ביהמ"ש: הודעה פרטית בפייסבוק מהווה "פרסום" לשון הרע

אדם כתב לקרובת משפחתו בהודעה פרטית כי קרוב משפחה אחר הוא "גנב" - השופטת חייבה אותו בפיצוי של 9,000 שקל ■ אז היזהרו במה שאתם כותבים בפייסבוק - ולמי

פייסבוק /  צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
פייסבוק / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

פוסטים בפייסבוק גלשו זה מכבר לזירה המשפטית, ותביעות לשון הרע של נפגעים כנגד פוסטים פוגעניים נגדם הם כמעט עניין שבשגרה בבתי המשפט. ואולם, כעת מתברר כי לא רק פוסטים החשופים בפני גולשי הפייסבוק הרבים נמצאים במוקד - גם הודעה פרטית שאתם שולחים בפייסבוק לחבר-פייסבוק אחד בלבד, וחשופה לעיניו בלבד, ובה אתם מוציאים את חמתכם על אדם כזה או אחר, עלולה לסבך אתכם משפטית.

כך קבע השבוע בית משפט השלום בתל-אביב, אשר חייב אדם לשלם פיצוי של אלפי שקלים לקרוב משפחתו, לאחר ששלח לקרובת משפחה אחרת הודעה פרטית בפייסבוק בה כינה אותו "גנב לא קטן".

פסק הדין עוסק בעניינו של ניסים הדס, איש עסקים ופעיל פוליטי, קרוב משפחתו אברהם אשכנזי. רעייתו של ניסים, ענת הדס, הוציאה בינואר 2014 ספר בשם "קורינה" העוסק בקורות חייה של אמו של ניסים.

בעקבות דברים שנכתבו בספר, הגיש אשכנזי, יחד עם ארבעת אחיו, תביעת לשון הרע נגד ענת הדס וההוצאה לאור של הספר, בטענה כי נגרמה להם פגיעה קשה בעקבות תיאורים שהופיעו בספר ביחס לאביו של אשכנזי, מואיז, שהיו לטענתם אזכורים קשים ופוגעניים.

במאי 2014 שלח אשכנזי הודעת פייסבוק לקרובת משפחתו, לינדה וקיל, נכדתו של מואיז, במסגרתה התלונן על כך שהיא נתנה יד להוצאת הספר. וקיל השיבה כי לא קראה את הספר ולא שיתפה פעולה בהוצאתה, ועל כך השיב לה אשכנזי בהודעה נוספת בה התייחס לניסים הדס, וכתב, בין היתר: "לינדה, את חייבת לקרוא בכדי להבין עד לאן הסופרת המתוסכלת ירדה... סבא משה אנס את קורינה. זה מה שהיא כותבת, הרג את אשתו - את סבתא שלך ואת הבת שלה - הדודה שלך. לא נתפס איך אמא שלך נתנה יד לזה. היא תמיד ידעה לפגוע בכל הסובבים אותה, תמיד סלחנו לה, הפעם לעולם לא אסלח לה. אפשר היה להגיד על סבא משה הכול - שותה, משתכר וכו', אבל לא מתקרב כהוא זה למה שהמנוולת כתבה... 'ולאדון הנכבד איש רב-פעלים' גנב לא קטן: ניסים הדס - המממן של הספר. סבא משה אהב אותו כילד. ניסימיקו היה קורה (כך במקור, א' ל"ו) לו. לא אשכח נסע לבקר אותו בקיבוץ ונתן לו כסף. מקווה שהאסימון של אמא שלך ירד, למרות שאני סקפטי...".

לינדה העבירה את ההודעה לניסים הדס, וזה בתגובה הגיש בעקבות הודעה זו - הודעת שנשלחה כהודעה פרטית בפייסבוק לקרובת המשפחה לינדה וקיל - תביעת לשון הרע בסך 70 אלף שקל כנגד אשכנזי. לטענתו, באמצעות עו"ד שלומי וינברג, העובדה כי אשכנזי כינה אותו "גנב" בהודעה הנה הוצאת דיבה ולשון הרע נגדו ומהווה "פרסום" אסור.

השופטת מרב בן-ארי קבעה כי "אמנם אין מדובר ב'פוסט' אשר מפורסם לעיני כל, אלא בהודעה פרטית, אולם לפי הגדרת החוק, המדובר בהודעה אשר הייתה מיודעת לאדם (גב' וקיל), זולת הנפגע (התובע), והיא הגיעה לאותו אדם (גב' וקיל), ומכאן שההודעה נופלת להגדרת 'פרסום' שבחוק".

השאלה השנייה שבחנה השופטת הייתה האם העובדה שאשכנזי כינה את ניסים הדס "גנב לא קטן" בהודעה מהווה לשון הרע - וגם על שאלה זו השיבה בחיוב. "בפסיקה נקבע כי המבחן באמצעותו ייקבע האם פרסום מסוים עלול להיות לשון הרע, אינו מבחן סובייקטיבי אלא מבחן אובייקטיבי, דהיינו כיצד עלולה החברה לקבל את האמירות באותו פרסום", ציינה השופטת וקבעה: "אני מוצאת כי הכינוי 'גנב' הנו כינוי גנאי לכל הדעות. אין מדובר בהבעת דעה או בגידוף, אשר בנסיבות מסוימות על-פי הפסיקה ניתן יהיה להקל ולא לראותם כלשון הרע, אלא בציון עובדה לכל דבר ועניין".

עם זאת, השופטת העמידה את הפיצוי לניסים הדס על סך של 9,000 שקל - ולא 70 אלף שקל כפי שביקש - תוך שהיא מציינת כי "אמנם התובע הוכיח את עילת התביעה, אולם אני סבורה כי הנזק שנגרם לתובע אינו גדול במיוחד. לא הוכח כי מידת הפגיעה בשמו הטוב היא גדולה ומשמעותית. הדברים יועדו לאדם אחד, לקרובת משפחה, ולא הוכח בפניי שהפרסום הופץ לאחרים, או שהנתבע אמר את הדברים או רשם אותם לאחרים. לא הוכח שהתובע נפגע במשלח-ידו, או שהפרסום השפיע על התמודדותו לרשות מקומית".