האם מיטב דש מוותר על המכירה ל-XIO ב-1.5 מיליארד שקל?

בית ההשקעות: על הרוכשת להיערך להגשת הבקשה לרגולוציה בתוך שבועיים, אחרת "תעמוד לחברה הזכות למסור הודעת הפרה של ההסכם לאלתר"

אילן רביב / צילום: איל יצהר
אילן רביב / צילום: איל יצהר

האם בעלי השליטה במיטב דש  מתחילים לאבד את האמונה כי עסקת הענק למכירת בית ההשקעות השני בגודלו בישראל לידי קרן ההשקעות הזרה XIO תאושר על ידי הפיקוח בישראל? מיטב דש, שנמצא בשליטת משפחת סטפק וקבוצת BRM של אלי ברקת, הודיע היום לבורסה כי "המועד האחרון שנקבע בין הצדדים להגשת הבקשות לאישורים הרגולטוריים", שהם המשוכה המרכזית היחידה שעומדת בפני השלמת העסקה שנחתמה, "חלף בלי שהבקשות כאמור הוגשו על ידי קבוצת XIO". לאור זאת, דיווחו במיטב דש, הצדדים סיכמו כי על הרוכשת הזרה להיערך להגשת הבקשה לאישורים הרגולטוריים בתוך שבועיים בלבד, אחרת "תעמוד לחברה הזכות למסור לקבוצת XIO הודעת הפרה של הסכם המיזוג לאלתר".

מהי ההיערכות האמורה? בסביבת העסקה בוחרים לא לפרט, אבל ייתכן כי מדובר בהכנסת שותף בינלאומי לעסקת הענק לצד הקרן הזרה, שנקלעה באחרונה לקרב מתוקשר עם בעל הון סיני, שטוען כי נושל מהשקעתו בה (טענות שהקרן מכחישה קטגורית). הכנסת שותף כזה עשויה לסלול את הדרך לקבלת האישור המיוחל מהרגולציה בישראל.

סלינגר טרם נדרשה לאשר העסקה

ההסכם הראשוני למכירת מיטב דש, המנוהל על ידי אילן רביב, לבין XIO, נחתם באוגוסט 2016, כשההסכם המחייב נחתם בסוף נובמבר אותה שנה ונודע לציבור בתחילת דצמבר. בהסכמים אלה נקבע בין הצדדים כי במסגרת העסקה תרכוש הקרן הגלובלית, שבה מעורבים גורמים סיניים, את מלוא המניות של בית ההשקעות בתמורה לתשלום לפי שווי חברה של 1.48 מיליארד שקל (22 שקל למניה), ששיקף פרמיה של כ-60% על שווי השוק במועד החתימה על העסקה הסופית.

ואולם, כאמור, מאז ועד היום XIO לא הגישה בקשה לקבלת אישור של הממונה על שוק ההון, דורית סלינגר, שבשנים האחרונות לא אישרה עוד כמה עסקות ענק למכירת מניות שליטה בגופים מוסדיים בולטים בישראל לידי גורמים חיצוניים.

עתה, "בהמשך לפגישות ולמגעים שהתקיימו בין הצדדים בשבועות האחרונים", כפי שמדווח בית ההשקעות הציבורי, "הוסכם על ידי הצדדים כי לקבוצת XIO תינתן אורכה של חודשיים להגשת הבקשות לאישורים הרגולטוריים. ואולם ככל שבתוך שבועיים ממועד פרסום דוח זה לא תעמוד קבוצת XIO ביעדים אשר הוסכמו בין הצדדים ביחס להיערכות הפנימית של קבוצת XIO להגשת הבקשות לאישורים הרגולטוריים, תעמוד לחברה הזכות למסור לקבוצת XIO הודעת הפרה של הסכם המיזוג לאלתר, ובמקרה זה, ובהתאם להוראות הסכם המיזוג, תינתן ל-XIO תקופה של 20 ימי עסקים לתקן את ההפרות של הסכם המיזוג על ידה, טרם תעמוד לחברה, בין היתר, הזכות לבטל את הסכם המיזוג והעסקה". בכל מקרה, במיטב דש שבים ומציינים כי אין כל ודאות שהעסקה תאושר ותושלם.

על רקע ההתפתחויות האחרונות, איבדה היום מניית מיטב דש 6% מערכה - כך שמתחילת השנה היא השילה 14% מערכה. עם זאת, מאז שנודע על המגעים בין הצדדים ביולי 2016, עלתה מניית מיטב דש בכ-40%, ומסוף נובמבר אשתקד (מועד החתימה על העסקה המחייבת) היא עלתה ב-15. כיום נסחרת המניה במחיר המשקף לחברה שווי של כ-1.04 מיליארד שקל, כך שהפרמיה בעסקה שבה למחוזות גבוהים מאלה שהיתה בהם בתחילת דצמבר, ונעה כיום על רמה של קצת יותר מ-40%.

במסגרת עסקת ענק אחרת בענף הפיננסים, שכבר נחתמה וממתינה לאישור הרגולציה, אמורה קבוצת דלק למכור את השליטה בחברת הביטוח הפניקס לידי יאנגו הסינית - וגם עסקה זו ממתינה לאישורה של סלינגר.

 

מניית מיטב דש
 מניית מיטב דש