מפרקת זמנית לרשת High Q; סך החובות - כ-3 מיליון שקל

(עדכון) - נשיא המחוזי בת"א, איתן אורנשטיין, מינה את עו"ד קרן רייכבך-סגל למפרקת הזמנית של החברה ■ בבקשת הפירוק נטען כי "High Q הגיעה לסוף דרכה" ■ אורנשטיין בדיון: "חשבתי שראיתי הכול"

איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט
איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

רשת High Q, המפעילה קורסי הכנה לפסיכומטרי והשלמת בגרויות, נמצאת על סף פשיטת-רגל, ובדיון שהתקיים היום (א') בצהריים הודיע נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, כיי הוא מאשר את בקשת הפירוק וממנה את עו"ד קרן רייכבך-סגל ממשרד איתן מהולל שדות למפרקת זמנית, כפי שהציעה עו"ד חיות גרינברג, המייצגת את העובדים.

בקשת הפירוק הוגשה בשם 50 מעובדי החברה, לאחר שבתחילת החודש קיבלו המורים ברשת הודעה כי משכורותיהם לא ישולמו. לטענת העובדים, High Q היא חדלת פירעון והגיעה לסוף דרכה העסקית.

לדברי עו"ד גרינברג, החובות של החברה מוערכים ב-2.5-3 מיליון שקל, מכיוון שהעובדים קיבלו רק חלק ממשכורת ממארס, בנוסף לחובות לקופות הגמל (הפרשות) וזכויות שוטפות שלא משולמות (פיצויים, הבראה וכו').

"ערב חג הפסח ניצבים מאות עובדי החברה ואלפי תלמידיה בחוסר אונים ובמצוקה קשה, עת נכון למועד הבקשה הגיעה החברה לסוף דרכה", נכתב בבקשה.

עוד נכתב כי יש צורך למנות בדחיפות מפרק שיקבל לידיו את השליטה בחברה וימשיך לפחות לפרק זמן קצר את פעילותה, כדי למצוא פתרון לאלפי התלמידים הנמצאים כרגע ללא מענה, לצד פתרון קורסים שצפויים להתחיל בשבועות הקרובים ולהיות מותאמים לבחינות ארציות.

על-פי הבקשה, קיים חשש כי בשל החג ייסגר חלון ההזדמנויות לאיתור משקיע או רוכש לחברה, וכל עיכוב עלול להפחית מערכה, ויש חשש ממשי כי המבקשים, כמו יתר נושי החברה, ייוותרו בלי יכולת לפרוע את נשייתם. 

עו"ד קרן רייכבך סגל / צילום: אייל טואג
 עו"ד קרן רייכבך סגל / צילום: אייל טואג

ניהול מסינגפור

הרשת נוסדה ב-1983 ומפעילה כ-30 סניפים בפריסה ארצית. כיום רשומים אליה כ-2,000 תלמידים, ששילמו עבור קורסי הכנה למבחן הפסיכומטרי, השלמת בגרויות ולימודי אנגלית אקדמאית. מטה החברה נמצא בדיזנגוף סנטר בתל-אביב, אך כל יחידה מתנהלת באופן עצמאי. High Q מעסיקה כ-230 עובדיםם - 1155 מתוכם מורים ומדריכים.

כל הסניפים נמצאים בנכסים שמושכרים לחברה, ומבדיקה שנעשתה מולם על-ידי עו"ד גרינברג עולה כי השכירות שולמה עד סוף מארס 2017. רוב השוכרים מחזיקים ערבויות בנקאיות בגובה של 3 חודשי שכירות.

High Q רשומה כמוחזקת בנאמנות על-ידי עו"ד אבירם רחמי, אך מתברר כי מ-2013 מניות החברה מוחזקות בידי תאגיד סינגפורי בשם טסט2גו, והבעלים שלה הוא שם לוי, ישראלי לשעבר שוויתר עלל אזרחותו הישראלית ומתגורר בסינגפור. לפי דברים שמסר לעו"ד גרינברג, הוא נמנע מלהגיע לארץ מטעמים אידאולוגיים. בהודעת סמס שהעביר לגרינברג, כתב לוי: "לחברה אכן אין יכולת לעמוד בכל התחייבויותיה, ולכן אין לי התנגדות (עם כל הצער שבדבר) לפירוק החברה".

