילי האסור. לטענת הפרקליטות, ב-2007 קשרו אברג'יל וביטון קשר, יחד עם בלולו ופינס פושט-הרגל, להעברת כספים לאברג'יל ולגורמים מטעמו, בדרכי מירמה, באמצעות חברת ב. יאיר.

לפי האישום, אברג'יל וביטון ביקשו לממש את הקשר באמצעות כריתת חוזים לבניית דירות באילת, והעברת חלק מהכספים שיועדו לבנייה, אל אברג'יל. לצורך כך, נטען, הקים אברג'יל, באמצעות פינס ובלולו, את חברת ש.י.נ גן רווה, שהציגה את עצמה במירמה כחברת בנייה בעלת סיווג קבלני המאפשר לה לבנות מבנים בהיקף כולל של עד כ-7 מיליון שקל.

בהמשך דאג ביטון, לפי האישום, כי חברת ב. יאיר, באמצעות חברה-בת, תחתום מול חברת גן רווה על שני חוזים לבניית 86 יחידות דיור באילת בשני פרויקטים שונים, בתמורה לתשלום כולל של 41.6 מיליון שקל. לפי האישום, ביטון עשה כן ביודעו כי "גן רווה" אינה חברה קבלנית כלל ובוודאי אינה מוכשרת לבנות פרויקטים בסדר גודל כזה.

עוד לפי כתב האישום, חברת גן רווה התחילה לבנות את הדירות בפרויקטים ברמת בנייה נמוכה, תוך גרימת ליקויי בניה שונים ותוך יצירת מנגנון של שימוש בחשבוניות פיקטיביות לשם התחמקות מתשלום מס.

לטענת הפרקליטות, למרות שחברת גן רווה לא עמדה בחוזים, לא השלימה את בניית הדירות ולא שילמה לחלק מהספקים את המגיע להם, דאג ביטון כי ב. יאיר תעביר לגן רווה סכום כולל של כ-2 מיליון שקל לצורך מימוש הקשר.

כספים לבית הכלא

בהמשך כתב האישום נטען כי במסגרת מימוש הקשר, ניסים פינס ובלולו, משכו חלק ניכר מהכספים שהועברו לגן רווה מב. יאיר לצורך בניית הפרויקטים, והעבירו אותם לאברג'יל ולמקורביו. "כספים אלה שימשו, בהוראת אברג'יל, בין היתר, למטרות הבאות: העברת כספים רבים לחשבון 'הקנטינה' של אברג'יל, ישראל אוזיפה ומקורבים אחרים, ששהו אותה עת בבתי כלא בארה"ב; העברת כספים לצורך הוצאותיו הפרטיות של ארבג'יל; תשלום עבור שכר-הטרחה לעורכי דינו של אברג'יל ומעורבים אחרים בארגון הפשיעה שלו; תשלום הוצאות המגורים והמחייה של משפחתו של אברג'יל בישראל; כלי רכב בשימושה המלא והבלעדי של אשתו של אברג'יל נרשמו כרכבי החברה בספרי הנהלת החשבונות של גן רווה, וכל הוצאותיהם, מעל 510 אלף שקל, הוטלו על גן רווה ונדרשו על-ידה כהוצאה מוכרת; ושכירת כלי רכב על חשבון גן רווה למקורבי אברג'יל בסך כולל של 250 אלף שקל שנדרשו על-ידה כהוצאה מוכרת".

"בנוסף", נטען בכתב האישום, "במהלך שנת 2009 משכו אברג'יל, ניסים פינס ובלולו כ-6 מיליון שקל מכספי גן 'רווה', תוך רישום כוזב במסמכי החברה, וזאת לצורך השקעה בקזינו ברומניה, שהיה בבעלות אברג'יל ובלולו".

אברג'יל, פינס ובלולו הואשמו גם באי-דיווח למס הכנסה על הכנסות (כספים וטובות הנאה) שקיבלו מחברת גן רווה בסך כולל של למעלה מ-13 מיליון שקל.

פרשת ב. יאיר התפוצצה במאי 2014. לאחר שנודע על חקירת המשטרה בפרשה צנחה מניית ב. יאיר, למרות קיומו של צו איסור פרסום. רק יממה לאחר מכן עצרה הבורסה את המסחר במניות ובאג"ח החברה.

התיק נחקר על-ידי יחידת להב 433 יאחב"ל של המשטרה על-ידי כוח המשימה למלביני הון ביחידה, בשיתוף עם יחידת יהלום ברשות המסים ובליווי פרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי).

במקביל להגשת כתבי האישום, הגישה הפרקליטות בקשה לחילוט רכוש של הנאשמים בסך כולל של עשרות מיליוני שקלים.

סנגורה של שולה זקן, עו"ד עופר ברטל, מסר בתגובה: "התובע הבין לא נכון את הדברים שנאמרו לו בשיחת הטלפון. "הגברת שולה זקן לא אמרה מעולם כי היא חוששת לחייה, אלא שהיא אחרי 10 שנים של משפטים קצה בבתי משפט בחייה, ולכן אינה מעוניינת להעיד במשפט כלשהו".