כבל: לא להקים ועדה מיוחדת לצורך שינוי חוק השידור הציבורי

יו"ר ועדת הכלכלה בפנייה ליו"ר הכנסת: "זו אינה הפעם הראשונה שבנושא חוק השידור הציבורי מונעת הקואליציה מוועדת הכלכלה מלטפל בנושא, והדבר הפך לחזון נפרץ בכנסת הנוכחית"

איתן כבל / צילום: יונתן בלום
איתן כבל / צילום: יונתן בלום

יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ איתן כבל, פנה היום (ג') ליו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין, וליועמ"ש הכנסת, עו"ד איל ינון, בדרישה למנוע את הכוונה של יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, לעקוף את ועדת הכלכלה ולהביא את שינויי החקיקה המתוכננים בעניין השידור הציבורי אל ועדה חדשה שתקום במיוחד לצורך העניין.

"הקואליציה עשתה לה מנהג לעקוף את ועדת הכלכלה ולא לאפשר לה לעשות את עבודתה ולטפל בהצעות חוק המצויות בתחום סמכותה", כתב כבל בפנייתו, באמצעות עורכי הדין יובל יועז ודורון ברקת. "אכן, זו איננה הפעם הראשונה שבנושא חוק השידור הציבורי מונעת הקואליציה מוועדת הכלכלה מלטפל בנושא, והדבר הפך לחזון נפרץ בכנסת הנוכחית", כך לשון הפנייה.

לפי כבל, אין סיבה לקבל את הטענה של ח"כ ביטן, ולפיה לא ניתן לדון בשינויי החקיקה בוועדת הכלכלה, משום שעמדתו של כבל נגד הפשרה שגובשה בעניין תאגיד השידור הציבורי כבר ידועה מראש.

"נראה כי הקואליציה מוכנה לאפשר לוועדת הכלכלה בכנסת לפעול ולמלא את תפקידה, רק בכפוף לכך שיו"ר הוועדה ימחה באופן אוטומטי ומראש את שיקול-דעתו העצמאי ויודיע כי הוא משתטח בפני כל יוזמת חקיקה של הקואליציה בתחום התקשורת, מבלי לבחון אותה לגופה. זאת בניגוד ליסודות משטרנו, שבו 'עצמאותם של חברי הכנסת היא חיונית לתפקודו של משטר דמוקרטי תקין' (כפי שקבע בעבר בג"ץ - ש.נ)", טען כבל.

עורכי הדין יועז וברקת מציינים כי אף שבחוק יסוד הכנסת לא קיימת נורמה "קשיחה" המחייבת העברת הצעת חוק בנושא מסוים לוועדה ספציפית הרלוונטית לאותו תחום, הרי שהדבר הוא בגדר "מושכלות ראשונים" ומהווה נוהג ותיק בהתנהלותה של הכנסת "לאורך דורות".

אדלשטיין וינון מתבקשים בסיפא של הפנייה שלא לאפר לקואליציה להפוך את הליכי החקיקה של הכנסת "למרמס". על-פי הערכות, אם השניים לא יענו לדרישתו של כבל, הוא צפוי לעתור לבג"ץ בעניין.

נזכיר כי הקואליציה מבקשת להעביר בחקיקה כבר בסוף החודש את מתווה הפשרה שגובש בין שר האוצר משה כחלון לראש הממשלה בנימין נתניהו, ולפיו תפורק חטיבת החדשות של תאגיד השידור הציבורי החדש, ובמקומה יקום תאגיד חדש ונפרד - זאת תוך פיטורי מרבית אנשי חטיבת החדשות שגויסו זה מכבר לתאגיד ותוך קליטה משמעותית יותר של עובדי רשות השידור אל הגוף החדש שאמור לקום.