הערכה: מכרז מערכות מאוחד יעכב השקת הרכבת הקלה בגוש דן

אנשי המקצוע בנת"ע ובמשרד התחבורה סבורים כי מכרז מאוחד גדול יסתיים במקרה הטוב באמצע 2018, מה שיעכב את בניית הקרונות ויגרור עיכוב בהשקה

הרכבת הקלה תחנת אלנבי / צילום: תמר מצפי
הרכבת הקלה תחנת אלנבי / צילום: תמר מצפי

משרד התחבורה ונת"ע סבורים כי הוצאת מכרז מאוחד חדש לכל מערכות הקו האדום יגרור עיכוב של כשנה בלוחות הזמנים של הפרויקט, ויביא להשקת הרכבת הקלה בגוש דן רק בסוף 2022. על רקע זה מנסים שני הגופים לשכנע את משרד האוצר לתמוך בעמדתם, ולאפשר הוצאת 4 מכרזים נפרדים: חשמול ומסילות, איתות, תקשורת והנדסה אזרחית.

ההסבר לגישה זו נעוץ בכך שמכרז מאוחד לחשמול, תקשורת, איתות ומסילות מחייב הקמת קבוצות של חברות שיתמודדו בו ודורש היערכות מרובה. בתסריט כזה יוגשו ההצעות במכרז לא לפני סוף השנה, וההכרעה על הזוכים בו תתקבל עמוק בתוך 2018.

לחלופין, פיצול המכרז יאפשר הוצאת מכרז למערכת האיתות של הרכבת בתוך לא יותר מחודשיים, ולבחור זוכה עוד לפני סוף השנה. לוח זמנים כזה יאפשר להתקדם עם בניית קרונות הרכבת הקלה על-פי התכנון, משום שניתן יהיה לשלב בקרונות את המרכיבים הנדרשים של מערכת האיתות שתיבחר החל מסוף שנה זאת.

בחלופת המכרז המאוחד, מנגד, יגיעו מרכיבי מערכת האיתות שתיבחר ל-CNR הסינית שבונה את הקרונות רק בסוף 2018, מה שיוביל בהכרח לעיכוב בפרויקט.

טענה נוספת המצדיקה לדעת נת"ע ומשרד התחבורה את פיצול המכרזים היא הגדלת מספר המשתתפים ויצירת תחרותיות גדולה. מציאות כזאת תאפשר לדחוף את ההצעות שיוגשו מטה ולעמוד במסגרת התקציב.

הבסיס לטענה זאת הוא המיעוט של קבוצות המסוגלות לתת פתרונות היקפיים, כפי שהומחש במכרז המערכות שבוטל לפני חודשיים. במכרז היו בתחילת הדרך ארבע מתמודדות, ובסיומו נותרו שתיים בלבד, שהגישו הצעות הגבוהות מהמחיר המבוקש בפער של 2-3.5 מיליארד שקל.

חיזוק נוסף לגישת הפיצול מוצאים אנשי הרכבות בעבודה הישירה מול החברות השונות שיזכו בכל מכרז, מה שיאפשר לנת"ע ולחברת ההנדסה הבריטית PB המנהלת את הפרויקט בקרה טובה יותר על העבודות. בחלופה המאוחדת ההתקשרות החוזית של נת"ע תהיה מול גוף אחד בלבד, שהוא זה שעובד מול קבלני משנה רבים. גורמים בעלי עניין בענף טוענים את הטענה ההפוכה בדיוק, ומזהירים מכאוס שיגרום "מגדל בבל" שבו בליל של שפות וקבלנים שאינם מתקשרים אלה עם אלה.

בשבוע שעבר פורסם כי משרד האוצר עוצר בשלב זה את פיצול המכרזים, מחשש לקושי באינטגרציה בין המערכות השונות. נציגי המשרד בוועדת ההיגוי העליונה המפקחת על הפרויקט חולקים על הנחות העבודה של משרד התחבורה ונת"ע, ובשלב זה לא מאפשרים קבלת החלטה שתאפשר לחדש את ההתקדמות.

נכון לעכשיו לא נקבעה הישיבה הבאה של ועדת ההיגוי העליונה, כך שקרוב לוודאי ששאלת המכרזים של הקו האדום בגוש דן לא תוכרע לפני פסח. בקרב אנשי המקצוע יש תסכול מכך שההחלטה בנושא נגררת כבר ארבעה חודשים, ומסמנים את קצב קבלת ההחלטות כגורם הפוגע כרגע בסיכויי הפרויקט לעמוד ביעדיו.

דחייה של 10 ימים במכרז ההפעלה

בתוך כך החליטה השבוע נת"ע על דחייה נוספת של מועד הגשת ההצעות במכרז ההפעלה של הרכבת הקלה, מה-9 באפריל ל-19 באפריל, זאת לנוכח בקשות של חלק מהקבוצות המתמודדות (אגד עם שנזן מטרו גרופ ו-CCECC הסיניות; דן עם SNCF שבבעלות ממשלת צרפת ובייג'ין מטרו גרופ; וקווים בשיתוף קונקט המפעילה את הרכבת הקלה בירושלים ודויטשה באן הגרמנית).

הזוכה במכרז תלווה את תהליך הקמת הקו האדום בשנים הקרובות, עד להפעלה. מכרז ההפעלה הוא ל-10 שנים, עם אופציה ל-6 שנים נוספות. משך המכרז הוא אחד מהלקחים שנלמדו ממכרז הפעלת הרכבת הקלה בירושלים, שהיה ל-30 שנה, תקופה שבדיעבד התברר שהיא ארוכה מדי.