השי לחג של חלק מעובדי רשות המסים: כסף מזומן

רשות המסים פועלת לצמצום השימוש במזומן במשק במסגרת מאבקה בהון השחור - והנה לקראת פסח חלק מעובדי הרשות קיבלו שי לחג בדמות מעטפות עם מזומנים

עו"ד רו"ח משה אשר / צילום: איל יצהר
עו"ד רו"ח משה אשר / צילום: איל יצהר

עובדים רבים במשק קיבלו לידיהם בימים האחרונים מעטפות עם תלושי שי וכרטיסי מתנה (GIFT CARD) לכבוד החג, ויצאו לבזבז את הכסף ברשתות השונות בארץ. חלק מהעובדים הללו קיבלו אפשרות לבחור בין מתנת חג - סדינים, מגבות, מוצרי חשמל שונים ועוד - לבין תלושים או כרטיס מתנה; חלק קיבלו תלושים מפנקים של מאות שקלים ויותר; ואחרים קיבלו מארז שי צנוע עם בקבוק יין כשר לפסח וצנצנת חרוסת.

אולם לעובדים מסוימים - עובדים מיוחדים - ניתנה אפשרות נוספת ומעניינת: קבלת השי לחג במעטפות עם כסף במזומן. העובדה שמדובר במעטפות כסף במזומן מעניינת ומעלה תהיות באשר לבחירה לחלק את השי לחג באופן הזה; אולם, זהות העובדים שקיבלו את מעטפות המזומנים הופכת את הנתון הזה למעניין עוד יותר - מדובר בעובדי מדינה; ולא סתם עובדי מדינה - עובדי רשות המסים. אותה רשות השותפה למאבק בהון השחור ונלחמת בשנים האחרונות להפחתת השימוש במזומן במשק.

ל"גלובס" נודע כי דווקא ברשות המסים, בראשות רו"ח ועו"ד משה אשר, הוחלט להעניק לחלק מהעובדים את השי לחג במזומן. בימים האחרונים חולקו מעטפות הכסף במשרדים שונים ברשות המסים. מעטפות הכסף חולקו רק במחלקות מסוימות ולא לכלל עובדי הרשות, כאשר חלק מהעובדים אף לא ידעו כי יש אפשרות שכזו, וניצבה בפניהם בחירה בין מתנה לתלושים בלבד.

מסר בעייתי

יש לציין כי לא מדובר בעבירה פלילית או אף התנהלות לא ראויה, ואין חשש להעלמות מס חלילה. מעסיק - לרבות המדינה - שבחר לחלק שי לחג, יכול לחלק אותו בכל דרך שהוא רואה לנכון, כולל במעטפות במזומן. זאת, כל עוד הדברים מדווחים כדין ומתועדים. העובדה שרשות המסים מחלקת את תלושי החג שלה במזומן אינה מהווה פתח להעלמת מס או מתדלקת את הכלכלה השחורה, וברשות המסים מקפידים על רישום ראוי של כל תגמול שמחולק לעובדים.

עם זאת, הבחירה של רשות המסים לעשות זאת מוזרה - המסר שעובר במהלך זה עלול להיות בעייתי. זאת, במיוחד נוכח ההפצרות של מנהל הרשות, משה אשר, לצמצום השימוש במזומן במשק. אם רשות המסים בוחרת לפעול במזומן, אז עוסקים אחרים במשק יכולים לבחור ללכת בעקבותיה. הבעיה מתחילה כשלא כולם מדייקים לחלוטין בדיווחים שלהם. בדיעבד, קשה מאוד לאתר כספים שמחלוקים באופן הזה אם לא דווחו כנדרש.

