סטארט-אפ ישראלי שמפתח התקן תוך-רחמי השיק באירופה

ההתקן התוך-רחמי של הסטארט-אפ הישראלי בעל תצורה עגולה וגמישות שמונעת פגיעה בדפנות הרחם

חברת אוקון מדיקל (OCON Medical), אשר מפתחת התקן תוך-רחמי בתצורה חדשה, השיקה את המוצר לאחרונה בספרד ובבלגיה. מנכ"ל ומייסד החברה, אילן ברעם, אמר בראיון ל"גלובס" כי המוצר כבר נמכר בכמיליון דולר, בשמונה מדינות. בישראל הוא מופץ מאז אוגוסט האחרון על ידי חברת התרופות פריגו.

ההתקן שפיתחה אוקון הוא בעל תצורה עגולה במקום תצורת T האופיינית להתקנים הקיימים היום. בכך, המוצר הוא פשוט יותר להחדרה והוא גם גמיש כך שאינו פוגע בדפנות הרחם. החברה עורכת ניסוי במוצר על מנת להוכיח שהוא מפחית כאב ביחס למוצרים הקיימים בשוק.

בינתיים, התקנים תוך-רחמיים הם פלח צומח בשוק מניעת ההיריון. ברעם: "ההתקנים הקיימים היום נחלקים לשני סוגים, התקן הורמונלי והתקן מכאני. ההתקן המכני מפריש פרוגסטרון ברחם באופן מקומי, והפרוגסטרון מקשה על הרחם לקלוט היריון. הוא אינו מונע את הביוץ. ההתקן הזה מפחית גם את דימומי המחזור, ומיועד בעיקר לנשים אשר בנוסף למניעת היריון, מעוניינות גם בהפחתת הדימום וכאבי המחזור. תופעות הלוואי הן כאבים בהכנסה והוצאה של ההתקן ודימומים ממושכים בחודשים שלאחר ההחדרה (אשר נעלמים כמעט לגמרי מאוחר יותר), ולעיתים גם ירידה בחשק המיני.

"נשים שאינן סובלות מדימומי וסת קשים, משתמשות לעיתים קרובות בהתקן לא הורמונלי, ולמשפחה זו שייך גם ההתקן שלנו. עם זאת התקני הנחושת הקיימים היום מגבירים את הוסת ומחמירים את הכאבים. ההתקן שלנו אינו משנה את הווסת הטבעית של האישה, ואף יש נטייה לירידה בדימומים בזמן הווסת. גם ההתקנה יותר קלה".

כאמור, השנה החלה החברה ניסוי רחב היקף מהתקן, כדי להוכיח את טענותיה. באשר למניעת היריון, לדבריה הוכח כי ההתקן העגול מונע היריון כמו ההתקנים הקיימים, כלומר ביותר מ-99% מהמקרים. לדברי ברעם, "נוטים להשוות את ההתקן לשימוש מושלם בגלולות, וגם בהשוואה כזו ההתקן היום הוא מתחרה שווה ערך, אולם ידוע כי השימוש בגלולות לעיתים רחוקות הוא מושלם".

בחברה הושקעו עד היום מעל 8 מיליון דולר. בגיוס האחרון השתתפו הקרן הרוסית RNI ומשקיע אמריקאי פרטי שהצטרפו למשקיעים פונטיפקס ודוקור.