לא יורד מהמסך: ח"כ דוד ביטן מוביל במספר ההופעות בתקשורת

בשנתיים מאז כינון הממשלה נולד כוכב חדש - יו"ר הקואליציה דוד ביטן, שלפי מחקר של קבוצת יפעת מופיע בתקשורת אפילו יותר ממירי רגב ■ אף שהם ראשי סיעות, ליצמן ועודה נותרו מחוץ לרשימת 25 הח"כים בעלי ההופעות הרבות ביותר

ח"כ דוד ביטן / צילום: איל יצהר
ח"כ דוד ביטן / צילום: איל יצהר

כיצד השתנתה מפת ההופעות התקשורתיות של חברי הכנסת בשנתיים האחרונות מאז כינונה של הממשלה ה-34 בראשות בנימין נתניהו? עם יציאת הכנסת לפגרה בשבוע שעבר, בחנו בחברת יפעת מחקרי מדיה את מספר ההופעות של כל אחד מחברי הכנסת בטלוויזיה וברדיו בשנתיים האחרונות, ואת שיעור העלייה או הירידה בהופעותיו לאורך התקופה. תחת ההגדרה הופעות נכללים הראיונות, הסינקים והציטוטים של חברי הכנסת במדיה המשודרת.

מהנתונים עולים כמה ממצאים מעניינים. ראשית, באופן לא מפתיע, הכוכב הבולט של הקדנציה הנוכחית הוא יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן. ביטן ממוקם במקום השביעי במספר ההופעות שלו בטלוויזיה וברדיו בשנתיים האחרונות, וכל מי שמקדימים אותו הם ראשי סיעות גדולות.

ביטן, שהפך לדובר המוביל של ראש הממשלה נתניהו ולמי שמייצג את שאיפותיו וכוונותיו, רשם זינוק של יותר מ-200% בהופעותיו במהלך הקדנציה, והוא כאמור מותיר מאחוריו את כל השרים וחברי הכנסת של הליכוד למעט ראש הממשלה.

 

מיד אחרי ביטן ניצבת חברה נוספת ממפלגתו, השרה מירי רגב, שאמנם מופיעה רבות באמצעי התקשורת, אך ככל הנראה בשל בולטות גבוהה בתחילת הקדנציה היא רושמת ירידה בהופעות שלה במהלך התקופה.

ואולם, בראש רשימת המופיעים באמצעי התקשורת, בפער גדול, עומד ראש הממשלה בנימין נתניהו עם למעלה מ-9,000 הופעות. כמות ההופעות הזאת גדולה יותר משל שלושת הבאים אחריו ברשימה יחד. לא מדובר כאמור רק בראיונות - כאלה הרי ראש הממשלה ממעט לתת - אלא גם בסינקים ובציטוטים מדבריו שהוכנסו למשדרים השונים. נתניהו אחראי לכשליש מההופעות בתקשורת של חברי הכנסת של הליכוד.

מלבד חברי הכנסת הבולטים בהופעותיהם, מעניין לציין גם את הנעדרים. ראש הסיעה השלישית בגודלה בכנסת, איימן עודה מהרשימה המשותפת, לא נכלל ברשימת 25 חברי הכנסת בעלי מספר ההופעות הגדול ביותר, וגם לא אף חבר כנסת אחר מהרשימה.

גם חברי הכנסת החרדים זוכים לסיקור מועט יחסית. מיהדות התורה - שלה אמנם רק 6 מנדטים, אך היא מפלגת קואליציה שבראשה עומד שר הבריאות יעקב ליצמן - אין אף נציג. ראש ש"ס, השר אריה דרעי, ניצב במקום ה-20 - הרחק מאחורי זהבה גלאון, שעומדת בראש רשימה של 5 חברי כנסת.

דרעי אחראי ליותר מחצי מההופעות של חברי הכנסת של ש"ס באמצעי התקשורת - נתון גבוה אך רחוק מזה שמציג שר הביטחון אביגדור ליברמן, שאחראי ליותר מ-80% מהופעות חברי הכנסת מסיעתו.

בנט, כחלון ולפיד אחראים ל-30%-40% מההופעות במפלגה שלהם, בדומה לנתניהו; ואילו יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג, אחראי רק ל-17% מההופעות ממפלגתו.

המגזרים המודרים

בדיקה נוספת שערכו ביפעת על בסיס הנתונים הללו נוגעת לנתח שתופסת כל אחת מהמפלגות. כאן בולטת כמובן הליכוד עם 37.5% מכלל ההופעות, שגם בניכוי ההופעות של ראש הממשלה היא אחראית לכ-30% מההופעות של חברי כנסת בתקשורת.

אחריה נמצאת המחנה הציוני, הסיעה השנייה בגודלה, עם כ-20% מההופעות. הבית היהודי, שלה 8 מנדטים בלבד, בולטת עם כ-10% מההופעות. הרשימה המשותפת, ש"ס ויהדות התורה תופסות כל אחת נתח של כ-2.5% בלבד מההופעות.

בחלוקה לפי קואליציה (כולל ישראל ביתנו, שרוב הקדנציה לא נכללה בממשלה) מול אופוזיציה, עולה כי חברי הכנסת מהקואליציה זכו ל-65% מההופעות התקשורתיות.

שחר גור, מנהל יפעת מחקרי מדיה, מסר כי "הנתונים מראים שתשומת-הלב התקשורתית מוקדשת באופן גורף למתרחש בקואליציה. עם זאת, יש עתיד ויאיר לפיד מראים את האפקטיביות של שימוש סלקטיבי במדיה לצד פעילות באפיקים אחרים. עוד ניכר מהמחקר כי הזירה התקשורתית-הפוליטית מדירה באופן יחסי קבוצות מגזריות באוכלוסייה, בעיקר הציבור החרדי והערבי, שהייצוג שלהן נמוך משמעותית מכוחן בציבור".

חברי הכנסת
 חברי הכנסת

חברי הכנסת
 חברי הכנסת