אשר היה חבר הוועדה לצמצום השימוש במזומן, שבעקבות מסקנותיה הוגשו לכנסת טיוטת החוק לצמצום השימוש במזומן וטיוטת חוק הסליקה האלקטרונית של צ'קים. החוק עוסק בכסף הרבה יותר "גדול" מתלושי חג (לפי טיוטת החוק, כל תשלום מעל 10,000 שקל יתבצע באמצעי תשלום שאינם מזומן), אך רוחו של החוק היא כי יש לצמצם ככל שניתן את השימוש במזומן. זאת, לאחר שהשימוש במזומן הוכר בארץ ובעולם כ"דלק" המניע את הכלכלה השחורה. המזומן מקל על העלמות מס, הלבנת הון, ביצוע עבירות שונות ומימון טרור, מפני שהוא אנונימי וקל להסתירו מעין הרשויות, ומפני שקל לבצע באמצעותו פעילות מסחרית ופיננסית.

מתנות ותלושי החג המחולקים לעובדים נחלקים לשניים מבחינת מעמד המס שלהם: מתנות ותלושים המוענקים לעובד על-ידי ועד העובדים, לאחר שבמהלך השנה הפרישו כל העובדים משכרם סכומים שונים לטובת העניין - ואלה אינם מחויבים במס; ותלושים ומתנות שהמעסיק מחלק לעובדים, הנחשבים לחלק מהכנסתו - ואז הם ממוסים ככל הכנסה.

"לא ראוי, לא תקין"

מספר מומחים מס ששוחחו עם "גלובס" הביעו תדהמה על כך שרשות המסים בחרה לחלק לעובדיה את מתנת החג במזומן. "מצחיק שהמדינה אומרת שהיא נלחמת על השימוש במזומן, אבל דווקא עובדי רשות המסים מקבלים את תלושי החג שלהם במזומן ולא בכרטיס מגנטי או בתלוש נייר. זה ממש אוקסימורון", אמר מומחה מס.

מומחה מס נוסף אמר כי "המלחמה של המדינה נגד עסקאות במזומן היא המלחמה להשאיר נתיב ביקורת, כך שיהיה אפשר לדעת לאן הכסף הלך. כשהעסקאות מבוצעות במזומן, מנותק נתיב הביקורת. במקרה של רשות המסים, מדובר במסר בעייתי. זה לא לא-חוקי לחלק את השי לחג במזומן, אך ברור שזה לא תקין. מערכת ציבורית לא צריכה לחלק לעובדים שלה כסף במזומן במעטפות".

אותו גורם, המעורה בעבודת רשות המסים מבפנים, סבור כי החלוקה הזאת עברה מתחת לרדאר של מנהל רשות המסים, והיום הוא נדרש להצדיק אותה בדיעבד. "אני לא בטוח שמשה אשר היה מודע לזה. אני מניח שזה לא הובא לידיעתו ולא אושר מראש על-ידו. כעת, בדיעבד, הוא נדרש לאשר את חלוקת המזומנים".

עוד מוסיף אותו גורם: "אין לי ספק שאין כאן בעיה של רישום. ברשות המסים יודעים שהם צריכים לזקוף את הכול כהכנסה של העובדים ולמסות את ההכנסות האלה כנדרש, אבל זה לא תקין, זה לא טוב ולא נכון ציבורית. אי-אפשר לעקוב אחרי הכסף. לעבוד עם מזומן ברשות ציבורית - כל רשות ציבורית - זה לא ראוי, ובוודאי כשמדובר ברשות המסים".

למה דווקא מזומן? ולמה רק לחלק מעובדי הרשות? את השאלות הללו הפנה "גלובס" לרשות המסים, אך התשובות נותרו בגדר תעלומה. מרשות המסים נמסר כי "תשלום שי לחג במזומן הוא לגיטימי ומקובל במקומות עבודה נוספים במשק. במקרים הבודדים בהם העובדים מעדיפים משיקוליהן לקבל את השי במזומן, הדבר נעשה תוך ביצוע מעקב ורישומים מלאים של הסכומים ואישור מסירתם.

"יודגש כי ברובן המכריע של יחידות רשות המסים בוחרים העובדים לקבל את השי בתלושים או במוצרים (זו בחירה של הוועד המקומי), למעט יחידה או שתיים המונות כמה עשרות עובדים, מתוך כ-6,000 עובדים ברשות".