חברות היי-טק ישראליות גייסו כ-1.1 מיליארד דולר ברבעון 1

בכל 2016 חברות ישראליות גייסו 4.8 מיליארד דולר ■ Orcam של מייסדי מובילאיי תונפק ב-2018; גייסה 41 מיליון דולר לפי שווי מוערך של 600 מיליון דולר

אבירם ושעשוע / צילום: רענן כהן
אבירם ושעשוע / צילום: רענן כהן

"מובילאיי ואורקם מאוד דומות", אמר בינואר האחרון ל"גלובס" פרופסור אמנון שעשוע, אחד משני המייסדים של שתי החברות. "שתיהן עושות משהו שהוא מעבר להצלחה כלכלית: מובילאיי בונה טכנולוגיה שמצילה חיים ואורקם בונה טכנולוגיה שמקלה את החיים על כבדי ראייה".

באותה נשימה, הצהיר לראשונה שעשוע באוזנינו כי אורקם (Orcam) תונפק במהלך 2018 בשוק ההון האמריקאי, ועכשיו הצהרה זו הופכת לחזקה הרבה יותר כשמתברר כי אורקם השלימה בחודש שעבר גיוס של 41 מיליון דולר. אורקם אישרה ל"גלובס" את דבר הגיוס אך לא פירטה הרבה מעבר לכך.

מהקמתה השלימה החברה גיוס של 71 מיליון דולר, ולפי הידוע הגיוס האחרון בוצע לפי שווי של 600 מיליון דולר (!) יותר ממכובד - וכנראה שווי שקיבל דחיפה משמעותית ממכירת מובילאיי לאינטל. בהנחה שזה אכן השווי, ושהנפקה לציבור נעשית בפרמיה משמעותית על השווי האחרון שהוצמד לחברה, ייתכן שנולד "חד קרן" חדש (חברה ששווה מעל מיליארד דולר).

אורקם, כפי שהסברנו בינואר האחרון, פיתחה התקן ראייה ממוחשבת שכולל מצלמת וידיאו זעירה ויחידת עיבוד שניתן להרכבה על משקפיים. באמצעות אלגוריתמים לראייה ממוחשבת, ההתקן יודע להקריא לכבד הראייה שמשתמש בו טקסטים שבהם הוא נתקל ביומיום - דוגמת שילוט רחוב, תפריט במסעדה, עיתון או ספר - וכן לזהות מוצרים בסופרמרקט ולהבחין בין שטרות כסף. הזיהוי מועבר למשתמש באופן קולי, כמעט ללא שהות מרגע בקשת המידע שנעשית על ידי הצבעה. ההתקן ממש קל, רק 14 גרם, וכמו כל מכשיר אלקטרוני צריך להקפיד לטעון אותו.

לחברה יש 2 מוצרים קיימים: OrCam MyEye שמיועד לקריאת טקסט בעיתונים, ספרים, מסמכים ושלטים, לזיהוי מוצרים בבית או בחנות (כמו להבדיל בין קופסת תירס לקופסת שעועית) ולזיהוי פנים של אנשים (בעיקר עבור כאלו שסובלים מתסמונת Face Blindness, חוסר יכולת להבדיל בין אנשים); OrCam MyReader שמיועד לקריאת מסמכים, תוויות, עיתונים, מגזינים, מסכי מחשב, טקסט על סמארטפון; ומוצר שלישי שעדיין בפיתוח, OrCam MyMe אותו אפשר לענוד על דש החולצה והוא מספק למשתמש בו מידע כמעט על כל דבר, החל מהאוכל שהוא אוכל, האיש שמולו הוא יושב, הזמן שהקדיש לפעילות הספורט האחרונה שלו וכדומה.

ד"ר יונתן (יוני) וכסלר, סמנכ"ל המו"פ של אורקם, הסביר לנו בינואר כי החברה משווקת את ההתקנים בארה"ב (השקה רשמית לפני שנה וחצי), קנדה, בריטניה, אוסטרליה (מדינות דוברות אנגלית); צרפת, גרמניה, אוסטריה ושוויץ (דוברות צרפתית וגרמנית) וישראל. "בישראל המחיר שלו הוא 15,000 שקל ובארה"ב 3,500 דולר ולא קבענו אותו באופן שרירותי. זהו מחיר שהוא שווה ערך למשכורת החציונית בארה"ב, בעוד שבארץ מדובר על 2 משכורות בערך".

מקורב לחברה אמר ל"גלובס" כי המכירות שלה עולות מאוד מהר כעת, והחברה בקושי עומדת בביקוש ובמקביל היא קרובה להשקת הדור הבא של ההתקן. הכנסות החברה, לפי הידוע, צפויות להיות השנה פי 4 משל השנה שעברה.

 

בדיקת "גלובס": סך גיוסי חברות טק ישראליות ברבעון הראשון - כ-1.1 מיליארד דולר

הרבעון הראשון של 2017 עבר חלף לו, וזה הזמן לבדוק כמה גייסו חברות הטק הישראליות במצטבר. ובכן, מבדיקת "גלובס" עולה כי מדובר על כ-1.1 מיליארד דולר, אך מכיוון שיש לא מעט חברות שלא ממש רצות לספר שהן גייסו (כמו אורקם), ייתכן מאוד כי מדובר בלפחות 1.1 מיליארד דולר, וזה אומר שקצבי השיא של 2016 נשמרים. כזכור, בכל 2016 סך הגיוס עמד על 4.8 מיליארד דולר, ואילו ברבעון הראשון של 2016 מדובר היה על 1.09 מיליארד דולר, לפי נתוני IVC.

עוד עולה מבדיקת "גלובס" כי שני שלישים מהסך לעיל גויסו על ידי חברות שגייסו מעל 20 מיליון דולר פר סבב (והיו כאלו 18 במספר). הגיוס הכי גדול היה של חברת אחסון הנתונים Kaminario שגייסה 75 מיליון דולר; אחריה חברת הסייבר סקיוריטי SentinelOne שגייסה 70 מיליון דולר ואחריה משווקת האפליקציות AppsFlyer - 56 מיליון דולר. הגיוס של אורקם ממוקם חמישי ברשימה, ולפניו גיוס של 50 מיליון דולר לחברת Cnoga שמפתחת מכשור למדידת פרמטרים בריאותיים באופן לא פולשני.