אחרי שהכחישו: כחלון וניסנקורן בהסכם ריצה משותפת להסתדרות

סיעת כולנו תהיה חלק מהרשימה המשותפת של ניסנקורן "עוגנים" ותזכה למספר תפקידים בהם ראשות אגף וחברות בדירקטוריונים שונים ■ כולנו מתחייבת לחזק את ההסתדרות ואת העבודה המאורגנת

ניסנקורן וכחלון / צילום: דניאל בר און
ניסנקורן וכחלון / צילום: דניאל בר און

חודשיים לאחר חשיפת "גלובס" בדבר הדיל שהוכחש בין שר האוצר משה כחלון ליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, גיבשו השניים הסכם רשמי לשיתוף-פעולה בבחירות הקרובות להסתדרות. סיעת "כולנו" של כחלון חתמה על הסכם קואליציוני עם סיעת "עוגן" של ניסנקורן, ולפיו כולנו תחבור לרשימת "עוגנים" שמהווה סיעת אם לכלל הסיעות שתומכות בניסנקורן לראשות הארגון. המשמעות היא שבבחירות שיתקיימו ב-23 במאי לא יהיה זכר לפתק "כולנו" של כחלון.

על פי ההסכם, סיעת כולנו בהסתדרות מתחייבת לתמוך במדיניות של ניסנקורן ותפעל ליישמה בוועידת ההסתדרות, בבית נבחרי ההסתדרות "ובכל פורום הסתדרותי אחר". בתמורה, חלקם של חברי סיעת כולנו בתוך רשימת "עוגנים" יעמוד על 5.2% וכך גם משקל חבריה ברשימת נעמת. ההסכם מבטיח לנציגת כולנו תפקיד של ראש אגף (בשכר של למעלה מ-30 אלף שקל בחודש) וחברות בהנהלת נעמת. עוד מבטיח ההסכם כי חברי כולנו "ישולבו בדירקטוריונים על בסיס התאמה ויכולת מקצועית".

לא ברור אם הכוונה רק לדירקטוריונים של גופים בהם ההסתדרות מחזיקה בבעלות מלאה או חלקית (משען, עמל, בנק יהב ועוד), או גם לגופים נוספים במשק בהם ההסתדרות נוהגת לשלב דירקטורים. בנוסף, ההסכם מבטיח כי נציגי "כולנו" ישולבו גם במרחבים השונים של ההסתדרות בארץ ובמוסדות השונים - זאת בהתאם לחלקם היחסי ברשימת עוגנים.

בפברואר האחרון חשפנו כי אנשיו של ניסנקורן ביקשו ממספר ראשי ועדים גדולים להחתים עובדים רבים ככל הניתן על טפסים שיאפשרו להקים סיעה חדשה בהסתדרות עבור "כולנו" של כחלון. אותם גורמים העבירו מסר לפיו לא מדובר בתמיכה אותנטית בכחלון, אלא למעשה חיזוק כוחו של ניסנקורן באמצעות ברית עם שר האוצר ומפלגתו. כבר אז ההערכה הייתה כי הסיעה החדשה לא תרוץ באופן עצמאי אלא תחבור לרשימה של ניסנקורן, תוך הבטחה למספר תפקידים ובהם ראשות אגף. ניסנקורן הכחיש נמרצות כל מעורבות בעניין או כל דיל מול כחלון, הן בתגובתו לעיתון והן בראיונות לתקשורת.

