טראמפ לקונגרס: "מוכנים לתקוף שוב בסוריה אם נידרש"

נשיא ארה"ב הסביר במכתבו שנשלח לראשי הקונגרס את החלטתו לפעול נגד משטר אסד ולתקוף בסוריה ללא אישור המחוקקים

ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ / צילומים: רויטרס
ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ / צילומים: רויטרס

נשיא ארצות-הברית דונלד טראמפ שלח אמש (א') מכתב לקונגרס, שבו הסביר את החלטתו להורות על התקיפה בסוריה והבהיר כי וושינגטון מוכנה לנקוט פעולות צבאיות נוספות אם תידרש לכך. לנשיא ארצות-הברית, בתור המפקד העליון של הצבא, יש מרחב תמרון רב, אולם הוא עדיין מחויב להסביר לקונגרס מהלכים כאלו בתוך 48 שעות. גנרלית בצבא ארצות-הברית, שפיקדה על המתקפה, אמרה כי היא הביאה להשמדת האמצעים להעביר נשק כימי מהבסיס בחומס.

"פעלתי מתוך האינטרס הלאומי הביטחוני והמדיני של ארצות-הברית, בהתאם לסמכותי החוקתית", כתב טראמפ במכתב שהועבר ליו"ר בית הנבחרים פול ראיין והנשיא הזמני של הסנאט, אורין האטץ', שניהם רפובליקנים. "ארצות-הברית תנקוט צעדים נוספים, בהתאם לצורך, כדי לשמור על האינטרסים הלאומים החשובים שלה". על אף שרוב המחוקקים תמכו בתקיפה, חלק מהם דרשו מהנשיא לבקש את אישור הקונגרס למקרה שיתכנן פעולות נוספות בסוריה.

הדברים שמסר טראמפ במכתבו דומים לאלו שאמר בהצהרה מיוחדת שהעניק לאחר התקיפה, שעליה החליט בתום התייעצויות עם בכירי ממשלו באחוזתו בפלורידה, שם נפגש עם נשיא סין שי ג'ינפינג.

שתי ספינות קרב אמריקאיות תקפו בשעות הבוקר המוקדמות של יום ו' את הבסיס א-שעריאת. מהבסיס בוצעה המתקפה הכימית בחאן שייחון, אידליב, שכלל הנראה כללה גם שימוש בגז סארין. עשרות טילי שיוט מדגם "טומהוק" פגעו בבסיס האווירי, השני בהיקף פעילותו בסוריה, וכתוצאה מכך גם נהרגו לפחות שישה חיילים סורים. לפי הפנטגון, הותקפו כלי טיס, האנגרים, מאגרי דלק, מערכות הגנה אווירית ומכ"מים.

בתחילה נטען גם כי מסלולי המראה בבסיס הותקפו, אך בהמשך הבהירו בוושינגטון כי אלו לא היו חלק מהמטרות של 59 הטילים שעקפו את מערכות ההגנה הרוסיות הפרוסות בסוריה. "הסיבה שלא תוקפים בדרך-כלל מסלולי המראה היא שקל וזול לתקן אותם במהירות", הסביר זאת טראמפ בחשבון הטוויטר שלו.

מישל הווארד, מפקדת הצי האמריקאי באירופה ובאפריקה, אמרה לרויטרס כי התקיפות השמידו את האמצעים לשימוש בנשק כימי מהבסיס בחומס וכי צבא ארצות-הברית מוכן לתקיפות נוספות אם יידרש לכך. לדבריה, ההחלטה התקבלה אחרי שהאו"ם נכשל בהעברת החלטת גינוי למתקפה כימית, שכלל לא עלתה להצבעה בשל החשש מווטו רוסי נוסף, כפי שעשתה מוסקבה שבע פעמים מאז תחילת מלחמת האזרחים בסוריה.

בדמשק דיווחו לאחר המתקפה כי נגרם נזק משמעותי לבסיס בחומס, אולם זה שב לפעילות ומטוסי קרב ממשיכים להמריא ממנו לתקיפות אוויריות. אחת מהן אף פגעה היום בעיירה חאן שייחון, מוקד המתקפה הכימית ביום שלישי, אז נהרגו יותר מ-80 בני אדם ועוד מאות נפצעו. לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, אישה אחת נהרגה בתקיפות הללו, ועוד רבים אחרים בתקיפות נוספות ברחבי המדינה.

גורמים אמריקאים טענו לאחר התקיפה בא-שעריאת כי כ-20 מטוסי קרב הושמדו, אולם גורם בכיר בברית הצבאית המסייעת לאסד - הכוללת את רוסיה , איראן וחיזבאללה - אמר לרויטרס כי הושמדו מטוסים בודדים שלא היו בשימוש. לדבריו, רוב כלי הטיס פונו מהבסיס בחומס בעקבות אזהרה של רוסיה, שהוזהרה בעצמה מבעוד מועד על ידי ארצות-הברית שרצתה להימנע מאפשרות של פגיעה בכוחות רוסיים. מושל מחוז חומס אישר היום כי הבסיס שב לפעילות.