הנפקה של פסגות לפי 3.7 מיליארד שקל? לא כל-כך מהר

גם שווי פסגות שננקב בפרסומים על אודות ההנפקה הצפויה - 3.7 מיליארד שקל - הוא שווי מפולפל, ולדעת גורמים רבים בשוק גבוה הרבה יותר מדי

זהבית כהן / צילום יונתן בלום
זהבית כהן / צילום יונתן בלום

יותר מכל, הדיווחים הבוקר על כך שקרן אייפקס, בניהול זהבית כהן, החלה בעריכת תשקיף להנפקת פסגות בבורסה בת"א, מעיד על כך שניסיון המכירה של בית ההשקעות הגדול במשק יוצא לדרך, עם קריאת כיוון לקונים פוטנציאליים. לקברניטי הבורסה המקומית, שתרים במרץ אחר הנפקות ראשוניות של חברות דגל במשק, אין עדיין סיבה לחגוג.

גם שווי פסגות שננקב בפרסומים על אודות ההנפקה הצפויה - 3.7 מיליארד שקל - הוא שווי מפולפל, ולדעת גורמים רבים בשוק גבוה הרבה יותר מדי, בטח מבחינת מה ששוק ההון המקומי יוכל לעכל עבור בית השקעות שאינו נתפס כשווה תג מחיר שכזה, על אחת כמה וכמה כשהשווי לא כולל פרמיית שליטה.

ובכלל, הנפקה של מניות פסגות בבורסה בת"א לא באמת נראית כמטרה המועדפת על זהבית כהן, אלא אופציה הנשמרת ליום סגרירי במיוחד, כשאייפקס תהיה חייבת לממש את ההחזקה בפסגות ולא יהיו לה קונים.

הנפקה היא מוצא בעייתי, שכן גם בתסריט אופטימי מבחינת שווי בית ההשקעות, תמשיך אייפקס להחזיק בשליטה בפסגות, אך היא כבר לא תשלוט בתמחור של המניות שייוותרו בידיה. זאת משום שמרגע ההנפקה יתומחר שווי בית ההשקעות על-ידי השוק. ועל פי התמחור של גופי פיננסים דומים לפסגות, מאוד סביר שהשווי האמור יהיה נמוך בהרבה מהרף שלכאורה מדובר בו עתה.

את השליטה בפסגות רכשה אייפקס בשנת 2010 מידי קרן יורק, לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל (שרבים ראו אותו כבר אז כמחיר מנופח). בסוף 2015 מיצעה אייפקס את מחיר הרכישה, כשקנתה את החזקות המיעוט של קרן מרקסטון בבית ההשקעות (כ-23%) לפי שווי חברה של כ-1.9 מיליארד שקל בלבד לפסגות. כך שבספרי אייפקס רשום בית ההשקעות לפי שווי נמוך בהרבה מהשווי המבוקש לכאורה בהנפקה.

פרסומים דומים גם במקרה של תנובה

אך כאמור, נראה שההנפקה לא באמת עומדת על הפרק בזמן הקרוב. לאייפקס יש עוד זמן. ובכלל, פרסומים דומים ראינו טרם האקזיט המרשים שביצעה אייפקס בתנובה. גם אז שמענו חדשות לבקרים על האפשרות להנפקת קונצרן החלב בבורסה המקומית כחלופה למכירתו כמקשה אחת. בסופו של דבר נמכרה השליטה בתנובה לפני כשנתיים לקונצרן הסיני ברייטפוד במחיר מפולפל ששיקף שווי חברה של 8.6 מיליארד שקל.

האם כל זה אומר שאייפקס מנסה בעצם לעניין רוכש פוטנציאלי וקובעת רף שווי גבוה לתחילת המו"מ על פסגות? ימים יגידו. מה שברור הוא שפסגות הצטרף למדף המכירות הגדוש של גופים מוסדיים מקומיים המחכים לרוכש (ובהם כלל ביטוח, הפניקס ואף מיטב דש - שלגבי השתיים האחרונות נחתמו עסקאות מכירה הממתינות לאישור הרגולציה, שספק עם יינתן לנוכח זהות הקונים הסינים).

כך או כך, לזהבית כהן ולאייפקס יש אתגר גדול מאוד במימוש פסגות - חברה טובה המוצעת במחיר גבוה מאוד, במציאות שבה יש לא מעט חלופות על המדף, ומעט קונים העומדים נכון להיום בסטנדרט של הרגולציה המקומית.