מענה ללחץ של האוצר והכנסת

מתן רישיון הסליקה לטרנזילה הוא עוד צעד לתחרות, אבל מהפכה? עדיין לא

1. בבנק ישראל מאוד התרגשו היום מהענקת הרישיון לטרנזילה: הודעה לעיתונות ארוכה ומושקעת נשלחה, סרטון ביוטיוב של טקס הענקת הרישיון הועלה, והמפקחת על הבנקים ד"ר חדוה בר אף קיימה שיחה עם עיתונאים בנושא. ברקע להתרגשות היה גם לחץ גדול מאוד שהופעל על בנק ישראל בשנה האחרונה לפעול בתחום הסליקה. דיוני ועדת שטרום בכנסת, שהתקיימו לפני כחצי שנה, עברו בשלב מסוים מעיסוק באשראי למשקי בית (הנושא המרכזי שבגינו קמה הוועדה) לדיון על עמלות הסליקה שמשלמים בתי העסק. חברי כנסת וגורמים באוצר הטיחו בבנק ישראל ביקורת ומילים קשות וטענו שהוא מונע תחרות בתחום הסליקה וכניסה של שחקנים חדשים.

בבנק ישראל מנסים זה זמן להגביר את התחרות. הצעד הראשון שנקטו היה לפני כשנה וחצי, כשבר הורידה באופן דרמטי את הדרישות הדרקוניות לקבלת רישיון סולק. אבל גם אז, עדיין לא התקבל הרישיון המיוחל.

על רקע הביקורת הקשה, וצעדים שעליהם החליטה הכנסת בניגוד לעמדת בנק ישראל בתחום הסליקה, בבנק המרכזי היו נחושים להראות כי הנה, הם כן בעד תחרות בסליקה, ועשו ככל שביכולתם כדי לסייע לטרנזילה לקבל את הרישיון המיוחל.

2. זהו בהחלט יום היסטורי. יותר מ-20 שנה חלפו מאז ניתן רישיון בענף כרטיסי האשראי, והנה נכנס שחקן חדש - תחילה לפעילות הסליקה, ובהמשך כנראה גם לפעילות הנפקת כרטיסים. ולמרות זאת, אל תצפו שאמות הספים ירעדו והעמלות יתרסקו. כניסתה של טרנזילה לשוק הסליקה אינה דומה לכניסתה של גולן טלקום לענף התקשורת.

הבעלים של טרנזילה נשמע היום זהיר בהצהרותיו. הוא אמנם מבטיח להיות תחרותי במחירים, אך גם הוא יודע שלא יכבוש את השוק מהר כל כך. טרנזילה צריכה לעשות עוד השקעות בתחום הטכנולוגיה, וספק אם במודל העסקי שלה (ולבנק ישראל חשובה גם היציבות והרווחיות), היא תוכל להציע "מחירי רצפה" לבתי העסק.

מעבר לכך, על טרנזילה חלות בשלב ראשון מגבלות בהיקף הפעילות, והכניסה האיטית של השוק לשימוש בתקן EMV (שבו תעבוד החברה) תקשה על החברה לחדור לפעילות סליקה משמעותית בבתי העסק הפיזיים (בניגוד לבתי העסק המקוונים, שם יהיה לה קל יותר).

זאת ועוד, ענף הסליקה מתמודד עם עלייה בתחרות, שתגבר לאחר יישום חוק שטרום. בין היתר צפויה לגדול פעילות המאגדים (מעין קבוצת רכישה בתחום הסליקה), ותהיה אפשרות לסולק להתארח על התשתית של סולקים קיימים. חברות כרטיסי האשראי הוותיקות, שמציעות לבתי העסק שירותים נלווים מעבר לסליקה, ימצאו את הדרך (האלגנטית והחוקית כמובן) להילחם גם בטרנזילה. בשורה התחתונה, מתן הרישיון היום הוא עוד צעד לתחרות, אבל מהפכה? עדיין לא.