הטובות לצה"ל

לאיש מראשי צה"ל 2017 אין כוונה להחזיר את הנשים להגשת קפה

חייל צה"ל / צילום:  Shutterstock / א.ס.א.פ קרייטיב
חייל צה"ל / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קרייטיב

חייזר, לו היה קורא את כותרות העיתונות של מגזר הציונות הדתית ואת עלוני בתי-הכנסת בימים טרופים אלה, היה ממהר לשגר דיווח למודיעין האיראני תחת הכותרת "היאהוד השתגעו".

מי שמקבל את תמונת העולם שלו מפרסומים אלה, יכול היה להשתכנע בקלות שחבורה של פמיניסטים רדיקלים השתלטו על צמרת צבא ההגנה לישראל, והחליטו להחריב אותו מבפנים: פריצות מינית, ערכים אוניברסליים ופלורליסטיים רחמנא ליצלן, ויתור על ערך הניצחון בקרב.

במה לא האשימו את צה"ל הקמפיינים המכוערים שמתנהלים בימים אלה נגד הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט; וכן נגד ראש אגף כוח-אדם ודובר צה"ל, האלוף מוטי אלמוז, מי שבמובנים רבים הוא הפרונטמן במלחמות היהודים האלה.

המציאות, כמו תמיד הרבה יותר מורכבת. צה"ל 2017 הוא צבא חצי העם. ומעבר לזה, צה"ל 2017 הוא כמה צבאות: צבא הגבולות, צבא התמרון היבשתי, וצבא "המערכה שבין המלחמות", המב"מ בצה"לית: חיל המודיעין וחיל האוויר בעיקר.

ובצה"ל 2017, צריכים את הבנות. לא כאמירה פמיניסטית ואידיאולוגית, אלא פשוט צריכים אותן. צריכים בסיור, בגבול המצרי והירדני, צריכים בגדודי החילוץ וההצלה של פיקוד העורף, צריכים בסוללות כיפת-ברזל והחץ. וכך אנו עדים בשנים האחרונות לתהליך היסטורי שבמסגרתו יותר ויותר נשים מתגייסות לתפקידים יותר ויותר משמעותיים בצבא, כאשר יותר ויותר תפקידים נפתחים לשירות נשים תחת האמירה העניינית: כל תפקיד שמקצועית אישה יכולה לבצע, ייפתח בפניה.

"בג"ץ אליס מילר" מ-1995 שבר את תקרת הזכוכית בחיל האוויר; ושירותה של נווטת הקרב תמר אריאל, זכרה-לברכה, כלוחמת צוות אוויר והצטיינותה בצוק איתן הוכיח לדור שלם, דור חדש, של בנות דתיות, שגם כאשר הרבנים מנסים לשמור על הגבינה שלהם שלא תזוז, הן רוצות לתרום, הן רוצות להיות חלק מהסיפור הישראלי, הן רוצות להתגייס.

אגב, אם כבר, ייטען הטיעון הפמיניסטי הרדיקלי, שהתגייסותן של נשים לתפקידים שנחשבו עד כה לגבריים, רק מנציחה את החלוקה המגדרית והפריבילגיה הגברית, שלא לדבר על כך שהיא מנציחה את המלחמות, אבל על כך במאמר אחר.

תמר אריאל ז"ל, שנהרגה באסון מפולת השלגים בנפאל, ב-2014, זמן קצר אחרי צוק איתן, הפכה מאז מותה לסמל עבור דור חדש של נשים דתיות המתגייסות בכל שנה במספרים הולכים וגדלים.

אגב, לא ראינו את העיסוק האובססיבי של הרבנים המגנים אותן, לרבות דבריו הכה מכוערים של יגאל לוינשטיין - בסקס, חתונה ותומתן של הנשים, מופנה לאמירה מוסרית בפרשה החמורה שבה נאשם קצין בכיר בצה"ל בן המגזר, באונס חיילת ובביצוע מעשים מגונים בקצינה.

באירוניה של ההיסטוריה, הבנות הדתיות מבקשות להיות חלק בדיוק במהפכה שראשי הציונות הדתית הטיפו לה: לעבור מלהיות משק"י הדת ברבנות הצבאית, ללוחמים בגולני ובגבעתי.

את ההגדרה למה שעובר על ראשי המגזר ורבניו אפשר לשאול מאחת המילים היותר מיזוגניות: היסטריה. היסטריה, עד כדי קריאה של חבר-כנסת מהבית היהודי לסרבנות גיוס המונית, עד שצה"ל לא יתיישר עם השקפות המגזר.

גם בציונות הדתית יודו הישרים אינטלקטואלית, כי גם אם בבה"ד 1 מספרם המבורך של חובשי הכיפה גבוה משיעורם באוכלוסייה, הרי שברוב היחידות המיוחדות, הרוב המכריע הם לוחמים חילוניים, שלא לדבר על חילות האוויר והמודיעין.

האמת הפשוטה והפרוזאית היא - שצה"ל 2017 צריך את כולם: את החילונים והדתיים, את הנשים החילוניות והנשים הדתיות. ההבדלים הפיזיולוגיים קיימים, ובגללם, כנראה, לא נראה רמטכ"לית או אלופת פיקוד צפון. ימים יגידו.

נשים לקחו חלק בביטחון הלאומי הישראלי מימי ארגוני ההגנה, כמו השומר, מחתרת ניל"י והפלמ"ח, לרבות צה"ל מיום הקמתו. ולאיש מראשי צה"ל 2017 אין כוונה להחזיר את הנשים להגשת קפה.

■ הכותב הוא הכתב הצבאי של חדשות 10.