לאומי דורש לממש ערבות לחוב של 196 מ' ש' מאפריקה תעשיות

הבנק מצטרף למוסדיים שהעמידו בשבוע שעבר את חוב החברה לפירעון מיידי ■ אפריקה תעשיות ערבה להלוואות של נגב קרמיקה ב-706 מיליון שקל

יקי ודמני  / צילום:איל יצהר
יקי ודמני / צילום:איל יצהר

המאבק על נכסי חברת אפריקה תעשיות עולה מדרגה. לאחר שבשבוע שעבר הודיעו גופים מוסדיים על העמדת חוב של החברה כלפיהם לפירעון מיידי, החליט אתמול (א') גם בנק לאומי לפעול כנגד החברה להשבת חוב כלפיו. לאומי העניק הלוואות לחברה הבת נגב קרמיקה, וקיבל את ערבותה של אפריקה תעשיות  להחזר החוב. אתמול הודיע הבנק לאפריקה תעשיות כי החליט לממש את הערבות שהועמדה לטובתו, ומשכך נדרשת החברה לפרוע באופן מיידי את סך החוב המובטח בהיקף של 196 מיליון שקל, בצירוף עמלות וריביות עד למועד התשלום בפועל.

אפריקה תעשיות היא חברת החזקות שפועלת באמצעות שתי זרועות מרכזיות - קבוצת פקר פלדה וקבוצת נגב קרמיקה. לאפריקה תעשיות חוב של 160.6 מיליון שקל למוסדיים (חברת הביטוח מגדל ובית ההשקעות מיטב דש) ונוסף על כך היא גם ערבה להלוואות שנטלה נגב קרמיקה מהבנקים בהיקף של כ-706 מיליון שקל.

אפריקה תעשיות ונגב קרמיקה נמצאות כיום במצב של חדלון פירעון מעשית, מכיוון שאינן יכולות לשרת את חובותיהן. בשבוע שעבר העמידו כאמור הגופים המוסדיים את החוב כלפיהם לפירעון מיידי, לאחר שקיבלו את הודעת אפריקה תעשיות שלפיה היא תוכל לפרוע בסוף מארס תשלום חוב של 26 מיליון שקל.

לגופים המוסדיים שיעבוד על מניות נגב קרמיקה, אולם לאור מצבה של נגב מדובר בשיעבוד חסר ערך. משום כך, החלו להפעיל לחץ על החברה בניסיון לחייבה לממש נכסים אחרים שברשותה לצורך פירעון החוב, ובראשם מניות החברות בקבוצת פקר פלדה. אלא שכעת גובר הלחץ עוד יותר, בעקבות הצטרפות הבנקים למאבק נגד החברה, כך שהצורך למכור את פקר פלדה הופך לדחוף עוד יותר.

מגזר הפלדה הניב ב-2016 רווח נקי של 3.6 מיליון שקל, לאחר שהפסיד 14 מיליון שקל שנה קודם לכן. הרווח בשנה החולפת נבע מעלייה בכמויות הנמכרות ומשיפור הרווחיות הגולמית, וזאת למרות השפעה שלילית שנרשמה בדמות מחיקה של 19.2 מיליון שקל בערך המוניטין של חברת פקר ברזל בניין.

ההחזקה האחרת של אפריקה תעשיות, נגב קרמיקה, עומדת כיום למכירה על-ידי הבנקים, שצפויים לספוג תספורת של מאות מיליוני שקלים על חוב החברה כלפיהם. הליך זה טרם הסתיים, ולפי שעה עדיין לא ברור אם יימצא קונה שיסכים לשלם את הסכום שאותו דורשים הבנקים לקבל. שלושה גופים שהוזכרו כמועמדים לרכישה הם קרן ההלוואות ויולה קרדיט, קרן אייפקס וחברת אבן קיסר.