סכסוך עבודה במגזר הציבורי בשל "משבר התאגיד"

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן איים לפני יומיים כי אם לא יימצא פתרון מהיר בסוגיית התאגיד ורשות השידור, הוא יחריף את הצעדים הארגוניים במשק - ועכשיו הוא מממש את האיום

אבי ניסנקורן / צילום: בועז אופנהיים
אבי ניסנקורן / צילום: בועז אופנהיים

ריח של בחירות לראשות ההסתדרות באוויר? יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הכריז היום (ב') על סכסוך עבודה בכל המגזר הציבורי, "על רקע המשבר החמור בסוגיית רשות השידור והתאגיד". ניסנקורן איים לפני יומיים כי אם לא יימצא פתרון מהיר בסוגיה זו, הוא יחריף את הצעדים הארגוניים במשק, ועכשיו הוא מממש את האיום.

בין מקומות העבודה שעליהם חל הסכסוך נמנים כלל המעסיקים במגזר הציבורי ובכלל זה גם בחברות הממשלתיות.

בשבועיים האחרונים ההסתדרות הנהיגה עיצומים במסגרת צעדי סולידריות של עובדים בשירות המדינה עם עובדי רשות השידור. צעדי ההזדהות כללו עד כה שורה ארוכה של שיבושי עבודה במשרדי ממשלה שונים, ביניהם: משרד התחבורה, משרד הרווחה, משרד החינוך, משרד הבינוי והשיכון, משרד הכלכלה והתעשייה ומשרדים נוספים. צעדים נוספים התקיימו ברשות המסים, רשות האכיפה, בתי הדין הרבניים ועוד.

לפי הודעת ההסתדרות, במרכז הסכסוך ניצבת "רפורמה כוללת בשידור הציבורי, תוך הקמת גוף נוסף ויצירת השלכות בעניינים מובהקים הנוגעים לתחום יחסי העבודה, לרבות ביטחון תעסוקתי. על אף שהשינויים המתוכננים הם מרחיקי לכת ונושאים השלכות כבדות-משקל על מערכת יחסי העבודה וזכויות העובדים, ההחלטות על השינויים האמורים התקבלו תוך התעלמות מוחלטת מנציגות העובדים".

כמו כן, ההסתדרות מלינה במסגרת הסכסוך על "התעללות בציבור עובדי רשות השידור והתאגיד, תוך שיסוי קבוצות עובדים אלה באלה. ההסתדרות דורשת להגן על תעסוקת העובדים, גם ובפרט נוכח ריבוי הרפורמות והותרת ציבור העובדים בחוסר ודאות תמידי.

"במסגרת עילה נוספת לסכסוך, ההסתדרות דורשת להפסיק את תופעת ההעסקה של עובדי הקבלן ולהימנע מהרחבת ההעסקה במתכונת פוגענית זו. בסכסוך צוין כי המשבר נעוץ בהתנהלות שאינה מקובלת ביחסי עבודה קיבוציים בכלל, וביחסי עבודה קיבוציים בשירות הציבורי בפרט", לשון ההודעה.

ח"כ שלי יחימוביץ', המתמודדת מול ניסנקורן בבחירות לראשות ההסתדרות, מסרה בתגובה: "אני מתחילה להצטער שלא הודעתי על התמודדותי לבחירות להסתדרות כבר לפני 3 שנים. אני בטוחה שאז ככל הנראה העובדים היו זוכים לקבל הסתדרות שנלחמת עבור הזכויות של העובדים. שנים הפקיר יו"ר ההסתדרות את עובדי רשות השידור והתאגיד, אבל לא רק אותם - אוכלוסיות שלמות של עובדים הופקרו.
טוב שהוכרז סכסוך עבודה, גם אם באיחור של 3 שנים".