האם קפאין הוא התרופה למחלות האלצהיימר והפרקינסון?

מחלת האלצהיימר היא נחלתם של כ-5.4 מיליון אנשים בארה"ב לבדה ■ בישראל המספרים מראים כי אחד מכל 5 קשישים סובל מהמחלה ■ כעת הצליחו חוקרים לזהות 24 תרכובות שמצליחות לעודד את פעולת האנזים במוח שאחראי על הגנה מפני המחלה

מחוץ לקופסא, קפה קפאין / צילום: שאטרסטוק
מחוץ לקופסא, קפה קפאין / צילום: שאטרסטוק

מחלת האלצהיימר היא נחלתם של כ-5.4 מיליון אנשים בארצות-הברית בלבד. בישראל המספרים מראים כי אחד מכל 5 קשישים סובל מהמחלה. חוקרים מאוניברסיטת אינדיאנה הצליחו לזהות 24 תרכובות כולל קפאין שיש להן את הפוטנציאל לעודד את פעולת האנזים במוח, אשר קרוי NMNAT2 ואחראי על הגנה מפני דמנציה, אנזים שנתגלה באותה אוניברסיטה לפני כשנה.

הגילוי של התרכובות יכול לעזור בהכנת תרופות המתבססות על הגברת המינון של האנזים המדובר. לאנזים יש למעשה שני תפקידים במוח. האחד הוא הגנה על הנוירונים במוח מפני לחץ ותפקיד נוסף הוא להילחם בחלבונים הנקראים טאו שמצטברים במוח עם ההזדקנות וגורמים ככל הנראה לדמנציה ולמחלות נוספות, ביניהן מחלת הפרקינסון ומחלת הנטינגטון - מחלה ניוונית, תורשתית ופרוגרסיבית, הנגרמת ממוות תאים במוח.

כדי להגיע לאותם 24 תרכובות אשר עשויות לעודד את פעילות האנזים, בדקה קבוצת החוקרים מאינדיאנה למעלה מ-1,280 תרכובות כימיות שונות. אחת מאותן תרכובות היא כאמור הקפאין, שכבר הוכח בעבר כי הוא מסייע בשיפור הזיכרון בניסויים שנערכו בעכברים.

אז האם מהמחקר ניתן להסיק ששתיית קפה עשויה לסייע בעידוד האנזים שנלחם באלצהיימר? זה יהיה קצת מוגזם לומר. אמנם לקפאין יש שורשים הנעוצים בפולי הקפה, ויש לו אפילו כמה יתרונות כמו העלאת רמת האנרגיה והוא מסייע בחידוד הזיכרון, וגם עוזר במינון מסוים לשפר את יכולת הגוף לחמצן שומנים, אולם מדובר בסופו של דבר בתרכובת כימית שבין היתר מכילה מספר תכונות של סמים, כולל היכולת לגרום ללחץ דם מוגבר והתמכרויות שונות. עיבוד של תרכובת הקפאין לצרכי הכנת תרופה כנגד אלצהיימר עוד יעבור כמה שלבי מעבדה שונים עד שאכן תמצא תרופה לאלצהיימר שבין היתר תתבסס גם על תרכובת הקפאין.