"למניית סודהסטרים פוטנציאל עלייה של עשרות אחוזים"

מנהל המחקר של פיוניר, שמואל בן אריה, על החברה התוססת: "המשך הצמיחה של סודהסטרים תלוי בעיקר בחדירה למדינות נוספות באירופה"

דניאל בירנבאום / צילום: איל יצהר
דניאל בירנבאום / צילום: איל יצהר

גם לאחר העלייה החדה במניית סודהסטרים   בשנה האחרונה, נותר עדיין מקום לאפסייד של עשרות ואף מאות אחוזים למעלה. עם זאת, מדובר במניה מסוכנת, שיכולה מנגד לרדת בעשרות אחוזים - כך מעריך שמואל בן אריה, מנהל המחקר בחברת פיוניר, בסקירה שפרסם.

לפני כחודשיים דיווחה סודהסטרים, שעוסקת בפיתוח ושיווק מערכות ביתיות להכנת מים מוגזים ומים מוגזים בטעמים, על צמיחה של 17% בהכנסות ברבעון הרביעי של שנת 2016 לעומת הרבעון המקביל, לרמה של 132 מיליון דולר. הנתון היה גבוה בכ-6 מיליון דולר מצפי האנליסטים המסקרים את החברה. הרווח התפעולי ברבעון האחרון קפץ ב-206%, והסתכם בכ-19 מיליון דולר, שיעור של 14.3% מההכנסות, ואילו הרווח הנקי על בסיס GAAP התרחב ב-213% והסתכם ב-15.6 מיליון דולר.

בשנת 2016 כולה רשמה החברה, שאותה מוביל המנכ"ל דניאל בירנבאום, צמיחה של 14.5% בהכנסות לרמה של 476 מיליון דולר, הרווח התפעולי גדל ב-175% לרמה של 54.5 מיליון דולר ובשורה התחתונה הציגה סודהסטרים קפיצה של 106% ברווח הנקי לרמה של 44.5 מיליון דולר, 2.08 דולרים למניה. האנליסטים המסקרים את החברה מעריכים בממוצע כי סודהסטרים תרשום השנה הכנסות של 504 מיליון דולר ורווח של 2.14 דולרים למניה.

מתחילת 2017 עלתה מניית סודהסטרים בכ-30% בנאסד"ק, והשלימה קפיצה של יותר מ-250% בשנה האחרונה. שוויה של החברה הגיע לכ-1.1 מיליארד דולר. המנכ"ל בירנבאום לא נותר אדיש, ומכר בתחילת חודש מארס 80 אלף מניות, במחיר של כ-50 דולר למניה, ובסך הכול בכ-4 מיליון דולר. מאז המכירה מניית החברה כמעט ולא זזה, ובירנבאום נותר לאחריה עם מניות סודהסטרים בשווי נוכחי של כ-4.6 מיליון דולר.

 

השווי ההוגן אינו רלוונטי

בן אריה מציין, כי כיום נסחרת המניה סביב מחירה ההוגן, אבל נתון זה אינו רלוונטי. שוק היעד המרכזי של החברה הוא השוק המערב אירופי (בעיקר גרמניה והולנד), שהיה אחראי על כ-60% מהמכירות ב-2016, כך שאם החברה תצליח לפרוץ למדינות נוספות ביבשת, או להגדיל נתח שוק בגרמניה (כיום מחזיקה 6% משוק המים המוגזים במדינה) או בארה"ב (נתח שוק של 1.25% בלבד במדינה), שוויה יזנק, ומנגד, אם חברות מתחרות יצליחו לנגוס בנתח השוק שלה, או שיחול שינוי בטעמי הצרכנים, המניה עלולה לצנוח.

שוק המשקאות המוגזים ענק, ונתח השוק של המים המוגזים הולך וגדל. ההערכות הן שסך שוק המשקאות המוגזים לבתים עומד על כ-300 מיליון בתי אב, מתוכם כ-17% צרכני סודה. כלומר, במונחי נתח השוק הרלוונטי לסודהסטרים מדובר על כ-50 מיליון בתי אב. נתח השוק של החברה נכון לסוף שנת 2016 מתוך אותם 50 מיליון בתי אב, עומד על קצת מעל 20%.

"אחת הסוגיות המעניינות היא היכולת של החברה לחזור ולייצר צמיחה בשוק האמריקאי. למרות המומנטום החיובי בפעילות החברה, עיקר הצמיחה ממשיכה להגיע מהשוק האירופי, שהוא בפני עצמו גדול מספיק, והשוק האמריקאי עדיין מתקשה לשחרר את אחיזתו במשקאות המוגזים הקלאסיים", אומר בן אריה.

"המניה מתומחרת במכפילים נדיבים על התחזיות לשנים 2017-2018, אך להערכתנו, ייתכן ותחזיות אלו עדיין שמרניות ועשויות לעלות. אנו חושבים שבמחיר היום של המניה היא אינה מתאימה לכל משקיע, אבל בהחלט מתאימה למשקיע שרוצה לשלב בתיק מניה עם אופציית גידול של עשרות אחוזים", הוא מסכם.

מניית סודהסטרים רשמה
 מניית סודהסטרים רשמה