מאז ומתמיד היו בהסתדרות סיעות פוליטיות ששיתפו פעולה עם סיעתו של יו"ר הארגון, אולם זו הפעם הראשונה ששר אוצר מכהן מקים סיעה חדשה בהסתדרות רגע לפני בחירות לארגון ותוך שיתוף-פעולה אקטיבי מצד היו"ר. גורמים במערכת הפוליטית ובהסתדרות הזהירו כבר בעת החשיפה כי מדובר בפוטנציאל גדול לטובות הנאה הדדיות, וטענו כי ספק רב אם הדבר עומד בקנה אחד עם התנהלות ציבורית ראויה מצד הנוגעים בדבר. מבחינת ניסנקורן וכחלון, מדובר ב"Win-Win": כחלון מחזק את אחיזתו "בשטח" באמצעות מנגנוני ההסתדרות, המרחבים של הארגון שפרוסים לאורכה ולרוחבה של הארץ ובאמצעות הוועדים. החיזוק הזה משמעותי לכחלון במיוחד לאור ההתפתחויות האחרונות בזירה הפוליטית, שמבשרות על אפשרות ריאלית לבחירות מוקדמות למרות הסיכומים בין כילון לרה"מ נתניהו בסוגיית תאגיד השידור הציבורי.

ניסנקורן מרוויח מצידו ברית עם שר אוצר, שיכל לבוא לקראתו בשורה של סכסוכי עבודה שתלויים היום באוויר. השניים כבר הולכים יד ביד בחודשים האחרונים לטקסים משותפים, המציינים את קליטתם של מאות עובדי קבלן המועסקים בבתי חולים ממשלתיים. כל טקס כזה, המלווה גם בהודעה לעיתונות, זוכה לכותרת "תכנית כחלון-ניסנקורן".

בהסכם הקואליציוני בין סיעת כולנו לסיעתו של ניסנקורן, מובהר כי הסיעות יפעלו יחד לצמצום פערים, לצמצום היקף ההעסקה של עובדים באמצעות חברות כוח אדם ושירותים, ולשילוב בעלי מוגבלויות בשוק העבודה. ההסכם קובע עוד, והדבר לא מובן מאליו בהקשר של שר אוצר בישראל, כי הסיעות יפעלו במשותף "להעצמתה והרחבתה של העבודה המאורגנת - המשך הפעולה המתמדת והמתמשכת לאיגוד עובדים בלתי מאוגדים ולשמירה על חוסנן של התארגנויות הקיימות". ולא פחות מעניין: "פיתוחה וביסוסה של ההסתדרות הכללית כאיגוד מקצועי וכתנועה חברתית רבת השפעה במשק הישראלי".

נזכיר כי ח"כ שלי יחימוביץ', המתמודדת מול ניסנקורן באמצעות סיעת "הבית החברתי", חתמה לאחרונה על הסכם עם סיעת ש"ס בהסתדרות. במסגרת ההסכם, הבטיחה יחימוביץ' כי חברי ש"ס יזכו ל-25% מהמקומות ברשימה המשותפת של שתי הסיעות - נתח גדול לכל הדעות. מעבר לכך, ההסכם לא קובע, לפחות לא באופן פורמלי, חלוקה של תפקידים. 

ח"כ יחימוביץ' מסרה בתגובה להסכמים הקואליציוניים שחתם ניסנקורן: "הסכמים מושחתים באופן חסר תקדים. ניסנקורן ומנכ"ל סיעתו בני עיני חילקו ג'ובים, חברות בדירקטוריונים ועשרות תפקידים ואגפים שהומצאו, בשווי של יותר מ-100 מיליון שקל, אך ורק בניסיון ליצור קואליציה שלא תאפשר בחירות, ולהנציח את הירושה שקיבל יו"ר ההסתדרות. אלה סכומי-עתק שבאו ישר מכיסם של העובדים החלשים ביותר, שהוזרמו בציניות לטובת דילים עם עסקני הסתדרות שאין להם שום קשר לעובדים ולייצוג עובדים.

"יש לשים לב שאין מדובר במהלך קואליציוני של שותפות במוסדות נבחרים ובסיעות פוליטיות, אלא בחלוקת שלל הקורעת את ההסתדרות עצמה ואת גופיה המקצועיים. פשוט חרפה. יידעו העובדים מעתה למה משמש כספם. ב-23 במאי השחיתות תיפסק"