האם פולקסווגן עומדת לרכוש את Gett במיליארדי אירו?

הביקור החשאי של יו"ר פולקסווגן בישראל עשוי להוביל לאקזיט ישראלי במיליארדי אירו ■ פולקסווגן כבר השקיעה בחברה 300 מיליון דולר ■ Gett בחרה שלא להגיב

ישראל היא מדינה קטנה ומשפחתית. כולם מכירים את כולם, כולם מחוברים לכולם ברשת החברתית, ולכולם יש מקורות מידע בכל מקום - בן דוד, אחיין, או חבר מהצבא, שחולק איתם סודות כמוסים. לפיכך, כשנחשפה העובדה שבחודש שעבר נערך כאן ביקור חשאי של יו"ר פולקסווגן, מתיאס מולר, ללא כל אינדיקציה ממלכתית או תקשורתית, נדלקו אורות אדומים על המסך שלנו.

נקדים ונאמר, שבעידן מובילאיי ופריחת חברות ה"אוטו-טק" הישראלי, ביקורי עסקים בישראל של מנהלים בכירים מתעשיית הרכב העולמית, לעיתים אפילו בכירים מאוד, הם כמעט עניין שבשגרה. אבל ביקור בישראל של האיש מספר אחד של קבוצת פולקסווגן, החברה שמדורגת במקום השביעי ברשימת הפורצ'ן גלובאל 500 עם שווי שוק של כ-236 מיליארד דולר, רחוק מלהיות שגרתי.

בעולם הרחב מנכ"לי חברות הרכב העולמיות נהנים ממעמד של "כוכבי רוק עסקיים" - כאלה שזוכים לקבלת פנים נשיאותית בכל מדינה אליה הם מגיעים וזוכים למעקב צמוד של המדיה. במקרה הספציפי מתיאס מולר הוא גם יו"ר, שעל סדר יומו "השגרתי" ניצבות החלטות הרות גורל כמו כיבוי האש של פרשת "דיזלגייט", שעדיין מסרבת לדעוך, ואפשרות למיזוג של מגה מיליארדים עם קונצרן פיאט-קרייזלר. ואלה רק שתי דוגמאות. למנהל בדרגה כזו יש אלפי סמנכ"לים בחמש יבשות, שתפקידם לשוטט ברחבי העולם. לפיכך, אפשר שהגעה אישית שלו לישראל בעיתוי הנוכחי מעידה על "התבשלות" של אירוע עסקי קריטי.

מתיאס מולר / צילום: בלומברג
 מתיאס מולר / צילום: בלומברג

חברה גלובלית

חשוב להבהיר כי נכון לרגע זה שותפי הסוד ממלאים פיהם מים, והחשאיות סביב הביקור היא בדרגה, שכבר מזמן לא נתקלנו בה. אבל, זוהי בהחלט הזדמנות טובה למקד את הפוקוס על ההשקעה הגדולה ביותר של קונצרן פולקסווגן בחברה ישראלית. הכוונה היא לחברת GETT, לשעבר גט טקסי.

החברה, שהוקמה ב-2010 ומנוהלת על ידי שחר וייסר, מוכרת לרבים בארץ מאפליקציית הזמנת המוניות הפופולרית. אבל בעולם היא עושה כיום צעדי ענק בדרך להפוך לחברה גלובלית ומוזכרת בנשימה אחת עם מתחרות ענקיות כמו אובר ו-LYFT. הפרישה הגלובלית של GETT מוגבלת יחסית, אבל היא כבר מרושתת בלמעלה מ-100 ערים בעולם, ב-4 מדינות, מכפילה כמעט פי שלושה את היקף פעילותה משנה לשנה ונכנסה לאחרונה לרשימה הנחשקת של "15 החברות בעלות קצב הגידול המהיר ביותר" של "פורבס".

גם היקף השירותים שלה מתרחב, והיא פולשת כיום במהירות לטריטוריה של אובר עם שירותי ההסעה פרטיים לפי הזמנה, מה שהאמריקאים קוראים "הרכב השחור". החברה גייסה עד כה כ-613 מיליון דולר ב-8 סבבי השקעה, והגדול ביניהם היה של פולקסווגן, שהשקיעה בחברה 300 מיליון דולר במאי אשתקד.

כאן אנחנו מגיעים לחיבור בין שתי החברות ולאינדיקציות, שמובילות אותנו להעריך, שהקשר בין פולקסווגן ו-GETT עשוי להעמיק בעתיד הקרוב להרבה מעבר להשקעה פיננסית חד פעמית.

