חובות הארנונה לרשויות המקומיות: כ-30 מיליארד שקל

זאת בעוד הגבייה השנתית עומדת על 22 מיליארד שקל ■ משרד הפנים יוצא במבצע לגביית חובות הארנונה, ובמסגרתו יוכלו הרשויות המעוניינות בכך לתת הנחות של עד 50% מגובה החוב

אריה דרעי / צילום: תמר מצפי
אריה דרעי / צילום: תמר מצפי

שר הפנים, אריה דרעי, הודיע היום (ד') על מבצע נרחב לגביית חובות ארנונה לרשויות המקומיות, ובמסגרתו הרשויות יוכלו לתת לחייבים הנחות של עד 50% מגובה החוב. המבצע עתיד לצאת לדרך בתחילת חודש יוני ויימשך עד סוף נובמבר.

במסיבת עיתונאים שערך היום דרעי, הוצג הנתון שלפניו היקף חובות הארנונה לכלל הרשויות המקומיות בארץ עומד על כ-30 מיליארד שקל. זאת בעוד שכלל גביית הארנונה השנתית של רשויות מקומיות מתושביהן ומבעלי עסקים שפועלים בתחומן מסתכמת בכ-22 מיליארד שקל.

על פי משרד הפנים, העירייה שלה חובות הארנונה הגבוהים ביותר היא ירושלים: 5 מיליארד שקל, שתושבים ובעלי עסקים חייבים לה. במקום השני נמצאת עיריית ת"א, עם חובות ארנונה בסך של כ-2.9 מיליארד שקל, ובמקום השלישי עיריית חיפה עם חובות של כ-2 מיליארד שקל.

המבצע שעליו הכריז דרעי הוא וולונטרי ולא מחייב את כלל הרשויות המקומיות להשתתף בו. עם זאת, השר חתם על תקנות המאפשרות לרשויות שמעוניינות לקחת חלק במבצע - לתת הנחות משמעותיות לחייבים. כך, גם מרכז השלטון המקומי הצהיר על תמיכה במבצע זה. לפי התקנות, בעל חוב ארנונה לרשות מקומית יוכל ליהנות מהנחה שיציעו הרשויות רק אם הוא שילם את חובו באופן מלא לשנים 2015-2016.

"זו יציאה מחושך לאור עבור חייבים רבים שיוכלו להסדיר כעת את חובם לרשויות המקומיות, והנהנים מכך יהיו כלל התושבים, בשל ההטבה ברמת השירותים המוניציפליים. רשויות מוחלשות יוכלו ליהנות מהכנסות מכספים שלא שולמו להן עד כה כחוק", אמר דרעי.

בתוך כך, משרד הפנים הציג היום את תוכניתו להקמת 6 ועדות גיאוגרפיות קבועות לחלוקת הכנסות, שינויי גבולות של רשויות מקומיות ושינויים במעמדן המוניציפלי: מדובר בוועדות שיפעלו בחיפה, בגליל העליון ובעמקים, בגליל המערבי, בירושלים, יהודה ושומרון והשפלה, במרכז ובנגב. פריסתן החדשה של הוועדות תאפשר לדעת ראשי משרד הפנים את הפחתת הנטל הבירוקרטי והרגולטורי, ובכך יתייתר הצורך בהקמת ועדות נקודתיות, שמשך הטיפול שלהן בכל שינוי נמשך לעתים שנים ארוכות.

הוועדות, במתכונתן החדשה, עתידות לדון בקרוב בחלוקת ההכנסות ממתחם בתי הזיקוק לנפט במפרץ חיפה ואף לבחון את שינוי המוניציפלי של הישוב צור הדסה.

בור של 30 מיליארד שקל
 בור של 30 מיליארד שקל