צו זמני: מלוא המגבלות על סיגריה אלקטרונית של פיליפ מוריס

בג"ץ הוציא צו ארעי האוסר לשווק בישראל את הסיגריה האלטרונית החדשה ("אייקוס") של ענקית הטבק פיליפ מוריס שלא על-פי כל המגבלות החלות כיום בחוק על מוצרי טבק

סיגריה אלקטרונית / צילום: רויטרס
סיגריה אלקטרונית / צילום: רויטרס

שופט בג"ץ, מני מזוז, הוציא היום (ג') צו ארעי האוסר לשווק בישראל את הסיגריה האלטרונית החדשה ("אייקוס") של ענקית הטבק פיליפ מוריס שלא על-פי כל המגבלות החלות כיום בחוק על מוצרי טבק. הכוונה היא בין היתר למגבלות בתחום הפרסום, גיל הצרכנים, מיסוי ועוד.

השופט מזוז הוציא את הצו בעקבות העתירה לבג"ץ שהגישה העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, שהביאה את משרד הבריאות להתקפל מעמדתו המקורית של השר יעקב ליצמן ולהכריז כי בכוונת המשרד להחיל את כל המגבלות בחוק גם על המוצר החדש.

הדרג המקצועי במשרד הבריאות וכך גם היועץ המשפטי לממשלה סברו מלכתחילה כי יש לראות במוצר ככל מוצרי הטבק, אולם ליצמן סירב לקבל את עמדתם על אף הביקורת הציבורית ושורה של פרסומים, בין היתר בערוץ 2, ב"דה מרקר" וב"גלובס".

מלבד העתירה לבג"ץ, הייתה זו פיליפ מוריס בעצמה שלא הותירה הרבה ברירות למשרד הבריאות, לאחר שהגישה בסוף השבוע האחרון למנהל התרופות והמזון האמריקאי בקשה להכיר ולרשום את המוצר החדש כמוצר טבק לכל דבר ועניין. בחברה הבינו כנראה שההתיימרות להציג מוצר שמפחית משמעותית את הרעלים המסוכנים כרוכה בשנים של מחקרים שאולי יניחו את דעת הרשויות בארה"ב, כאשר עד אז המוצר ייאסר לשיווק שם. משרד הבריאות הישראלי לא אסר כאמור את השיווק ולא הטיל עליו כל מגבלה, בטענה כי יש להמתין לעמדת האמריקאים.

האייקוס של פיליפ מוריס כולל מנגנון לחימום טבק ללא בעירה של החומר, כך שהניקוטין הממכר אמור להשתחרר עם פחות חומרים רעילים לכאורה. 

מפיליפ מוריס נמסר בתגובה: "אנחנו מכבדים את החלטת בג"ץ בבקשה לצו הביניים, ונמשיך לשווק את IQOS בישראל באופן אחראי ובהתאם לחוק. אלפי מעשנים בגירים בישראל כבר בחרו לעבור ל-IQOS, בדומה ליותר מ-1.4 מיליון מעשנים בגירים שעברו לעשות שימוש במוצר ב-20 מדינות.

"מערכת ה-IQOS מחממת טבק במקום להבעירו, והיא אינה מייצרת עשן. לדעתנו, הכפפת המוצר לחוק הפרסומת עלולה לפגוע ביכולתם של מעשנים בגירים לקבל מידע מדויק ומלא על המאפיינים השונים של המוצר. החברה תומכת בכוונתו של משרד הבריאות ליצור רגולציה מובחנת למוצרים כגון אלה, באופן שמכיר במאפיינים הייחודיים שלהם ובפוטנציאל להפחתת הנזק שלהם בהשוואה להמשך עישון סיגריות.

"פיליפ מוריס בע"מ מחויבת לחזון ליצירת עתיד ללא עשן, ואנו מעודדים כל גוף או אדם שמתעניין בנושא לאמת באופן עצמאי את הראיות המדעיות שהצטברו במהלך 10 השנים האחרונות בנוגע למוצרים בעלי הפוטנציאל להפחתת נזק".