צו עיכוב זמני נגד העברת "גלובס" למשפחת בר און

ביהמ"ש העליון הבהיר כי כונסי הנכסים רשאים להמשיך בקידום מימוש ההסכם שבינם לבין אלונה בר און - אך מבלי לנקוט צעדים בלתי הפיכים ■ בנוסף, העליון הורה לדוידוביץ' להפקיד ערבות בסך 2 מיליון שקל

אלונה בר און ודוד דוידוביץ' / צילומים: איל יצהר ושלומי יוסף
אלונה בר און ודוד דוידוביץ' / צילומים: איל יצהר ושלומי יוסף

שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית, הוציא היום (ב') צו ארעי המעכב את ביצוע פסק דינו של נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, איתן אורנשטיין, בנוגע להעברת השליטה במניות "מוניטין עיתונות" ובעיתון "גלובס" למשפחת אלונה בר און, עד ההחלטה בערעור שהגיש דוד דוידוביץ' על החלטת אורנשטיין.

עם זאת, עמית קבע כי על-מנת שהליך המכירה לא יעמוד בצלו של הערעור, הדיון בבקשה לעיכוב ביצוע פסק הדין נקבע במאוחד עם הדיון בערעור עצמו. כן נקבע כי מאחר שהצו הארעי ניתן היום במעמד צד אחד, הכונסים ובר און רשאים לעתור לבית המשפט לקיים דיון בבקשה לביטול הצו הארעי עוד קודם לשמיעת הדיון בערעור דוידוביץ' שנקבע ל-9 במאי.

השופט עמית הבהיר כי כונסי הנכסים רשאים להמשיך בקידום מימוש ההסכם שבינם לבין בר און אך מבלי לנקוט צעדים בלתי הפיכים, אם וככל שיתקבל הערעור. בנוסף, השופט הורה לדוידוביץ' להפקיד ערבות בסך 2 מיליון שקל עד 9 באפריל.

ב-14 במארס קבע הנשיא אורנשטיין כי המניות של חברת "מוניטין עיתונות", המחזיקה ב"גלובס", שהיו בבעלותו של איש העסקים פושט הרגל אליעזר פישמן, יימכרו לחברת אילקורפ של משפחת בר און ב-106 מיליון שקל. המחיר משקף ערך של 45 מיליון שקל לעיתון.

בכך העדיף השופט את הצעתה של בר און על פני הצעתו של דוידוביץ', שהוא איש העסקים יהודי-רוסי. אלונה בר און היא בתו של חיים בר און, מייסד "גלובס", והיא האישה הראשונה בארץ שרוכשת בעלות ושליטה על כלי תקשורת.

"אני מאשר את ההתקשרות בין כונסי הנכסים לכלל המניות בחברת מוניטין, קרי 74.86% לפי הסכם אילקורפ, ולפעול בהתאם להוראותיו", קבע השופט אורנשטיין והורה לכונסי הנכסים, עורכי הדין אייל רוזובסקי ורונן מטרי, לדווח לבית המשפט על קידום המימוש של ההסכם לא יאוחר מ-15 באפריל 2017.

אורנשטיין אימץ בכך את ההסכם שנערך בין הכונסים למשפחת בר און במסגרת הגישור שנערך בפני השופטת המחוזית בדימוס, הילה גרסטל. לדברי השופט, "בין שיקוליי - ההלכה שלא בנקל יתערב בית המשפט בעמדת בעל התפקיד, ולא קמו לדעתי טעמים לעשות כן, לא נפל דופי בהתנהלות כונסי הנכסים שעשו רבות כדי להשיא את התמורה עבור המניות, התמיכה הנרחבת של כלל הצדדים, עמדת מרבית הנושים, והיתרון בכך שתהיה קבוצה אחת של בעלי מניות מאשר החלופה של שני בעלי מניות אם תתקבל הצעת דוידוביץ'".

אתמול ערער דוידוביץ' על פסק הדין של אורנשטיין. באמצעות עו"ד אלי זהר, טוען דוידוביץ' כי הצעתו לרכישת מניות השליטה בחברת "מוניטין עיתונות" המחזיקה ב"גלובס" היא עדיפה על פני זו של בר און, שהתקבלה על-ידי המחוזי.

לדברי דוידוביץ', "הערעור מוגש כדי לתקן טעויות יסודיות וקשות שנפלו, בכל הכבוד, באופן שבו נוהל הליך מכירת המניות שבכינוס, אשר נעשה והתנהל בניגוד לדין, להיגיון ולמקובל".

לטענתו, "הליך המכירה לא נעשה בדרך של התמחרות על בסיס מתווה הצעה שוויוני, אלא בדרך מוזרה, בלתי מקובלת ובלתי אפשרית של הצגת הצעות המבוססות על מתווים שונים, שגובשו עם כל מציע בנפרד לאחר הידברות נפרדת עם כונסי הנכסים, באופן המקשה להשוות בין ההצעות השונות. בתהליך המכר אף לא נעשה מהלך סדור וברור של התמחרות, במועדים מוגדרים וברורים, שבסופם 'יורד הפטיש', ותם התהליך".