קריסת מגה עשתה טוב לרוב רשתות המזון הציבוריות ב-2016

רשתות המזון מסכמות שנה מוצלחת ■ טיב טעם עדיין מתקשה לעכל את סניפי עדן טבע מרקט

רמי לוי / צילום: תמר מצפי
רמי לוי / צילום: תמר מצפי

קריסתה של רשת המזון מגה, שנקלעה למשבר ב-2015, סייעה בשנה החולפת למתחרותיה ליהנות מהקיטון בתחרות ולסכם שנת פעילות מוצלחת. הדבר בא לידי ביטוי בעלייה חדה ברווחיהן של הרשתות ב-2016, כשבראש צועדת שופרסל, שתנאי השוק המשופרים התחברו לה יחד עם יישום תוכנית אסטרטגית וצעדי התייעלות שאימצה לפני כמה שנים.

בצד השלילי בולטת לרעה רשת טיב טעם, שתוכנית אסטרטגית חדשה וכן קליטת סניפיה של עדן טבע מרקט (שהיו בידי רשת מגה) הובילו אותה לסכם את 2016 בניגוד למגמה, עם הפסד כבד של כ-35 מיליון שקל.

אלה המספרים המרכזיים של רשתות המזון הגדולות ב-2016:

43% הוא שיעור הצמיחה שהציגה רשת ויקטורי בהכנסותיה השנתיות, שהצטברו ל-1.4 מיליארד שקל. זאת, לאחר שבמהלך 2016 פתחה 11 סניפים חדשים שנרכשו ממגה. גם רשת רמי לוי נהנתה מצמיחה דו-ספרתית במכירותיה, שצמחו ב-14% ל-4.5 מיליארד שקל, בתמיכת פתיחתם של 16 סניפים חדשים ברחבי המדינה. אצל טיב טעם נרשמה עלייה של 12% בהכנסות ל-1.5 מיליארד שקל, שמיוחסת בעיקרה לרכישת פעילותה של עדן טבע מרקט, שהושלמה בספטמבר 2015.

ההכנסות של רשת שופרסל, שמחזור הפעילות שלה גדול יותר משלוש המתחרות המוזכרות יחד, עלו ב-3% ל-11.8 מיליארד שקל - עלייה שיוחסה בעיקרה ל"שינויים שחלים בשוק קמעונות המזון", בלי לפרט מעבר לכך.

4.4% הוא שיעור העלייה במכירות בחנויות זהות שרשמה שופרסל בסיכום שנתי, ובולטת לחיוב ביחס לצמד המתחרות המרכזיות - ויקטורי ורמי לוי -שמציגות מגמה הפוכה, עם נסיגה של כ-3% בסעיף זה.

ברשת רמי לוי מייחסים את השחיקה במכירות בחנויות זהות ל"פעילות של הורדת מחירים במטרה לשמור על מיצובה של החברה כמי שמוכרת את הסל הזול ביותר בכל אזור שבו היא פועלת. בנוסף, 2016 הושפעה מקניבליזציה קלה כתוצאה מפתיחה מאסיבית של סניפים חדשים".

53% הוא שיעור הזינוק ברווח התפעולי השנתי שמציגה שופרסל, שהגיע ל-419 מיליון שקל, אחרי שנהנתה בשנה החולפת מעלייה בפעילות זכיינים המפעילים עמדות מכירה בסניפי הרשת תמורת תשלום עמלה מסך המכירות שלהם, שיפור תנאי הסחר, מרכיבי סל הצריכה, תמהיל המבצעים וההתייעלות שביצעה בעקבות התוכנית העסקית שהוזכרה.

גם רשת ויקטורי נהנתה מזינוק דומה בשורת הרווח התפעולי שלה, ל-37 מיליון שקל, אחרי קפיצה של קרוב ל-50% גם בשורה הגולמית, בעיקר בעקבות שיפור תנאי הסחר שלה מול הספקים בזכות התרחבותה על-ידי רכישת סניפי מגה, וכן מאיחוד המחסנים שלה והתחלת יבוא עצמאי של בשר ודגים.

גם ברשת רמי לוי נהנו משיפור דו-ספרתי ברווח התפעולי, שנתמך גם הוא ברווח הגולמי, בין השאר, בזכות פעילות יבוא בתחום הבשר והגבינות, פעילות המותג הפרטי של הרשת ופעילות עצמאית בתחום הפירות והירקות.

