כת"ב מתכננת להנפיק 4 חברות פורטפוליו ולהתמקד בסרטן

לפי המצגת שפרסמה, גמידה סל וביוקנסל הפועלות מישראל ייצאו לשוק עוד השנה ■ בנוסף תתמקד החברה בנוירולוגיה וקרדיולוגיה

עופר גונן / צילום: ערן לביא
עופר גונן / צילום: ערן לביא

במצגת שפרסמה חברת ההחזקות כלל ביוטכנו  (כת"ב) בכנס משקיעים, חשפה החברה כי היא מתכננת הנפקה של ארבע מחברות הפורטפוליו שלה: גמידה סל וביוקנסל הפועלות מישראל, והחברות לוק (Luc) וניאון (Neon) הפועלות מבוסטון.

החברות הישראליות צפויות לצאת לשוק ההון כבר ב-2017, ואילו שתי האמריקאיות אמורות לצאת לשוק במהלך 2018. מלבד Luc, שמפתחת תרופות לטיפול במחלות מוח, יתר החברות כולן פועלות בתחום התרופות לסרטן. מניית כלל ביוטכנולוגיה עלתה אתמול ב-7% בעקבות פרסום מצגת והיום ירדה בכ-2% לשווי של 443 מיליון שקל.

ארבע החברות המועמדות להנפקה, עברו בחודשים האחרונים גיוסי הון שיכולים להעיד על שוויין, כאשר ככל הנראה תנסה כת"ב להשיג פרמיה משמעותית על שווי החברות הללו אם וכאשר תביא אותן לבורסה: לוק, בה מחזיקה כת"ב 24%, חתמה על הסכם עם נוברטיס המאפשר לאחרונה להשקיע בה בחודשים הקרובים לפי שווי של 75 מיליון דולר.

ניאון, בה מחזיקה כת"ב 5%, גייסה לאחרונה 70 מיליון דולר לפי שווי של 125 מיליון דולר. ביוקנסל  נסחרת בתל-אביב בשווי של כ-30 מיליון דולר, וכת"ב מחזיקה בה 27%. לגבי גמידה סל, כת"ב רכשה לפני כחודש את מניות טבע בחברה לפי שווי של 120 מיליון דולר. כת"ב מחזיקה 24% בגמידה סל.

קשרים בבוסטון

מצגת זו למעשה חושפת את "כת"ב החדשה" בניהולם של המנכ"ל עופר גונן וד"ר ג'וליאן אדמס, המנהל את פעילות החברה בארה"ב. החברה זו ממוקדת יותר בתחום הסרטן ומחלות נוירולוגיות ומדגישה את הפעילות בארה"ב, לעומת הגלגול הקודם שבו השקיעה כת"ב רק במיזמים מישראל.

בראיון ל"גלובס" אומר אדמס כי "החדשנות בכת"ב היא מדהימה וזה מה שהוביל אותי להצטרף, אבל השאלה היא איך מגיעים ממדע למוצר. כמי שפיתח בעבר מספר תרופות שהגיעו לשוק, הייתי צריך ללמוד את זה בעצמי. אני מקווה שאהיה גשר טוב לשוקי ההון, כי צריך לגייס לחברות הללו כמות בלתי נגמרת של כסף, גם לאישור וגם לשיווק".

 - איך תיבנה כת"ב החדשה?

"נעשה כמה שיותר באאוטסורסינג. זה לא ייחודי לכת"ב. הייתי עושה את זה גם עם חברה אמריקאית. אני לא רואה היגיון בתקורה גבוהה בנוסף לניסויים היקרים. נחפש השקעות בכל מקום, אבל נתרכז בבוסטון כי יש לי הרבה קשרים שם.

"בחברות שהן יחידות בתחומן, נשתדל להיות בעל מניות גדול. בחברות שפועלות בתחום שבו התחרות גדולה, אתה לא רוצה להיות בעל המניות הגדול ביותר כי זה יותר מדי סיכון".

 - מה היקף הכספים המנוהל האופטימלי לכת"ב?

"מיליארד דולר, כמה מיליארדים, כדי שניתן יהיה לעשות עסקאות הכי טובות. וזה יקרה אם חלק מהחברות יהיו מאוד מוצלחות. המודלים שלי הם קרנות כמו ת'ירד רוק, אטלס ואורבימד. נתמקד בתחומים סרטן, נוירולוגיה וקרדיולוגיה אם נראה הזדמנויות טובות".

כיום בקופתה של כת"ב יש כ-177 מיליון שקל ואין לה כוונה לבצע הנפקה בתקופה הקרובה. חברות נוספות משמעותיות בצנרת שלה, הן מדיוונד שנסחרת בנאסד"ק בשווי של כ-140 מיליון דולר, וודנטרה האמריקאית וקרן ההשקעות במכשור רפואי אנטומיה.

הלוז של כתב
 הלוז של כתב