כשהשופט אורנשטיין שמע כי לוי מכהן כמנכ"ל החברה בפועל ומנהל אותה מרחוק, ועובדי החברה מעולם לא ראו אותו, הוא אמר: "חשבתי שראיתי הכול".

לפי דברים שמסר לוי לגרינברג, החברה דשדשה תקופה ארוכה ולא הצליחה לעמוד בהתחייבויותיה, ולכן הוא הזרים לה כספים בניסיון להבריא אותה. אך כשזה לא צלח, הוא הרים ידיים והודיע כי החברה לא יכולה להמשיך את פועלה. לפי הערכות, בחשבון של החברה בבנק הפועלים יש 500-800 אלף שקל.

ככל הנראה, לחברה אין חובות בשלב זה למערכת הבנקאית, כי היא התנהלה ללא אשראי, ויש ערבויות כנגד הפיקדונות שאמורות לכסות את מרביתם.

בדיון השתתף גם נציג בנק הפועלים, שציין כי בשעות האחרונות זורמים לבנק מכתבים ובהם בקשות לממש את הערבויות. לדבריו, מדובר בכ-700 אלף שקל ערבויות קיימות ו-150 אלף שקל פיקדונות, לצד כספים נוספים שמגיעים מכרטיסי אשראי.

"זה שוק לכולם"

הנפגעים הראשונים מקריסת High Q הם התלמידים, היות שהיום ומחר וגם בימי חול המועד היו אמורים להתקיים שיעורי הכנה לבחינות הבגרות שיתקיימו במאי. בנוסף, בעוד שבועיים אמור להתחיל קורס הכנה לפסיכומטרי.

עו"ד גרינברג אמרה בדיון כי "מיום שישי קיבלתי פניות ממוסדות חינוך מחברות מתחרות, ויש אפשרויות טובות לצמצם את הנזק בעיקר עבור התלמידים".

סוגיה נוספות שעלתה היא העובדה שרבים מתלמידי הפסיכומטרי נוהגים לשלם עבור הקורס באמצעות הפיקדון שלו הם זכאים במסגרת הקרן לחיילים משוחררים, ובמקרים מסוימים הם משלמים בתשלום אחד ומראש. כעת נבדקת האפשרות שהקרן תבטל בהקדם את התשלומים שעדיין לא הועברו.

לנה זינון, שעובדת בחברה 4 שנים, אמרה לאחר הדיון: "אנחנו מקווים שימצא פתרון לכולם בהקדם האפשרי, ושכל אחד יקבל מה שמגיע לו. לא קיבלנו שום מסר מהמנכ"ל, ואנחנו באותה סיטואציה של התלמידים. ביום שישי האחרון הודיעו לנו שלא נקבל את המשכורת במלואה, ולכן פנינו לעו"ד. אני עובדת בחברה כבר תקופה ממושכת, ואף פעם לא היו עיכובי משכורות, והתלמידים תמיד היו מרוצים - עד יום שישי בבוקר לא ידענו שהחברה בקשיים. כואב לי ועצוב לי, זה שוק לכולם".

החברות המתחרות לא ממתינות וכבר מזדרזות להיות הראשונות להרוויח מהמצב ולקלוט מדריכים ותלמידים. קידום, בין החברות הגדולות ביותר לקורסי פסיכומטרי בישראל, הודיעה כי תציע לכל סטודנט שיוכיח אישור תשלום לHigh Q קורס מוזל בעלות של 1,000 שקל בלבד - הנחה של כמעט 80% -- ותנסה לקלוט לתוכה גם את המורים.

מנו קוזניץ, בעלי קידום, מעריך את שוק מבחני ההכנה לפסיכומטרי והבגרויות ב-200-300 מיליון שקל בשנה, מתוכם שוק הפסיכומטרי מגלגל כ-100 מיליון שקל. "אנחנו כחברה הגדולה בשוק מרגישים אחריות על המצב", אמר קוזניץ. "לא נפנה לאף עובד עד שזה יתאפשר רשמית, אבל בהמשך נדע לתת מענה לחלק מהגדול מהם".