כביש 531 ייפתח לכל אורכו: יאפשר מעבר מכביש החוף לכביש 6

הלילה ייפתח הקטע בכביש שבין מחלף כפר שמריהו וכביש 2 ליד שפיים ■ שר התחבורה כ"ץ: "הרבה יותר מכביש" ■ מנכ"ל "15 דקות": "שר התחבורה ממשיך להטעות את הציבור עם פרויקטים עתירי תקציב, שמחמירים את משבר הפקקים"

פתיחת כביש 531 / צילום: גדעון מרקוביץ
פתיחת כביש 531 / צילום: גדעון מרקוביץ

החל מהבוקר אפשרית הנסיעה מערבה בכביש 531 ממחלף רעננה דרום על כביש 4 ועד מחלף כבר שמריהו מזרח. הלילה ייפתח הקטע שבין מחלף כפר שמריהו וכביש 2 ליד שפיים, ותתאפשר נסיעה לשני הכיוונים וכמו"כ מאיילון צפון ישירות לכביש 2 דרך מחלף כפר שמריהו מזרח.


פתיחת הקטע החדש התאפשרה בעקבות התקדמות בבניית מחלף רעננה דרום, שבו יהיו בסיום העבודות ארבעה מפלסים פעילים: למעלה כביש 531, מתחתיו כביש 4, מתחתיו תחנת רכבת ולמטה ארבע מסילות רכבת, שתיים לכל כיוון, שיעברו בתוך מנהרה באורך 1.8 ק"מ. המחלף יכלול גם חניון חנה וסע למשתמשי הרכבת. אורך הכבישים הכולל בפרויקט הוא 30 ק"מ.

העבודות לסלילת 531 הן בהיקף 4.6 מיליארד שקל, ובתוספת תשתיות הרכבת - כולל שלוש תחנות - מדובר בפרויקט בהיקף 12 מיליארד שקל. העבודות כולן צפויות להסתיים בסוף שנה הבאה, כולל מסילת השרון הממוקמת בין נתיבי הכביש. בחצי הראשון של השנה אמור להיפתח הקטע שבין שפיים לאיילון דרום, מה שיאפשר להיכנס מכביש החוף לנתיבי איילון מבלי לעבור במחלפי כפר שמריהו והסירה.

"כביש 531 הוא הרבה יותר מכביש", אמר היום שר התחבורה ישראל כ"ץ שחנך את קטע הכביש החדש. "מדובר במערכת תחבורה משולבת, הכוללת גם מסילת רכבת חשמלית ושלוש תחנות רכבת חדשות. לאורך הכביש נבנו 36 גשרים ומנהרות, ומשולבים בו שבילי אופניים ומסלולים להולכי רגל. מאמץ מיוחד הושקע בשמירה על הטבע והנוף, ובהפחתת זיהום האוויר והרעש בישובים הסמוכים. מאות אלפי נהגים שבעבר נאלצו לחצות אזורים עירוניים וצפופים, נוסעים מהר בבטחה בכביש החדש, הכולל 12 מחלפים המבטיחים תנועה זורמת ללא רמזורים".

מנכ"ל חברת נתיבי ישראל, ניסים פרץ, אמר: "ביד חזקה ובזרוע נטויה אנו מממשים את עד אשר לפני מספר שנים נראה כחלום - האפשרות לחצות את השרון ממערב למזרח והפוך. פתיחת המקטע אותו אנו חונכים היום, ערב חג הפסח, הוא עבורנו ועבור תושבי השרון חגיגה תחבורתית של ממש, המהווה מקטע מרכזי ומשמעותי בתוך מגה-הפרויקט שנקרא 531".

גיל יעקב, מנכ"ל ארגון צרכני התחבורה הציבורית "15 דקות", היה ביקורתי הרבה יותר ביחס לפרויקט: "שר התחבורה ממשיך להטעות את הציבור עם פרויקטים עתירי תקציב, שמחמירים את משבר הפקקים. כביש 531 יהפוך מהר מאוד לפקוק, ויזרים עוד כלי רכב לכבישים הפקוקים ממילא בגוש דן, בעיקר בגלל הזנחת תשתיות התחבורה הציבורית.

"אף קו אוטובוס לא מתכונן לעבור בכביש 531, בדיוק כמו בכבישים החדשים שנחנכו בשנים האחרונות. אין בכביש נתיב תחבורה ציבורית, תוואי הרכבת במקום אמור להיפתח רק בעוד כשנתיים, הגישה לתחנת הרכבת מתוכננת רק מרעננה ולא מהרצליה הסמוכה, וסימון נתיבי תחבורה ציבורית בכביש 5 וכביש 4 לא מקודם מזה מספר שנים. מצער שמשרד התחבורה שוב מקדם תשתיות לרכב פרטי בלבד, ומזניח את הפתרון האמיתי לבעיית הפקקים של ישראל: תשתיות תחבורה ציבורית מתקדמות".