קבוצת דלק: שווי עסקת הפניקס עלה ל-2.152 מיליארד שקל

הצדדים הסכימו להאריך את ההסכם עד לחודש יוני, לאחר שלא הושגו עדיין הסכמות ■ התמורה המקורית ל-52.35 מהמניות: 1.971 מיליארד שקל

אסי ברטפלד / צילום: תמר מצפי
אסי ברטפלד / צילום: תמר מצפי

חברת יאנגו הסינית וקבוצת דלק סיכמו על העלאת מחיר בעסקה למכירת השליטה בחברת הביטוח הפניקס . בד בבד, האריכו הצדדים פעם נוספת את ההתקשרות הבלעדית ביניהן, בהמתנה לאישור העסקה על-ידי המפקחת על הביטוח, דורית סלינגר.

דלק, שבשליטת יצחק תשובה, הודיעה היום (ה') כי המחיר שתשלם יאנגו עבור מניות השליטה שהיא מחזיקה בהפניקס (52.3%) עלה ל-2.15 מיליארד שקל, פרמייה של 6% על מחיר השוק הנוכחי. המועד לסגירת העסקה נדחה ל-4 ביוני. זאת, כאמור, בעת שהצדדים ממתינים לאישורה של הממונה סלינגר לעסקה, שמבושש לבוא. תקופת הבלעדיות הקודמת תמה בסוף חודש מארס.

בדלק, שבראשות היו"ר גבי לסט ובניהול המנכ"ל אסי ברטפלד, הסבירו היום, כי "על פי התיקון להסכם, התמורה בגין מניות קבוצת דלק בהפניקס תעלה בכ-180 מיליון שקל, מכ-1.97 מיליארד שקל לכ-2.15 מיליארד שקל", עדכון של כ-9%, וזאת "באופן המשקף את עליית ערכה של חברת הפניקס בתקופה האחרונה".

מניית הפניקס, שמחירה משקף לחברה שווי של כ-3.83 מיליארד שקל, עלתה ב-75% מאז יולי 2016, אז התפרסמו הדיווחים הראשונים אודות עסקת המכירה. זאת הודות לתוצאות עסקיות משופרות שהציגה החברה, כמו מתחרותיה, בזכות עליות בשוקי ההון, וגם בזכות הפרמיה במחיר העסקה המקורי.

דלק מציינת בהודעתה היום כי "סך של כ-2 מיליארד שקל מתוך התמורה ישולם במזומן במועד הסגירה, והיתרה (כ-165 מיליון שקל, ר'ש') תשולם ב-3 תשלומים".

במועד החתימה על העסקה, באוגוסט האחרון, סיכמו הצדדים שהתמורה בעסקה, שעמדה אז על 1.95 מיליארד שקל, תישא החל מינואר השנה, ועד למועד הסגירה של העסקה, ריבית של 4.75%, בשיעור שנתי.

אין כמובן ודאות שהארכה זו תהיה האחרונה, או שהעסקה בכלל תאושר על-ידי המפקחת, וזאת לאור הניסיון שנצבר בשוק הביטוח בשנים האחרונות - עם קושי לקבל את אישור הפיקוח בישראל, גם על רקע היות הרוכשים סינים.

על רקע זאת דווח היום כי יונל כהן, לשעבר מנכ"ל מגדל ובעל מניות באיילון, חובר ליאנגו ומסייע לה לקדם את העסקה ולהביא לאישורה אצל המפקחת סלינגר. ככל הנראה מדובר על הצטרפות של כהן לגרעין השליטה בהפניקס לצד יאנגו, כחלק מהעסקה.

קבוצת הביטוח הפניקס, המנוהלת על-ידי אייל לפידות, נמצאת בשליטת קבוצת דלק מאז 2006, והיא מחזיקה גם את בית ההשקעות אקסלנס. ההסכם עם יאנגו הוא המהלך הרביעי בתקופה של קצת יותר משנתיים למכירת השליטה בחברה לרוכש זר, לאחר ששלושת הניסיונות הקודמים לא צלחו.

ביולי 2014 נחתם מזכר הבנות בלתי מחייב בין קבוצת דלק לבין משפחת קושנר האמריקאית, כשנה לאחר מכן נחתם הסכם מחייב למכירת כל החזקות דלק במניות הפניקס לחברה הסינית פוסון, ובפברואר השנה נחתם מכתב הבנות בלתי מחייב למכירה לחברת הביטוח האמריקאית AmTrust.

דלק חייבת למכור את מניות השליטה בהפניקס בשל חוק הריכוזיות, ואולם, בקבוצה לא ממתינים את התקופה שמתיר להם החוק האמור, ומעוניינים למכור אותה בהקדם, כחלק משינוי אסטרטגי במיקוד העסקי, לתחומי האנרגיה.

בימים אלה גם בעלי השליטה בבית ההשקעות מיטב דש נמצאים בהליכים מתקדמים למכירת כל מניות בית ההשקעות שלהם לידי גורם זר - קרן ההשקעות XIO.

הפניקס סיימה את 2016 עם רווח כולל מרשים של כ-694 מיליון שקל, המהווה זינוק של כ-114% ביחס לשנת 2015. חלק מרכזי מהרווח השנתי של הפניקס נצבר ברבעון הרביעי, וזאת בדומה למה שקרה אצל מתחרותיה. ברבעון הרביעי אשתקד רשמה הפניקס רווח כולל של כ-322 מיליון שקל, וזאת לעומת רווח כולל של כ-310 מיליון שקל שרשמה ברבעון הרביעי בשנת 2015.

בהפניקס ציינו, כי "העלייה ברווח ב-2016 נבעה בעיקרה משיפור בתשואות בשוק ההון, שיפור בתוצאות הקולקטיבים בתחום ביטוח הבריאות, שיפור בתוצאות ביטוח סיעוד והשינוי בשיעור המס, שהביא להקטנת הוצאות המסים בכ-55 מיליון שקל", וכמו כן, ואף בעיקר, מ"גידול בעתודות הביטוח, בעיקר על רקע פרסום תקנות בדבר ריבית היוון קצבאות ביטוח לאומי (וינוגרד, ר' ש') בסך של כ-198 מיליון שקל לפני מס, והירידה בריבית חסרת הסיכון המשמשת להיוון עתודות הביטוח בסך של כ-81 מיליון שקל לפני מס".