נתחיל בכך, שרכישה ומיזוג, או לפחות רכישת נתח מהותי מחברות כאלה, היא טרנד גלובלי בתעשיית הרכב. טויוטה ביצעה השקעה אסטרטגית באובר, ג'נרל מוטורס רכשה ומיזגה את פעילות חברת LYFT וב.מ.וו ביצעה השקעות בפלטפורמת שיתוף כלי הרכב "סקופ". האינטרס של כל היצרנים הוא להבטיח לעצמם מעמד של ספקי רכב מועדפים לחברות הללו, להציע תנאי מימון מועדפים לנהגים שלהן ולתפוס פוזיציה מוקדמת, למקרה שיתממשו התחזיות לשינוי דרמטי בשוק ולמעבר של לקוחות מרכישה ושימוש בכלי רכב להזמנה של רכב בשירות אישי או משותף.

מאחורי הקלעים כל היצרנים גם רוצים לפזר על עצמם חלק מ"אבק הכוכבים" שהפך את אובר לחביבת המשקיעים.

חברת GETT ספציפית קורצת במיוחד ליצרניות הרכב מכיוון, שהיא כבר השיגה חדירה מרשימה לשוק הארגוני הענק עם מאות לקוחות תאגידיים, שמשנעים עשרות אלפי עובדים לעבודה וממנה. נציין במאמר מוסגר, ששוק ציי הרכב באירופה הוא ענק ונחשק וכל היצרנים נלחמים להציב בו רגל מזה שנים. פולקסווגן, אגב, או ליתר דיוק חטיבת אאודי שלה, כבר ביצעה לאחרונה "פיילוט" עסקי בתחום זה לאחר שהגישה הצעה לרכישה של חברה אמריקאית שפיתחה אפליקציה להזמנת מכוניות שירות, על בסיס אאודי A4.

השאיפות של פולקסווגן להפוך לשחקנית מפתח גלובלית בתחום "התחבורה הציבורית החכמה" קיבלו ביטוי מוחשי בדצמבר האחרון כאשר החברה הודיעה על הקמת חברת בת עצמאית בשם MOIA במטרה מוצהרת "להפוך לאחת מספקיות שירותי התחבורה המובילות בעולם עד 2025". החברה/חטיבה החדשה מציבה את הפוקוס על פיתוח שירותי הזמנה וניהול תחבורה מבוססי אפליקציות ומערכות מידע דוגמת שיתוף כלי רכב, הזמנת כלי רכב ומיזוג עם תשתיות תחבורה ציבורית.

האסטרטגיה שלה קובעת כי "שירותי הזמנת נסיעות הם טכנולוגיית המפתח בפורטפוליו של השירותים, שיסופקו על ידי החברה".

את החברה מוביל אולה הרמס, אחד האסטרטגים המובילים כיום בקבוצת פולקסווגן ואיש אמונו של היו"ר מולר. אותו הרמס גם ממלא תפקיד פעיל במועצת המנהלים של GETT ויש לו רקורד של ביקורים בישראל.

האם פולקסווגן תרכוש את GETT? אין לנו עדיין מידע קונקרטי בנושא, אבל נציין שכיום נמצאת GETT בשלב בשלות אידיאלי ל"קטיף" על ידי אחד מענקי תעשיית הרכב: יש לה חשיפה בין לאומית חיובית, יש לה הכנסות ניכרות (וכנראה גם רווחים) והיא בגודל הנכון לרכישה. כלומר לפני שלב ההנפקה הציבורית, שעשויה להפוך אותה לגדולה ויקרה מדי, אבל גם לא גדולה מספיק כדי להשיג את יעדי ההתרחבות הגלובליים בכוחות עצמה. כמה מיליארדי אירו יכולים לסגור את העניין.

כאמור, כלל לא בטוח שזו הייתה סיבת הביקור הנוכחי של היו"ר. לפולקסווגן יש עסקים מסועפים גם עם מובילאיי וככל שאנחנו יודעים ייתכן, שמר מולר בכלל הגיע כדי לשים פתק בכותל המערבי. אבל זה לא מקטין את הסיכוי, שרכישה של GETT עשויה להיות עסקת המולטי-מיליארדים הבאה בענף ה"אוטו-טק" הישראלי. ואם פולקסווגן לא תהיה הרוכשת, סביר להניח שרשימת המועמדים למלא את מקומה היא ארוכה.

Gett בחרה שלא להגיב.

Gett

שנת הקמה: 2010

תחום פעילות: אפליקציה להזמנת מוניות

מנכ"ל: שחר וייסר

גיוסי הון: 613 מיליון דולר

משקיעים: פולקסווגן, Vostok, MCI ואחרים