35 מיליון שקל הוא סכום ההפסד השנתי שהציגה רשת טיב טעם, וזאת בעקבות הוצאות חד-פעמיות של כ-32 מיליון שקל שרשמה ברבעון השלישי של 2016 כחלק מיישום תוכנית רה-ארגון שעליה הודיעה הרשת.

בסוף נובמבר 2016 אישר דירקטוריון טיב טעם "אימוץ תוכנית עסקית ואסטרטגית עדכנית לחברה, שמטרתה בין היתר חיזוק כושר התחרות ורווחיות החברה". התוכנית כוללת, בין השאר, צמצום חלק משטחי עדן טבע מרקט ובחינה של סגירת סניפים.

עוד לפני הוצאות התוכנית, למרות שיפור שנתי של 12% ברווח הגולמי של טיב טעם ל-415 מיליון שקל, הרשת הציגה עלייה של 19% בהוצאותיה, בעיקר בשל רכישת פעילות עדן טבע מרקט, וכן עלייה בהוצאות שכר והוצאות אחזקה - והרווח התפעולי של טיב טעם לפני הוצאות רה-ארגון צנח ב-53% ל-17 מיליון שקל.

בטיב טעם מסבירים כי "פעילותה של עדן טבע עדיין פוגעת בתוצאות פעילותה של החברה, אך תוצאות היישום של תוכנית הרה-ארגון, שעליה הודיעה החברה במהלך הרבעון השלישי ובגינה רשמה הוצאות חד-פעמיות של כ-32 מיליון שקל, ניכרות כבר ברבעון הרביעי של 2016, שבו חזרה החברה להרוויח".

"הרשתות התבגרו"

דורין פלס, מנהלת מחלקת המחקר של בית ההשקעות אי.בי.אי, ציינה כי "בסך-הכול הרשתות עברו שלב של התבגרות והתפכחות, ונראה כי רמת התחרות מעט התמתנה בהשפעת קריסתה של מגה וחלוקת הסניפים שלה מחדש".

במבט קדימה פלס מעריכה כי "התחרות יכולה לעלות בעיקר באופן נקודתי במיקומים ספציפיים. צריך לחכות ולראות מה המהלכים הבאים של הרשתות: שופרסל ועסקת רכישת ניו-פארם שעומדת על הפרק; רמי לוי והתוכנית שלו להיכנס לתחום הסניפים העירוניים; והטמעת סניפי מגה, שרכשו ויקטורי ורמי לוי".

עוד ציינה פלס כי "פחות חשוב להסתכל על ההכנסות, אלא יותר לשים דגש על הרווחיות, בגלל שיש מעבר של צרכנים למותגים פרטיים ולמותגי משנה - אבל זה לא אומר שהרווחיות במותגים אלה נמוכה יותר, אלא שהצרכן משלם פחות".

אברכהן שיאן השכר בקמעונות

שיאן השכר במגזר הקמעונות ב-2016 היה איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל, שעלות העסקתו הסתכמה ב-7.4 מיליון שקל. שאר ארבעת בכירי הרשת קיבלו שכר שנתי בעלות של 3.2-2.5 מיליון שקל כל אחד, ונוסף על כך, שילמה שופרסל 800 אלף שקל לרפי ביסקר, שכיהן עד סוף פברואר 2016 כיו"ר החברה בהיקף משרה של 25%.

עלות העסקתו של רמי לוי כמנכ"ל הרשת שבשליטתו הסתכמה בשנה שעברה ב-3.1 מיליון שקל, לצד 1.25 מיליון שקל שקיבלה אשתו, עדינה לוי, כסמנכ"לית וגזברית ראשית של הרשת.

ברשת ויקטורי נהנו בעלי השליטה - האחים אייל רביד (מנכ"ל) ואברהם רביד (סמנכ"ל תפעול ופיתוח עסקי) משכר בעלות של 2.7 מיליון שקל כל אחד, ואביהם, חיים (ויקטורי) רביד, קיבל 2 מיליון שקל בתפקידו כנשיא החברה וסמנכ"ל הכספים.

טיב טעם שילמה לחברת הארגז של חגי שלום 4.4 מיליון שקל, שכללו דמי ניהול של 2.4 מיליון שקל ותגמולים נוספים של כ-2 מיליון שקל, עבור שירותי ניהול, הכוללים גם שירותי מנכ"ל.

תוצאות רשתות קמעונות המזון ב-2016
 תוצאות רשתות קמעונות המזון ב-2016